Aanbod Apeel-producten uitgebreid over heel Duitsland

EDEKA en Apeel zetten hun gezamenlijke strijd tegen voedselverspilling voort. Een uitgebreide pilot in zo'n 2.900 filialen van EDEKA en Netto Marken-Discount was zo'n groot succes dat de verspilling van avocado's met 50% werd teruggebracht, de omzet fors steeg en de klanttevredenheid groeide. EDEKA zal de langer houdbare Apeel-avocado's en citrus nu in meer dan 11.000 EDEKA- en Netto-winkels in heel Duitsland aan gaan bieden en de retailer is daarnaast van plan om in de toekomst nog meer categorieën toe te voegen, maar dit hangt af van de goedkeuring van de EU-autoriteiten. 

“Met de landelijke introductie van Apeel in onze winkels hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt in ons streven naar het terugdringen van voedselverspilling en het gebruik van plastic verpakkingen," zegt Markus Mosa, directeur van het in Hamburg gevestigde EDEKA. 

James Rogers, directeur van Apeel zei er het volgende over: "Wanneer we natuurlijke oplossingen benutten om voedselverspilling terug te dringen dan heeft iedereen hier baat bij: retailers, consumenten en profiteert uiteindelijk ook het milieu. De resultaten van de wijze waarop Apeel heeft bijgedragen aan het verminderen van voedselverspilling bij EDEKA toont aan dat we een tijdperk van duurzaamheid ingaan, waarin bedrijven samenwerken om het juiste te doen voor onze planeet. Het voorkomen van voedselverspilling is één van de voornaamste manieren om klimaatverandering tegen te gaan."

Resultaten avocado's
De pilot met het gebruik van Apeel vond gedurende de eerste helft van 2020 plaats in zo'n 2.900 filialen van EDEKA en Netto Marken-Discount. Chileense en Peruaanse avocado's werden met Apeel behandeld. Gedurende een periode van 12 weken werden de afschrijvingspercentages (krimp en verliezen), verkopen en omzet bijgehouden. De cijfers werden vergeleken met die van een controlegroep van fruit dat niet met Apeel was behandeld. De resultaten waren als volgt: 

  • Op de AGF-afdelingen waar Apeel werd gebruikt gingen 50% minder avocado's verloren.
  • Apeel zorgde dat de afzet van avocado's in de winkels die aan de proef meewerkten met 20% groeide, zowel omdat avocado's die anders verloren zouden zijn gegaan konden worden verkocht als omdat de vraag toenam.
  • Avocado's die met Apeel zijn behandeld hebben bewezen van hogere kwaliteit te zijn omdat de toepassing van deze oplossing zorgt dat het fruit haar vochtgehalte behoudt en omdat oxidatie tegengegaan wordt, waardoor de avocado's langer vers blijven, wat de houdbaarheid ten goede komt. 

Groenten en fruit belanden vaak in de afvalbak
In Duitsland worden jaarlijks 12 mln ton voedsel weggegooid, wat neerkomt op zo'n 75 kilo per persoon. Onderzoek wijst uit dat ruim de helft van de voedselverspilling in huishoudens plaatsvindt. Groenten en fruit worden het vaakst weggegooid en zij goed voor 34% van de totale voedselverspilling. Dankzij het innovatieve Apeel-procedé kunnen retailers en consumenten op een eenvoudige maar doeltreffende manier een bijdrage leveren aan het bestrijden van voedselverspilling. De avocado's, sinaasappelen en clementines van het WWF-project zijn momenteel de eerste Apeel-categorieën die in de winkels van EDEKA en Netto Marken-Discount worden verkocht. EDEKA is echter van plan om in de toekomst nog meer Apeel-categorieën toe te voegen door samen te werken met innovatieve leveranciers.

 

Voor meer informatie: 
Inez Be
Tel: +1 (415) 591-8462
Email: ibe@foodminds.com 
www.apeelsciences.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven