Ondanks herstel toch zorgen om Britse retailsector

Ondanks herstel toch zorgen om Britse retailsector
De omzet van de Britse retailsector is in de afgelopen maand wederom toegenomen. De statistieken over deze periode geven echter aan dat veel winkels nog steeds moeite hebben om een inhaalslag te maken na de uitbraak van het coronavirus. Ook gaan deze bedrijven een onzekere toekomst tegemoet. De cijfers van het British Retail Consortium (BRC) en KMPG laten zien dat de totale retailomzet in juli jaar op jaar met 3,2% is gestegen. Ook in juni was sprake van omzetgroei, waar de retailsector in het kwartaal voor juni wegens COVID-19 te maken had met omzetdalingen. De like-for-like-omzet steeg met 4,3%, met uitsluiting van winkels die tijdelijk waren gesloten maar ook met inbegrip van online retailkanalen.
Bron: kamcity.com 

Spanje: DIA investeert € 50 mln in dc
DIA gaat in Spanje zijn grootste distributiecentrum ooit openen. Het logistieke centrum heeft een oppervlakte van 68.000 vierkante meter en is ontwikkeld aan de hand van een investering van € 50 mln. Volgens DIA zal de faciliteit zorgen voor ondersteuning van 500 winkels in Madrid, Castilla-La Mancha en Castilla y León. De locatie moet in het eerste halfjaar van 2022 in bedrijf gaan. Er wordt bij de aanbouw gebruikgemaakt van duurzame middelen. Zo worden onder andere zonnepanelen geïnstalleerd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Google-app leest winkellabels voor
Google heeft een methode op basis van kunstmatige intelligentie ontwikkeld, waarmee labels van producten in supermarkten kunnen worden voorgelezen. De Google Lookout-app die van deze technologie gebruikmaakt, is bedoeld voor mensen met een visuele beperking. Google Lookout vertelt met een computerstem hardop wat de gebruiker voor product in handen heeft op basis van visuele kenmerken. Het Britse Royal National Institute of Blind People (RNIB) is voorzichtig positief over de app.
Bron: bbc.com 

VK: 360 vacatures bij nieuw filiaal van M&S
M&S is van plan om een nieuw distributiecentrum voor levensmiddelen te openen in Milton Keynes. Het logistieke centrum van 34.000 vierkante meter moet in september in bedrijf gaan. De nieuwe faciliteit creëert werkgelegenheid voor 360 personen.
Bron: retailgazette.co.uk 

Amazon breidt project tegen namaak uit
Amazon heeft zijn project tegen namaakproducten uitgebreid. Het initiatief, dat de naam Project Zero heeft, gaat van start in zeven nieuwe landen, waaronder Australië en Singapore. Het totaal aantal landen waarbinnen Amazon met Project Zero werkt, staat daarmee op 17. Het project combineert de technologie van Amazon met de kennis van het eigen intellectuele eigendom om zo de handel in namaakproducten tegen te gaan. Het systeem van Project Zero scant de meer dan 5 miljard producten die dagelijks op Amazon worden geplaatst op verdachte kenmerken. Het systeem is gebaseerd op een algoritme voor machinaal leren, dat continu wordt verbeterd.
Bron: insideretail.asia 

VK: Asda gebruikt duurzame bestelwagens
Asda gaat in het Verenigd Koninkrijk gebruik maken van 25 nieuwe elektrische bestelwagens. Het nieuwe wagenpark is bedoeld om de uitstoot van CO2 tegen te gaan en om het aantal gereden kilometers per dag te verminderen. De elektrische bestelwagens hebben meer capaciteit om bestellingen bij klanten te bezorgen en rijden zuiniger dan conventionele bestelwagens.
Bron: corporate.asda.com 

Portugal: DIA heeft LFL-omzetgroei van 9,3%
DIA Portugal had in de eerste helft van het financieel jaar een toename in like-for-like-omzet van jaar op jaar 9,3%. De bruto omzet van de Portugese afdeling kwam neer op € 430,6 mln. Ten opzichte van de € 407,6 mln van de eerste helft van 2019 is dat een toename van 5.7%. De netto omzet van deze periode steeg met 6,4% tot € 309,2 mln. Het hogere resultaat werd behaald door de invoering van lokale maatregelen, zoals het vaker laten leveren van versproducten en renovaties binnen winkels.
Bron: esmmagazine.com 

Vollere schappen bij Amerikaanse supermarkten
Het percentage aan consumenten dat melding maakt van volle schappen bij supermarkten  stond rond medio juli op 27%. Dat is het hoogste percentage sinds eind maart. Bij het uitbreken van het coronavirus stond dit percentage nog op 13%. Het aandeel aan consumenten dat melding maakt van een gebrek aan een groot aantal producten in supermarkten is gedaald van 46% naar 18%. Dit blijkt uit onderzoek van de Food Industry Association (FMI).  De bevindingen van de FMI staan vermeld in de  U.S. Grocery Shopper Trends COVID-19 Tracker. De gemiddelde wekelijkse uitgaven in supermarkten zitten nog boven het niveau van voor de pandemie, maar is lager dan toen de coronacrisis zich in het beginstadium bevond. Consumenten die voor het onderzoek mee hebben gewerkt aan een enquête gaven aan dat er wekelijks gemiddeld voor $ 134 (€ 113,24) aan boodschappen werden ingekocht. Aan het einde van maart en het begin van april stond dit gemiddelde op $ 161 (€ 136,06).
Bron: fooddive.com 

VS: Sprouts breidt uit in derde kwartaal
Dankzij de voortdurende marktpenetratie van Sprouts Farmers Market in de omgeving van Tampa, Florida is de biologische supermarktketen goed op weg om zijn doelstellingen voor groei in 2020 te behalen. Op 12 augustus opende Sprouts ten noordoosten van Tampa zijn meest recente vestiging. Binnenkort zullen nog eens twee filialen in deze regio in bedrijf gaan. De nieuwe locatie heeft een oppervlak van rond de 2750 vierkante meter.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Stop & Shop stopt geleidelijk met Peapod-app
Stop & Shop gaat geleidelijk aan stoppen met de app Peapod. In plaats daarvan gaat Stop & Shop gebruik maken van een nieuw geïntegreerd ecommerce-platform in combinatie met het klantenprogramma Stop & Shop GO Rewards. Het besluit om met Peapod te stoppen komt nadat enkele maanden geleden door de zusteronderneming Giant Food bekend werd gemaakt dat ook deze keten een geïntegreerd online kanaal voor consumenten werd opgezet via Giantfood.com. Zowel Stop & Shop als Giant Food vallen onder de Amerikaanse tak van Ahold Delhaize.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Publix uitgeroepen tot Global Corporate Leader
Publix is door United Way benoemd tot No. 1 Global Corporate Leader. United Way is een liefdadigheidsinstelling, dat met een netwerk van 1.200 kantoren verspreid over de VS tal van projecten voor de samenleving ondersteunt. Publix ondersteunt met zijn zakenpartners al ruim 40 jaar deze organisatie. In de gemeenschappen waar Publix actief is, worden op deze manier samen met United Way programma's voor onderwijs, financiële ondersteuning en volkswelzijn aangeboden. In 2019 doneerden partners van Publix in totaal $ 38,6 mln (€ 32,6 mln). Publix Super Markets Charities doneerde daarbovenop nog eens $ 25 mln (€ 21,1 mln), waarmee een totaal werd gedoneerd van $ 63,6 mln (€ 53,8 mln). Het geld wordt gebruikt bij 109 lokale afdelingen van United Ways in Florida, Georgia, Alabama, Tennessee, South Carolina, North Carolina en Virginia.
Bron: businesswire.com 

Canada: Walmart bouwt nieuw dc in Ontario
Walmart Canada is samen met het vastgoedbedrijf Condor Properties begonnen met de bouw van een nieuw distributiecentrum in Vaughan, Ontario. De nieuwe faciliteit is onderdeel van een investering van CA$ 3,5 mld (€ 2,2 mld). Het hypermoderne nieuwe logistieke centrum krijgt een oppervlak van 51.100 vierkante meter.
Bron: newswire.ca 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven