Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gaat werkfruit weer aantrekken na 1 september?

Tholen – Per 1 september vervalt het advies om vanuit huis te werken. Biedt dat weer perspectieven voor leveranciers van werkfruit? Werkfruit is lange tijd een groeimarkt geweest en veel bedrijven hebben zich daarin gespecialiseerd. Voor sommige bedrijven is het nu lastig om het hoofd boven water te houden. Of ze zochten al naar nieuwe businessmodellen, zoals Fruitplanet. “Het is niet zeker niet makkelijk, maar we zien een aantal lichtpuntjes”, zegt Kari van den Berg woordvoerder van Fruit op je werk, één van de grootste in werkfruit gespecialiseerde bedrijven in Nederland.


Voldoende afstand tussen de werknemers in de inpakloods van Fruit op je werk

Door de corona-uitbraak afgelopen maart stortte de vraag naar werkfruit plotseling in. “Als werkfruitleverancier hebben we een intense klap gehad. Wij hebben toen besloten om alles ‘on hold’ te zetten ook om derving te voorkomen”, vertelt Kari. “Alleen voor de kritieke sectoren zoals ziekenhuizen, GGD-instellingen en de Politie zijn wij leveringen blijven verzorgen. Ook zijn we heel snel gestart met het leveren van het fruit bij de werknemers thuis.”

Toen de pandemie uitdoofde en de maatregelen versoepelden, werd het voor werkfruitbedrijven ook weer beter. “Iedereen heeft in de afgelopen periode wel ingezien hoe belangrijk gezondheid is. Voor de zomervakantie zagen we de vraag weer heel erg aantrekken maar de vakantieperiode zelf zorgt natuurlijk weer voor een dip. Nu zien we de vraag gelukkig weer aantrekken. Qua nieuwe aanvragen zitten we zelfs op hetzelfde niveau als vorig jaar rond deze tijd.”

Het grote verschil zit hem in de afname, die nog altijd op een veel lager niveau ligt dan voor corona. “Dat zien we vooral bij grote bedrijven en overheidsbedrijven waar werknemers bijvoorbeeld om de dag op kantoor werken. Die hebben hun afname gehalveerd en een aantal heeft al besloten deze werkwijze tot het einde van het jaar in te voeren. De meeste vraag komt momenteel vanuit het MKB. Voor hen is thuiswerken vaak geen optie en zij hebben de RIVM maatregelen inmiddels doorgevoerd waardoor hun werknemers weer gewoon op kantoor aan het werk zijn.”

Fruit op je werk ziet nog niet veel bedrijven die afhaken wegens economische redenen. “We hadden eigenlijk verwacht dat meer te horen maar tot nu verminderen de meeste bedrijven de afname of stoppen ze voor een bepaalde periode. Fruit op je werk kan als een luxeproduct of extraatje worden gezien maar de meeste bedrijven startten er toch mee binnen het kader van hun vitaliteitsbeleid. Als ze eenmaal deze duurzame weg hebben ingezet, willen ze daarmee doorgaan omdat ze juist door corona nog meer beseffen hoe belangrijk die werknemers en hun gezondheid zijn. Het wordt daarom meer een belangrijk product dan een luxe product, die verschuiving zien we echt plaatsvinden.”

Voor Vitamienes4you is het lastig om het hoofd boven water te houden. Ze verloren de helft van de omzet. Volgens eigenaar Mark Greeve is het nog niet de ondergang maar wel heel zwaar en de vraag trekt nog niet echt aan. „Veel bedrijven wachten af of hebben nog niet genoeg mensen op kantoor. Daar komt bij dat ze liever geen externe bezorger over de vloer willen hebben.”

Ook Roberto Lalumia van Fruitplanet zit het nog somber in. Binnen zijn klantenkring zijn er grote en kleinere bedrijven die nu al bezuinigen, ook op het werkfruit. “Het is een lastige situatie en niemand weet hoe lang dit gaat duren. Als we nog een golf krijgen, zullen er echt bedrijven zijn die niet meer terug gaan komen.” Fruitplanet zag afgelopen april de vraag met 70 procent instorten en schakelde over naar het bezorgen van particulieren. “Hoewel we nu in een vakantiedip zitten, loopt dat in principe wel goed. Ik heb inmiddels een vaste klantenkring opgebouwd en ik verwacht dat het na de vakantie weer aantrekt qua bestellingen”, besluit Roberto.

Voor meer informatie:
Kari van den Berg
kari@fruitopjewerk.nl    

FRUIT OP JE WERK | Moordrecht | Zwolle | Best
Zuidbaan 527, 2841 MD, Moordrecht
T:  0182 600 110
www.fruitopjewerk.nl  
info@fruitopjewerk.nl 

Fruitplanet 
info@fruitplanet.nl
www.fruitplanet.nl

Fruitbestellen
info@fruitbestellen.nu
www.fruitbestellen.nu

Roberto Lalumia
Deventerseweg 3B
2994 LE Barendrecht
M: 06 49297929