Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"In Europa zal het seizoen van Medjoul-dadels gekenmerkt worden door kleine retailverpakkingen"

De wereldwijde corona-uitbraak heeft de wereldwijde trend voor gezonde voeding een nieuwe impuls gegeven. "Overal ter wereld was er de afgelopen jaren sprake van een gezondheidsrevolutie. Mensen uit alle bevolkingsgroepen realiseerden zich hierdoor steeds vaker dat dadels een erg gezonde snack zijn," zegt Tal Dagul van Agrifood. 

"In Europa is de consumptie van biologische Medjoul-dadels sterk toegenomen, en dan met name op markten als Nederland, Frankrijk, Italië, Duitsland en Spanje. De vraag naar het product is sterk en er worden momenteel kleinere aantallen op de vrije markt afgezet. We denken dat dit te maken heeft met de corona-uitbraak en de beperkingen die zijn opgelegd."

Agrifood is gevestigd in Israël. "We produceren en exporteren tussen de 300 tot 400 ton biologische Medjoul-dadels," zegt Dagul. "Deze worden in heel Europa afgezet. We zijn gespecialiseerd in retailverpakkingen voor dit trendy product. In plaats van de klassieke verpakkingen van 5 kilo van vroeger vragen mensen nu om kleinverpakkingen van 200 tot 300 gram."

April en mei doorgaans rustige maanden
Agrifood is tot nu toe nog niet zo hard geraakt door de pandemie. "Voor ons zijn april en mei doorgaans rustige maanden voor de afzet. Er waren wat wijzigingen met betrekking tot de aantallen voor sommige bestemmingen maar over het algemeen bleven onze programma's ongewijzigd wat betreft aantallen en een deel van onze contracten werd uitgesteld naar juni en juli. We gaan dus een onzekere toekomst tegemoet vanwege de coronavirusuitbraak," zegt Dagul. 

"Als dit seizoen ons één les heeft geleerd dan is het dat niets zeker is. Toch denk ik niet dat deze onzekerheid veel effect zal hebben op de afzet van Medjoul-dadels dit seizoen," vervolgt Dagul. 

Uit de inspectie voor de oogst is gebleken dat de Medjoul-dadels dit seizoen evenals vorig seizoen groot en van hoge kwaliteit zullen zijn. 

Met een aandeel van 50% in de totale wereldproductie blijft Israël de grootste producent van Medjoul-dadels wereldwijd en ook dit seizoen zal dat weer zo zijn.

Grotere productie
Dagul verwacht dat de opbrengsten hetzelfde zullen zijn of die van vorig seizoen zelfs iets zullen overtreffen. De raming staat op 44.000 tot 45.000 ton. Er zijn drie redenen waardoor de productie toeneemt. Ten eerste worden jonge bomen volwassen waardoor zij meer fruit leveren dan eerdere seizoenen omdat zij hun volledige productiepotentieel pas na zeven tot acht jaar bereiken. Verder spelen de aanleg van  nieuwe boomgaarden en de uitbreiding van bestaande boomgaarden met nieuwe rassen een rol. "De toegenomen productie is vooral te danken aan nieuwe boomgaarden. De opbrengsten nemen jaarlijks toe omdat deze bedrijven ieder jaar met 5% tot 10% groeien."

Het komende seizoen is Agrifood van plan om zo'n 2.000 ton Medjoul-dadels te exporteren, zowel conventionele als biologische, evenals ongeveer 100 ton Bahri- en 100 ton Deglet Nour-dadels. "We zien de vraag naar andere rassen dan Medjoul vrijwel niet toenemen."

"We zien de markten voor Bahri en Deglet Nour eigenlijk niet groeien," geeft Dagul toe. "Er zijn bedrijven die deze rassen ieder jaar weer kopen en verhandelen. We verkopen Deglet Nour als onderdeel van ons totale productaanbod en eigenlijk niet als hoofdproduct. Toch hebben we nog steeds klanten die erom vragen en daarom leveren we ze nog. We willen graag een one-stop-shop voor onze klanten zijn."

 

“We hebben een slogan bij Agrifood, dat luidt: 'Het leveren van dit heerlijke zoete fruit aan alle bestemmingen ter wereld'," voegt Sagi Dagul eraan toe, hoofd business development bij Agrifood. "Dit betekent dat we werken aan het openen van nieuwe markten en nieuwe potentiële klanten proberen te bereiken over de hele wereld. We hebben gemerkt dat we nu harder moeten werken om langdurige samenwerkingen in stand te houden omdat zakenreizen tot een minimum zijn beperkt als gevolg van de reisbeperkingen. We merken dat er in toenemende mate contact gelegd wordt via virtuele en digitale middelen om nieuwe zakenrelaties aan te gaan, zowel in de landen waar we al langer actief zijn als op nieuwe markten, die nog niet zo vertrouwd zijn met ons heerlijke product. Dit biedt ons de zekerheid dat we onze slogan waar kunnen maken," zegt hij.  

Volgens Dagul hebben sommige landen hun productie opgeschaald, zoals Marokko, waar het areaal jaarlijks groeit, evenals Egypte. "We denken echter dat Israël haar voorsprong op markten niet zo snel zal verliezen dankzij haar jarenlange ervaring en de hoge kwaliteit van haar producten, die te danken is aan de combinatie van het klimaat en de minerale bodem in Israël," zegt Dagul tot slot. 

 

Voor meer informatie:
Tal Dagul 
Agrifood
Tel: +972 50 4388866
Email: tald@agrifood.co.il 
www.agrifood-marketing.com  

Publicatiedatum: