Grossier uit Stuttgart zet in op exclusieve zuidvruchten en exoten

Voor de aanbieders op de Duitse versmarkten wordt het steeds belangrijker om de gaten in de markt en marktniches in de branche te vullen. Alleen zo kan men zich in de huidige handel onderscheiden van de grotere retailketens. Voor het traditionele bedrijf Werner Ebert GmbH & Co KG uit Stuttgart is dit niets nieuws: het bedrijf houdt zich al sinds veertig jaar bezig met bijzondere en exclusieve versproducten, vertelt de plaatsvervangend directeur Klaus Jürgen Braun bij navraag.

Het seizoensaanbod van de fruithandel wordt momenteel nog bepaald door Duitse groenten en Duits fruit. Maar ook gedurende de zomer zet het bedrijf in het bijzonder in op exclusieve importproducten, bijvoorbeeld Charentais-meloenen van het premiummerk Philibon. "Momenteel stammen de meloenen uit Frankrijk en Spanje. In de koude tijd van het jaar worden ze echter vanuit Guadeloupe naar ons toe gevlogen. Hierdoor kunnen we onze klanten bijna twaalf maanden per jaar exclusieve premium-meloenen aanbieden."

Afhankelijk van de tijd van het jaar worden de prijzen van de Charentais-meloenen aangepast. Momenteel ligt de prijs op 3 euro per stuk. In de winter, wanneer de partijen van het zuidelijk halfrond stammen, zijn de prijzen ongeveer dubbel zo hoog.

Philibon heeft zich in de loop der tijd als een erkend, populair fruitmerk weten te vestigen. Klaus Jürgen: "De vraag naar Charentais-meloenen is uitstekend. Ze zijn bijzonder gewild, vooral bij degenen die kwaliteit waarderen en iets exclusiefs aan willen bieden. Philibon is zo te zeggen de Mercedes S-klasse onder de meloenen."

Niet alleen Charentais-meloenen maar ook mango's, Reine Claude-pruimen en Chasselas-druiven worden onder dit label op de groothandelsmarkt in Stuttgart verkocht. Het hoogseizoen voor exoten duurt doorgaans van begin oktober tot maart/april.

Breed premium-assortiment
De Werner Ebert GmbH is sinds ongeveer veertig jaar een erkend adres voor hoogwaardige groenten en hoogwaardig fruit. "We beginnen assortiment technisch gezien waar andere aanbieders ophouden. We kunnen simpelweg niet met de supermarkten concurreren, desondanks kunnen we ons met premiumproducten onderscheiden. Hoewel we reeds over een groot netwerk aan trouwe leveranciers beschikken, zijn we continu op zoek naar telers die iets nieuws aanbieden", aldus Klaus Jürgen.

Het bedrijf heeft zich volgens Klaus Jürgen van begin af aan als innovatieve pionier gepresenteerd. "We waren destijds de eerste met statiegeldproducten uit België, toen iedereen nog gebruikmaakte van wegwerpkistjes. Hetzelfde geldt voor producten van de groothandelsmarkt Rungis. Tegenwoordig komen er wekelijks meermaals ladingen vanuit Parijs bij ons binnen."


Links: Granadilla's lijken op maracuja's en stammen uit Colombia. Rechts: ingevlogen papaja's

Nieuwe beginpunten voor sterrenkoks
Tot de hoofdclientèle van het bedrijf horen markthandelaren en gastronomen. Die laatste categorie heeft vanwege de coronacrisis aanzienlijke omzetverliezen geleden. "De horeca doet het bij verre nog niet zo goed als gebruikelijk." De rol van de fruithandel is echter niet veranderd. "Sterrenkoks koken niet, ze componeren. Het is onze opgave om nieuwe beginpunten voor innovatieve gerechten te leveren", luidt het afsluitend. 

Voor meer informatie:
Klaus Jürgen Braun
Werner Ebert GmbH & Co. KG
Langwiesenweg 30 (Großmarkt)
70327 Stuttgart
Telefoon 0711 / 48 04 51-0
Fax 0711 / 48 04 51-50
werner-ebert@werner-ebert.de 
www.werner-ebert.de 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven