Omzetgroei Britse supermarktsector vertraagt

Finland: Kesko heeft 5,4% meer omzet in juli
De Finse retailer Kesko zag in juli zijn supermarktomzet toenemen met 5,4% tot € 492,9 mln. De omzet bij supermarkten van de Kesko-keten K-food steeg in deze maand met 9,0%. De omzet bij de verkooppunten van K-Citymarket nam toe met 5,8%. De totale omzet van het bedrijf kwam door een groei van 2,4% neer op € 970,7 mln. De vergelijkende winkelomzet steeg in deze periode met 6,4%.
Bron: esmmagazine.com 

VK: recordomzet voor online segment Asda in tweede kwartaal
Asda had in de periode van 3 maanden tot 30 juni met uitsluiting van benzine een toename in like-for-like-omzet van 3,8%. In deze periode steeg de online omzet van Asda met een ongehoord tempo. Naast dat de online omzet nagenoeg verdubbelde, werd de omzet met de eigen click & collect-dienst verviervoudigd. Veel van deze omzet ontstond door transacties met gebruikers die voor het eerst hun weg tot Asda vonden. Sinds maart heeft Asda zijn online capaciteiten uitgebreid met 65%. Per week zijn er bij de keten nu 700.000 tijdsvensters voor online thuisbezorging beschikbaar.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Argos verzorgt thuisbezorging op Schotse eilanden
Inwoners van de Schotse eilanden hebben dankzij Argos meer mogelijkheden voor thuisbezorging gekregen. Argos heeft zijn bezorgdiensten in deze regio's uitgebreid, waardoor 98% van alle inwoners van de Schotse eilanden nu grote artikelen aan huis kunnen laten bezorgen. De bezorgdienst van Argos bevindt zich nog in een proefperiode. Het aantal huishoudens dat kan worden bereikt is uitgebreid met 41.000 adressen verspreid over 56 eilanden, waaronder Shetland, Orkney, de Binnen-Hebriden en de westelijke eilanden. De bezorgkosten zijn even hoog als die op het Britse vasteland. Klanten kunnen verder een specifiek tijdstip reserveren waarop de bestelling moet worden afgeleverd.
Bron: scotsman.com 

VK: Waitrose start marketingcampagne gericht op Ocado-klanten
Waitrose is van start gegaan met een nieuwe marketingcampagne die erop gericht is om klanten van Ocado over te halen naar Waitrose.com. In het bijzonder wil de keten de klanten aan zich binden die voorheen regelmatig huismerkproducten van Waitrose hebben gekocht. Waitrose heeft zijn partnerschap met Ocado beëindigd. Aan het eind van augustus zal officieel een eind aan de samenwerking tussen de twee retailers komen. Waitrose heeft al miljoenen geïnvesteerd in de voorbereiding voor het einde van deze samenwerking. Zo is een nieuw innovatiecentrum voor levensmiddelen opgezet, samen met een aantal nieuw distributiecentra. De nieuwe marketingcampagne wordt via verschillende offline en online kanalen ingezet.
Bron: waitrose.pressarea.com 

Australië: Coles ziet jaarwinst afnemen met 32%
De Australische supermarktgroep Coles had in het afgelopen fiscaal jaar 32% minder winst. De netto winst stond in de periode van 12 maanden tot 30 juni op AU$ 978 mln (€ 591, 8 mln). Een jaar geleden behaalde Coles nog een jaarwinst van AU$ 1,43 mld (€ 865,4 mld). Ondanks de lagere winst waren de resultaten wel hoger dan verwacht door analisten, die uitgingen van een winst van AU$ 932,7 mln (€ 564,4 mln).
Bron: reuters.com 

Omzetgroei van Britse supermarktsector vertraagt weer
De omzet van de Britse supermarktsector is in de periode van 4 weken tot 8 augustus met 7% gestegen. Dit groeitempo ligt lager dan in de afgelopen weken. In de voorgaande maand was nog sprake van een omzetgroei van 10%. Consumenten beginnen gewend te raken aan de nieuwe routines van de huidige lockdownmaatregelen, aldus marktonderzoeksbureau Nielsen. De omzet van juli werd met name beïnvloed door het warme weer en de trends waarin Britse inwoners voornamelijk vanuit huis werken, ook tijdens vakanties thuisblijven en minder uitgeven aan eten in restaurants. Het rapport van Nielsen meldt dat de omzetgroei bij fysieke winkels neerkwam op slechts 0,3%. Daar staat tegenover dat de omzet van de online supermarktsector met 117% is gestegen. Het online segment heeft hierdoor een marktaandeel kunnen behouden van 14% van de totale omzet. In de periode van 12 weken tot 8 augustus werd het best gepresteerd door de supermarktketen Morrisons. Morrisons had een toename in omzet van 13,6%. De omzetgroei bij marktleider Tesco kwam neer op 10,1%, gevolgd door Sainsbury's met 7,9%. Asda had een omzettoename van 6,8%. De sterkste omzetgroei was te zien bij Iceland, met een toename van 24,4%.
Bron: reuters.com 

VK: Walmart verkoopt Asda alleen als Asda hierdoor groeit
Walmart is niet van plan om zijn meerderheidsbelang in de Britse supermarktketen Asda van de hand te doen, tenzij de kandidaat voor overname de groei van Asda bevordert. Dat meldt de financieel directeur van Asda. Eerder wilde Walmart Asda overdragen aan de Britse concurrent Sainsbury's voor een bedrag van £ 7,3 mld (€ 8,1 mld). Dit werd echter tegengehouden door de Britse mededingingsautoriteit. Vorige maand gaf Walmart aan opnieuw in gesprek te zijn gegaan met mogelijke partijen met interesse in een overname.
Source: uk.reuters.com 

Jüsto is eerste online supermarkt van Mexico 
In juli 2019 ging onder de naam Jüsto de eerste volledig online supermarkt van Mexico van start. In de komende 10 jaar wil het bedrijf een van de meest populaire supermarkten van Latijns-Amerika worden. Jüsto is van mening dat deze doelstelling kan worden behaald door middel van het ontwikkelen van nieuwe technologie en het werven van het beste talent. "We willen een revolutie binnen de sector teweeg brengen, door middel van een hogere kwaliteit aan versproducten tegen messcherpe prijzen", aldus oprichter en CEO Ricardo Weder.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Amazon breidt tech-afdeling uit 
Amazon gaat US$ 1,4 mld (€ 1,19 mld) investeren in zijn tech-afdelingen. Door de uitbreiding worden 3.500 nieuwe banen gecreëerd. De centra voor technologische ontwikkeling die op deze manier worden uitgebreid, bevinden zich in Dallas, Detroit, Denver, New York (Manhattan), Phoenix en San Diego. De centra zorgen voor ondersteuning van verschillende andere afdelingen van Amazon, zoals onder andere AWS, Alexa, Amazon Advertising, Amazon Fashion, OpsTech en Amazon Fresh.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Walmart meldt grootste groei in online omzet ooit
Walmart heeft in het afgelopen kwartaal zijn sterkste omzetgroei ooit voor zijn online segment gezien. Gedurende de pandemie bestelden consumenten bij Walmart alles van elektronica en speelgoed tot levensmiddelen en andere dagelijkse benodigdheden. De online omzet is hierdoor bijna verdubbeld. De sterke omzetgroei heeft er voor gezorgd dat de prognoses van analisten met betrekking tot de vergelijkende winkelomzet van het tweede kwartaal werden overtroffen. De vergelijkende winkelomzet steeg in de afgelopen periode met uitsluiting van benzine met 9,3%. Analisten waren uitgegaan van een groei in vergelijkende winkelomzet van 5,73%. De winst steeg met 8,5% tot $ 6,1 mld (€ 5,2 mld). Ook de winst per aandeel van $ 1,56 (€ 1,32) viel hoger uit dan verwacht.
Bron: reuters.com 

VS: Heinen's werkt samen met Afresh
Afresh gaat in Cleveland en het noorden van Chicago samenwerken met de lokale buurtwinkelketen Heinen's. Afresh is een op supermarkten gericht platform voor een geoptimaliseerde leveringsketen voor versproducten. Het is het eerste platform in zijn soort dat gebruik maakt van kunstmatige intelligentie. De oplossingen van Afresh worden door Heinen's  toegepast bij alle 23 vestigingen in het eigen winkelnetwerk. Dankzij Afresh kan voedselverspilling worden tegengegaan, wordt het winstgevend vermogen van de winkels verbeterd en wordt de kwaliteit van de versproducten gegarandeerd.
Bron: prnewswire.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven