De grote winnaar bij warm weer is van oudsher de watermeloen. Want nu groeien de zoete meloenen niet alleen op hun best, maar ze zijn ook populair onder de consumenten als sappige, koele verfrissing. Het zou nog mooier zijn als de watermeloen uit Duitsland kwam... "Enkele jaren geleden was dat nog ondenkbaar, maar tegenwoordig lijkt dit mogelijk dankzij een aantal innovatieve teeltbedrijven, gecombineerd met een modern verkoopbedrijf, evenals de ideale rassenkeuze voor de teelt in Duitsland."
Het plan van Fruvital Fruchthandelsgesellschaft mbH in samenwerking met zaaigoedproducent Hazera is daarmee van start gegaan: Duitse watermeloenen zijn enorm populair en de vraag is nauwelijks te dekken.
"De meloenen zijn nu rijp en worden reeds verkocht; de vraag is zeer goed. Alles loopt voor ons volgens plan, het weer klopt, de vraag naar lokale producten is enorm en de Duitse meloenen komen precies op het goede moment en in goede hoeveelheden", zegt een woordvoerder van het bedrijf Fruvital, gevestigd in Willich, over het project.
In de vroege zomer waren er wel enkele koelere nachten, maar de warmte van de afgelopen weken heeft dat echter weer goedgemaakt. "Nu oogsten onze Duitse telers in de komende drie tot vier weken meloenen die daarna direct naar de retail gaan. De afzet is bij het actuele zomerweer ook zeer goed."
"Importproducten zijn vaak enkele dagen onderweg, maar wij kunnen zeer snel en flexibel op de behoefte van de retail reageren en bieden dagverse meloenen." Fruvital focust zich volledig op de Duitse markt en zo gaat er niks verloren aan kwaliteit of hoeveelheid, benadrukt het bedrijf.
Meloenen op zich zijn weliswaar geen noviteit in de Zuid-Duitse teelt, maar met het concept hebben Fruvital, Hazera en de partners uit de teelt echter de juiste snaar geraakt bij de retail: "We zijn gespecialiseerd in de retail en hebben ook de daarbij passende rassen geselecteerd. We werken met extreem goede rassen, die ook bij de teelt een beetje meer liefde nodig hebben en dat ook van ons krijgen. Daardoor zijn de smaak en de houdbaarheid echter ook bijzonder goed."
Het product wordt goed ontvangen door de consumenten: "Onze klanten zijn kwaliteitsgeoriƫnteerde retailers, ook al ligt de prijs van ons product vanwege het extra werk iets hoger dan de prijs van Spaanse watermeloenen. Maar de kwaliteit en de teelt in eigen land zijn onze pluspunten." Onafhankelijk van de herkomst behalen de meloenen deze dagen licht gestegen gestegen prijzen dankzij de grote vraag.
Bij de Duitse meloenen gaat het echter in geen geval om een nicheproduct: "Onze meloenen zijn in handelsrelevante hoeveelheden beschikbaar, en leveren een gelijkblijvend hoge kwaliteit. Dat is ook een reden waarom het concept zo goed wordt ontvangen in de retail. Alles bij elkaar hebben we vertrouwen in het Duitse meloenenseizoen van dit jaar: het hoogtepunt van de teelt komt gelijktijdig met de toptemperaturen, mooier had men het niet kunnen plannen", aldus het bedrijf Fruvital afsluitend.
Voor meer informatie:
Thomas Hinkelmann
Fruvital Fruchthandelsgesellschaft mbH
Hanns-Martin-Schleyer-Str. 35
47877 Willich
Duitsland
+49 2154 / 884 29-17
qm@fruvital.de