Jerónimo Martins vecht Poolse boete aan

Jerónimo Martins vecht Poolse boete aan
De retailgroep Jerónimo Martins gaat een in Polen opgelegde boete van € 26 mln aanvechten. De boete werd door de Poolse overheid opgelegd wegens de keten Biedronka, waarvan Jerónimo Martins de eigenaar is. Volgens een verklaring van het bedrijf is men het niet eens met de uitspraak van de Poolse mededingingsautoriteit omtrent vermeend misleidende prijzenlabels bij Biedronka-vestigingen.
Bron: jornaleconomico.sapo.pt 

Italië: D.IT Distribuzione Italia heeft sterke halfjaaromzet
De retailgroep D.IT Distribuzione Italia was naar eigen zeggen in het eerste halfjaar van 2020 een van de snelstgroeiende supermarktgroepen van Italië. In de afgelopen zes maanden werd een omzetgroei behaald van 19,9% jaar op jaar. De groep bestaat onder andere uit de lokale ketens Sigma, Sisa en Coal. In juni had de groep een toename in omzet van 5%, aldus Gdonews. In de afgelopen periode hadden zelfstandige retailers in de Italiaanse sector een groei van gemiddeld 12,6%. Discountketens hadden een omzetgroei van 11%, terwijl supermarkten hun omzet met gemiddeld 10,8% toe zagen nemen.
Bron: esmmagazine.com 

Pakistan: Carrefour biedt AGF via winkelapp aan
Carrefour, dat in Pakistan actief is via de franchisepartner Majid Al Futtaim, heeft geïnvesteerd in de logistieke infrastructuur. Consumenten die gebruik maken van de mobiele app Carrefour Pakistan kunnen hierdoor nu verse groenten en fruit aan huis laten leveren. Aan de hand van de investering werd het bedrijfsmodel voor thuisbezorging uitgebreid met zones met meer hygiënische controle en een streng protocol voor voedselveiligheid. Hierdoor wordt de kwaliteit van de versproducten bij thuisbezorging gegarandeerd.
Bron: nation.com.pk 

Australië: Coles start online kanaal met coles&co
Coles heeft onder de naam coles&co een nieuw online kanaal opgezet. coles&co geeft de gebruiker speciale aanbiedingen en exclusieve content in de vorm van recepten en tips voor nieuwe producten. Volgens Coles-CEO Steven Cain is wegens COVID-19 duidelijk te zien hoe veel consumenten op online retail overstappen."Veel van onze klanten hebben in de afgelopen maanden voor het eerst onze online thuisbezorgdienst en Click&Collect-service gebruikt. Ook zien we hoe sinds maart het aantal gebruikers van onze online catalogus is toegenomen met meer dan 50%."
Bron: colesgroup.com.au 

VK: Co-op en Deliveroo bezorgen vanuit 400 winkels
Co-op heeft zijn samenwerking met de thuisbezorgdienst Deliveroo uitgebreid naar meer locaties. Er kunnen nu via Deliveroo online boodschappen worden besteld bij 400 Co-op-vestigingen. De keten is hierdoor de meest aanwezige supermarktketen op de Deliveroo-app geworden. Het online bereik van de keten komt neer op ongeveer 27 mln Britse consumenten. Klanten kunnen via de app kiezen uit meer dan 600 producten. De bestelling wordt door werknemers van Co-op in de eigen winkels samengesteld en vervolgens binnen 30 minuten aan huis geleverd.
Bron: retailanalysis.igd.com 

België: Carrefour komt met Wallet-versie van klantenkaart
Carrefour heeft voor Belgische consumenten via de app Wallet een digitale versie van de eigen klantenkaart ontwikkeld. Dankzij Wallet is het niet langer nog nodig om de Franse app van Carrefour te gebruiken. Vorige maand introduceerde Carrefour de digitale klantenkaart al in de Franse thuismarkt. De klantenkaart via Wallet is bedoeld voor klanten die liever niet een extra app willen installeren, maar wel via de smartphone gebruik willen maken van digitale klantenkaarten.
Bron: retaildetail.eu 

