SuperValu introduceert biologisch afbreekbare verpakking voor bio-producten

Spanje: lagere kredietwaardering voor Dia
De Amerikaanse kredietbeoordelaar Standard and Poor Global heeft de kredietwaardering van de Spaanse supermarktketen Dia verlaagd van CC naar CCC. Volgens Standard and Poor gaat Dia op de lange termijn problemen krijgen met zijn liquiditeit, ook al heeft Dia de laatste tijd iets meer winst gegenereerd. In 2019 is de Russisch grootaandeelhouder Mijaíl Fridman begonnen om zijn aandeel te verplaatsen naar het in Luxemburg gevestigde LetterOne. Omdat LetterOne obligatiehouders heeft benaderd om de obligaties over te nemen, zijn er zorgen dat er onvoldoende financiële middelen overblijven om deze obligaties terug te betalen als de looptijd hiervan is verstreken.
Bron: euroweeklynews.com 

China: JD.com neemt meerderheidsbelang in logistiek bedrijf
JD.com heeft een overeenkomst gesloten voor een meerderheidsbelang in het Chinese logistieke Kuayue Express Group. JD.com koopt het aandeel voor 3 mld yuan (€ 365,4 mln). Kuayue Express Group zal worden gefuseerd met de logistieke tak van JD.com, JD Logistics. De overname houdt in dat zowel oudere aandelen in Kuayue Express worden overgenomen als dat onlangs nieuw uitgegeven aandelen worden ingekocht.
Bron: spglobal.com

VK: Morrisons experimenteert met papieren tassen
Morrisons is van plan om te stoppen met plastic boodschappentassen en in plaats hiervan papieren alternatieven aan te bieden. Sinds 17 augustus zijn de papieren tassen verkrijgbaar bij acht Morrisons-locaties. De stevige tassen zijn verkrijgbaar bij de kassa's. Bij succes met deze pilotfase worden de papieren boodschappentassen binnen het gehele Morrisons-netwerk van 494 vestigingen geïntroduceerd.
Bron: independent.co.uk  

Ierland: SuperValu introduceert biologisch afbreekbare verpakking voor bio-producten
SuperValu heeft aangekondigd al het verpakkingsmateriaal van 19 biologische merklijnen in de eigen winkels te vervangen met materiaal dat volledig biologisch afbreekbaar is. De bio-producten die op deze manier van de nieuwe verpakking worden voorzien, zijn onder andere avocado's, aubergines, tomaten, gember, zoete aardappelen, verse bieten, kool, bloemkool, paprika's, mango's, pompoen, boerenkool, knolrapen en prei. In de komende maanden zal het nieuwe verpakkingsmateriaal ook worden gebruikt bij andere biologische AGF-soorten. De verpakking kan na gebruik worden weggegooid met het restafval. SuperValu heeft zichzelf als doel gesteld om verpakkingen zo duurzaam mogelijk te maken. Dit doel houdt concreet in dat met 2025 alle verpakkingen voor huismerken, AGF en verpakkingen toegepast door eigen filialen van SuperValu voor 100% recyclebaar, herbruikbaar of biologisch afbreekbaar is.
Bron: supervalu.ie 

Rusland: X5 heeft 4,3% meer LFL-omzet in tweede kwartaal
Het in Rusland gevestigde X5 Retail Group had  had in het tweede kwartaal van zijn huidige fiscaal jaar een toename in like-for-like-omzet van 4,3%. In het afgelopen kwartaal heeft X5 naar eigen zeggen van de CEO zich fors aan moeten passen aan de snel veranderende omstandigheden binnen de sector. De netto retailomzet steeg in deze periode met 13,2% tot RUB 493 mld (€ 5,7 mld). De X5-ketens Pyaterochka en Perekrestok hadden met respectievelijk 16,1% en 12,6% een omzetgroei in de dubbele cijfers. De keten Karusel had een afname in omzet van 34,3%. Op like-for-like-basis nam bij Pyaterochka de omzet toe met 6,0%. Hoewel bij deze keten het winkelverkeer wegens het coronavirus met 15% afnam, nam de gemiddelde inhoud per winkelmand toe met 24,8%. De like-for-like-omzet van Perekrestok daalde met 2,4%. De gemiddelde inhoud per winkelmand steeg met 44,9%, terwijl het winkelverkeer afnam met 32,6%. De like-for-like-omzet van Karusel daalde met 8,4%.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Asda werkt niet recyclebaar materiaal in bedrijfsvoering weg
Asda werkt samen met het verpakkingsbedrijf DS Smith om bij verkooppunten niet-recyclebaar materiaal weg te werken. De supermarktketen wil onnodig plastic verpakkingsmateriaal zoveel mogelijk verwijderen. Met 2021 moet het gebruik van dit materiaal met 15% zijn afgenomen. DS Smith zal namens Asda meer duurzame alternatieven voor het materiaal ontwikkelen.
Bron: talkingretail.com 

Britse overheid beschermt leveringsketens van supermarkten
De Britse overheid is begonnen met een nieuw programma, dat ervoor moet zorgen dat leveringsketens van supermarktketens als Marks & Spencer, Sainsbury’s, Tesco, Morrisons, Co-op en Waitrose beter worden versterkt. Het programma richt zich specifiek op het tijdens de coronacrisis ondersteunen van kwetsbare werknemers in de ontwikkelingslanden waar de leveringsketens hun oorsprong hebben. De plannen werden aangekondigd door de staatssecretaris voor internationale ontwikkeling, Anne-Marie Trevelyan.  
Bron: gov.uk  

VS: Walmart+ gaat concurrentie met Amazon Prime aan
Walmart waagt zich met Walmart+ aan een thuisbezorgdienst op basis van abonnementen. De Amerikaanse retailgrootmacht gaat hiermee direct de concurrentie aan met Amazon Prime. Walmart+ werd aan het begin van 2020 aangekondigd. Door de uitbraak van COVID-19 is de start van de online thuisbezorgdienst echter uitgesteld tot later in deze zomer. Walmart heeft vooralsnog weinig details over Walmart+ bekend gemaakt. Naar verluid zal de bezorgdienst US$ 98 (€ 82,96) per jaar kosten. Een abonnementhouder kan via Walmart+ onbeperkt producten bestellen, waarna deze zonder bezorgkosten op de dag van bestelling aan huis worden geleverd. Ook geeft het lidmaatschap kortingen bij pompstations van Walmart en toegang tot een scan-and-go-service bij fysieke vestigingen van Walmart.
Bron: forbes.com 

Amazon kondigt logistiek centrum aan in Texas
Amazon.com heeft plannen om een distributiecentrum te openen in Forney, Texas. Het nieuwe logistieke centrum zal naar verwachting in 2021 in bedrijf gaan en zal dan direct 500 voltijdsbanen genereren.
Bron: businesswire.com 

Amerikaanse retailomzet steeg in juli met 1,2%
De omzet van de Amerikaanse retailsector is in juli ten opzichte van de maand ervoor met 1,2% gestegen, aldus een prognose van het Amerikaanse ministerie van handel. De totale retailomzet van juli kwam neer op US$ 536 mld (€ 453,7 mld), waar dit in juni nog een omzet werd behaald van 0$ 529,4 mld (€ 448,2 mld). Het is voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus dat de Amerikaanse retailomzet boven niveaus uitkomt van voor de pandemie. Het ministerie van handel heeft verder de resultaten van mei tot juni herzien. De groei in die periode kwam neer op 90 basispunten tot 8,4%. Hoewel er dus duidelijk sprake is van groei, is het totale volume van de retailomzet niet zo sterk als aanvankelijk verwacht door analisten van Dow Jones. Economen waren uitgegaan van een omzetgroei in juni van 2,3%. Een belangrijke reden waarom de omzet hierop achterbleef, was het feit dat de afzet van auto's lager uitviel. Volgens het ministerie van handel zou de omzetstijging met uitsluiting van auto's neerkomen op 1,9%.
Bron: shoppingcenterbusiness.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven