VAE: Majid Al Futtaim heeft minder omzet in eerste halfjaar
Het in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde Majid Al Futtaim had in het afgelopen halfjaar een daling in omzet van 3% tot AED 17,3 mld (€ 4,0 mld). De bruto winst nam in de afgelopen periode af met 27% tot AED 1,6 mld (€ 368,7 mln). De beste resultaten werden behaald door de retailafdeling van Majid Al Futtaim, dat zowel zijn omzet als bruto winst toe zag nemen. Volgens het bedrijf werd het eerste halfjaar van 2020 gekenmerkt door twee zeer verschillende kwartalen in verband met de komst van het coronavirus. Alle vestigingen presteerden aan het begin van 2020 boven verwachtingen. Vanaf de tweede helft van maart werden echter de gevolgen van de uitbraak van de pandemie zichtbaar. Dit heeft geleid tot tijdelijke winkelsluitingen, beperkte mogelijkheden voor reizen en forse uitdagingen voor de logistiek.
Bron: retailanalysis.igd.com
VK: Amazon breidt Morrisons-samenwerking uit
Amazon heeft zijn samenwerking met Morrisons in de Britse supermarktsector verder uitgebreid. Consumenten met een Prime-lidmaatschap hebben nu via het platform van Amazon toegang tot het volledige assortiment van de Britse supermarktketen. "Morrisons on Amazon” is in Leeds in het noorden van Engeland van start gegaan en zal in de komende weken worden uitgebreid naar de miljoenen Prime-leden in de rest van het Verenigd Koninkrijk. De prijzen zullen via Amazon hetzelfde zijn als in fysieke winkels van Morrisons.
Bron: reuters.com
Turkije: 32% meer halfjaaromzet voor ŞOK Marketler
De Turkse supermarktketen ŞOK Marketler heeft in het eerste halfjaar een omzetgroei behaald van jaar op jaar 32% tot TL 9,9 mld (€ 1,13 mld). De keten opende in deze periode 446 nieuwe vestigingen, waarmee werkgelegenheid werd gecreëerd voor 3.672 werknemers. Ook werden maatregelen getroffen voor meer veiligheid voor zowel medewerkers als klanten met betrekking tot het coronavirus. Zo werd een gratis thuisbezorgservice opgezet onder de naam CepteŞok ("Şok op zak").
Bron: esmmagazine.com
Israël: Shufersal heeft meer online winst door COVID-19
De Israëlische supermarktketen Shufersal heeft zijn resultaten voor het tweede kwartaal bekend gemaakt. De omzet van het kwartaal nam toe met 8% van NIS 3,4 mld in de periode van vorig jaar tot NIS 3,7 mld in 2020 (van € 843,6 mln tot € 918,0 mln). Volgens Shufersal komt deze groei met name door de online omzet. In de afgelopen jaren heeft Shufersal hier regelmatig in geïnvesteerd, wat zich tijdens de coronacrisis fors heeft uitbetaald. Over het gehele eerste halfjaar is de omzet gestegen met 13%, van NIS 6,6 mld in 2019 tot NIS 7,4 mld in 2020 (van € 1,64 mld tot € 1,84 mld).
Bron: en.globes.co.il
Hoe online retail in het VK zich ontwikkelt door COVID-19
Het rapport How Britain Shops Online van Waitrose laat zien dat 77% van alle Britse consumenten tenminste een deel van zijn boodschappen online bestelt. Een jaar geleden was dit nog 61%. Het rapport meldt de resultaten van een onderzoek door OnePoll dat in juli 2020 in opdracht van Waitrose is uitgevoerd. Hierbij werden 2.000 Britse volwassenen ondervraagd. De enquête laat verder zien dat 60% van de consumenten tijdens de pandemie vaker online boodschappen heeft besteld. 41% geeft als reden voor de keuze voor online retail het gemak. Een op de vijf ondervraagde consumenten gaf aan voor de uitbraak van het coronavirus nooit online kanalen te hebben overwogen. De meeste toename in gebruik van online retailkanalen is te zien in de bevolkingsgroep van 55 jaar en ouder. Het totale aantal vaste online consumenten is bijna verdriedubbeld, van 8% in 2019 tot 23% in 2020.
Bron: waitrose.pressarea.com
Amazon gaat in India concurrentiestrijd met Jio Platforms aan
Amazon ontwikkelt zich in India in tal van verschillende sectoren, zoals in online retail van boodschappen, de verzekeringssector en medicijnen. Een felle concurrentiestrijd met het bedrijf Jio Platforms lijkt daarom onvermijdelijk. "Dit wordt een intense veldslag", aldus analist Satish Meena van Forrester Research Inc. “Amazon en Reliance willen aan alle behoeftes van de consument voldoen, of dit nu gaat om online retail, entertainment of financiële diensten. Het is een gevecht om het besteedbaar inkomen van de consument."
Bron: bloomberg.com
Woolworths neemt aandeel van 65% in Australische leverancier
Woolworths gaat grofweg twee derde van het Australische PFD Food Services overnemen. De eveneens Australische supermarktgroep krijgt voor AU$ 552 mln (€ 333,7 mln) een groot deel van het bedrijf in handen. Specifiek betaalt Woolworths AU$ 302 mln (€ 182,5 mln) voor het aandeel van 65% en AU$ 249 mln (€ 150,5 mln) voor 26 verschillende vaste activa. Deze vaste activa zullen onder een leaseconstructie in bedrijf blijven bij PFD Food Services. Ook blijft het huidige management van PFD Food Services onveranderd.
Bron: reuters.com
Aldi heeft meer dan 2.000 winkels in de VS
Aldi heeft dankzij recente uitbreidingen in de omgeving van Phoenix, Arizona een netwerk in de VS van meer dan 2.000 winkels. In de afgelopen vijf jaar werden 623 vestigingen aan het netwerk toegevoegd. Onlangs kwam de keten naar voren als de meest voordelige supermarkt van de VS in het rapport Market Force Information Grocery Benchmark Study. De CEO van de Amerikaanse tak van Aldi, Jason Hart, sprak met de branchenieuwssite Store Brands over het belang van waarde-strategie en groei tijdens de pandemie. 90% van het assortiment bij Aldi-vestigingen bestaat uit huismerken.
Bron: storebrands.com
VS: Target behaalt omzetrecord
Target heeft tijdens het afgelopen kwartaal een omzetrecord behaald, dankzij consumenten die wegens de pandemie een eigen voorraad aan hebben gelegd en meer hebben uitgegeven via online kanalen. De vergelijkende winkelomzet (oftewel van alle filialen die langer dan een jaar open zijn) steeg tijdens mei, juni en juli met 24,3% tot $ 22,6 mld (€ 19,1 mld). Daarmee behaalde de supermarktketen zijn hoogste kwartaalgroei ooit. De winst nam in deze periode toe met 80,3% tot $ 1,7 mld (€ 1,4 mld). De online omzet, die onder andere werd gegenereerd door middel van thuisbezorging en afhaaldiensten, steeg met 195%. Volgens Target werden de meeste online bestelde boodschappen geleverd vanuit eigen vestigingen in plaats van via dc's.
Bron: edition.cnn.com
VS: Weis Markets vermindert impact op het milieu
Weis Markets heeft onlangs een duurzaamheidsrapport over 2019 gepubliceerd. Uit dit rapport blijkt hoe Weis Markets zich heeft ingezet voor meer duurzaamheid en het verminderen van de impact van het bedrijf op het milieu. Sinds 2008 heeft de keten zijn uitstoot van broeikasgassen weten te verminderen met 27%. 2008 is tevens het jaar waarin Weis Markets begon met het opstellen van concrete doelstellingen voor duurzaamheid. Voor 2020 wil het bedrijf zijn CO2-uitstoot verminderen met 20%, wat een doel is dat dit jaar waarschijnlijk zal worden voorbijgestreefd. In 2019 zijn verder maatregelen getroffen voor het besparen van brandstof bij het eigen wagenpark aan vrachtwagens, het verbeteren van efficiëntie qua energieverbruik en het verminderen van het afval dat op stortplaatsen belandt.
Bron: progressivegrocer.com
VS: FreshDirect breidt thuisbezorging in voorsteden uit
De Amerikaanse online supermarkt FreshDirect gaat zijn capaciteiten voor thuisbezorging uitbreiden in Westchester, New Jersey, Connecticut en Long Island. Het bedrijf gaat onder andere 350 voltijds medewerkers aantrekken voor de periode van nu tot medio september. De uitbreiding is een reactie op de sterke vraag die in voorsteden is ontstaan door de pandemie. Ook zijn er op de korte termijn plannen voor uitbreiding in de Hamptons. Een onlangs gehouden enquête onder consumenten liet zien hoe de vraag naar online retail in Amerikaanse voorsteden voorlopig onverminderd toe zal blijven nemen. FreshDirect ondervond verder dat 76% van de vaste klanten die zich op dit moment in de Hamptons bevinden ook van plan zijn om na de zomer hier te verblijven.
Bron: progressivegrocer.com