Japanse investeerder ondersteunt ecommerce-platform voor tuinbouw in India
Het Indiase BigHaat Agro heeft een kapitaalinjectie gekregen van US$ 2,2 mln (€ 1,9 mln), dankzij een investeringsronde onder leiding van het in Tokyo gevestigde Beyond Next Ventures. Andere investeerders zijn onder andere het in Mumbai gevestigde Rockstud Capital Fund en Ankur Capital, dat eerder in 2016 al in Bighaat Agro heeft geïnvesteerd. Bighaat Agro is verantwoordelijk voor Bighaat, een ecommerce-platform dat is gespecialiseerd in tuinbouwproducten.
Bron: techcircle.in 

VS: Whole Foods komt met gratis huishoudlessen
Whole Foods heeft als onderdeel van zijn vernieuwde versie van het huismerk 365 by Whole Foods Market gratis online huishoudlessen geïntroduceerd. De lessen hebben de naam Home Ec 365 en geven informatie voor een modern en efficiënt huishouden anno nu. Whole Foods valt onder Amazon en heeft in de VS meer dan 500 vestigingen.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Grocery Outlet heeft 24,5% meer kwartaalomzet
De Californische discountketen Grocery Outlet had in het afgelopen kwartaal een toename in omzet van 24,5%. Over de periode tot juni 27 kwam hiermee de omzet neer op US$ 803,4 mln (€ 682,5 mln). De vergelijkende winkelomzet steeg met 16,7%. De netto winst nam in het afgelopen kwartaal met $ 40 mln (€ 34,0 mln) toe tot een positief resultaat van US$ 29,3 mln (€ 24,9 mln. De aangepaste netto winst steeg met 189,2% tot $ 41,8 mln (€ 35,5 mln). De aangepaste bruto winst kwam met een toename van 34,7% neer op $ 60,6 mln (€ 51,5 mln). Hoewel al met al de omzet- en winstgroei van het tweede kwartaal lager uitvielen dan in het eerste kwartaal, werden wegens COVID-19 nog steeds significant hoge resultaten behaald. Grocery Outlet is van plan om dit succes om te zetten in nieuwe initiatieven voor groei op de lange termijn.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Kroger start online marktplaats
Kroger gaat in de herfst van dit jaar een online marktplaats opzetten. De marktplaats biedt gelegenheid aan andere bedrijven om hun aanbod online te zetten. De digitale marktplaats wordt ontwikkeld in samenwerking met het in ecommerce gespecialiseerde techbedrijf Mirakl. Het platform krijgt de naam Kroger Ship en zal buiten het eigen assortiment ook producten uit categorieën aanbieden, die buiten het werkterrein van Kroger staan. Dit betreft onder andere speelgoed, huishoudelijke apparaten, internationale levensmiddelen en specialiteiten. In eerste instantie zullen op deze manier meer dan 50.000 producten via het platform beschikbaar zijn.
Bron: supermarketnews.com 

Walmart en Instacart concurreren samen tegen Amazon
Walmart gaat samenwerken met Instacart om snelle thuisbezorging mogelijk te maken in een aantal Amerikaanse regio's. Net als andere supermarktketens wil Walmart op deze manier meer concurrerend vermogen creëren tegen Amazon en Whole Foods. De samenwerking met Instacart vindt nu nog plaats in de vorm van een pilotproject in vier vestigingen verspreid over Californië en Oklahoma.
Bron: cnbc.com 

VS: DoorDash zet online buurtwinkels op
DoorDash heeft in acht Amerikaanse steden onder de naam DashMart online buurtwinkels opgezet. DashMart heeft een assortiment aan dagelijkse producten en producten gericht op de horecasector. De betreffende steden waar DashMart van start is gegaan zijn Chicago, Minneapolis, Columbus, Cincinnati, Dallas, Salt Lake City, Phoenix en Redwood City. In de komende maanden opent DoorDash meer webwinkels volgens dit format in San Diego, Baltimore, Denver, Sacramento en Concord. De winkels komen neer op kleine distributiecentra, waarvandaan binnen 30 minuten bestelde producten aan huis worden bezorgd. De producten kunnen worden besteld via de app van DoorDash.
Bron: retailanalysis.igd.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven