Dirk Willem Blijleven (TP Haluco) in ZON Magazine

"Dat klok nog altijd zo'n belangrijk referentiepunt is blijft voor mij ongrijpbaar fenomeen"

In de rubriek ‘Het woord is aan de klant’ heeft ZON magazine ditmaal een gesprek met Dirk Willem Blijleven, sinds 1 februari de nieuwe Chief Commercial Officer (CCO) bij TP (Total Produce) Haluco.



Geboren en getogen in Barendrecht is het op zich natuurlijk niet heel vreemd dat Blijleven al vanaf zijn jeugd bekend is met de wereld van groenten en fruit. "Wel bekend mee, maar als tiener ben je daar toch niet echt mee bezig. Mijn leven stond toen wel al voor een groot deel in het teken van wielrennen, en dat heb ik vanaf die tijd ruim twintig jaar lang op hoog niveau gedaan, zelfs een tijdlang semiprofessioneel. Maar dat neemt niet weg dat ik al vanaf mijn tiende jaar werkte, in de vorm van een bijbaantje bij een bakkerij. Dat begon als toeval, omdat ik even uithielp door bij het ophalen van een verjaardagstaart wat sjouwwerk te doen, waarvoor ik aan het einde van de dag vijf gulden, een zak broodjes en een gratis taart kreeg. Vervolgens ben ik daar tot mijn achttiende blijven werken, zo leuk vond ik het in de bakkerijwereld."

"Dat verklaart denk ik ook mijn levenslange passie voor voeding en voedsel, iets waarmee ik vanwege het wielrennen natuurlijk heel erg bewust mee bezig ben. Fanatiek zelfs, want ik heb bijvoorbeeld al bijna twintig jaar geen frites meer gegeten, om maar eens iets te noemen. Mijn vrouw en dochters weten eigenlijk niet beter dan dat ik daar altijd op let. Toen ik stopte met wedstrijden rijden heb ik echt stapsgewijs mijn voedingspatroon moeten ‘normaliseren’. Mede daardoor voel ik me in de AGF-wereld met zijn gezonde producten wel als een vis in het water."

Dirk Willem Blijleven kiest zijn woorden weloverwogen, net zoals hij dat tot dusverre deed bij het nemen van stappen in zijn loopbaan. "Na mijn mbo-opleiding levensmiddelen kwam ik op mijn achttiende via een telefoontje van mijn vader terecht bij Hagé International. Van daaruit is mijn loopbaan gestart. Na daar zes jaar in diverse functies te hebben gewerkt was me duidelijk dat mijn sterkste kant het strategisch denken is, en nadenken over de toekomst van een bedrijf. Ik ben toen in de plantenwereld (onder meer bij Intergreen, onderdeel van Dutch Flower Group) terechtgekomen, omdat ik ook mijn horizon wat wilde verbreden. Dat heeft wederom zes jaar geduurd, leuke tijd gehad daar."

"Via het zachtfruitbedrijf Driscolls, waar ik overigens echt een paar tropenjaren heb meegemaakt omdat het daar in die fase een aaneenschakeling was van transities en overnames, en vervolgens nog twee jaar bij het Israëlische citrusbedrijf MTEX, ben ik bij Aldi Nord gaan werken. Mooi bedrijf, en een perfecte plek om de retail van binnenuit te leren kennen en om aan de andere kant van de tafel te kunnen zitten. Ik was daar als manager buying verantwoordelijk voor alles in AGF, van vers tot en met conserven en diepvries."

Wereldspeler
En toen volgde na negen jaar dan de stap naar TP Haluco. Dirk Willem: "Voor mij een hele mooie match, zeker omdat een wereldspeler als Total Produce daar achter staat."
Levert de zeggenschap van TP, vanuit de aandelen die het bedrijf in Haluco heeft, voldoende bewegingsvrijheid op voor een ambitieuze CCO of zijn het toch de Ieren die aan de touwtjes trekken? "Nee, ik kan uit de grond van mijn hart zeggen dat Haluco veel bewegingsvrijheid heeft en in principe helemaal de eigen koers kan bepalen. En binnen Haluco geldt feitelijk voor mij hetzelfde. Op onze website staat bij onze visie dat wij het verschil willen maken op het gebied van gezondheid, voedselveiligheid en duurzaamheid. Daar onderscheid je je tegenwoordig eigenlijk niet meer mee, dus een van de dingen waar ik over aan het nadenken ben is hoe we daar meer specifieke invulling aan kunnen geven, zodat we ons méér onderscheiden. Bij dat nadenken hoort ook het goed bekijken van onze sourcing, omdat de positie  bij Van Nature (nu Oxin, red.)nu anders is geworden."

Blijleven is tevreden met de mix die Haluco momenteel heeft in de afzet richting retail, daghandel richting trade en verder catering. "Vooral in Hollandse kasgroenten, daarmee zijn we het meest bekend in de sector. Voor de invulling van bepaalde retailprogramma’s van onze klanten kunnen we prima terecht aan de klok van ZON, voor jullie is dat dan daghandel maar voor ons niet. Ik verbaas me er overigens regelmatig over dat jullie klok nog altijd zo’n belangrijk referentiepunt is voor de prijsvorming in de hele handel, dat blijft voor mij toch wel een tamelijk ongrijpbaar fenomeen. Soms staat nog geen 5% van het landelijke dagaanbod van een bepaald product aan de klok, en als die prijs vervolgens de lucht in vliegt, gaan spontaan na halfnegen alle prijzen omhoog. Dat blijft voor mij toch heel bijzonder, een soort geheime kracht van die klok."

Liefde
De ambitie en de passie waarmee Dirk Willem Blijleven over zijn werk praat, worden nog overtroffen zodra het woord wielrennen valt. Lachend: "Jan van der Lugt, een van de eigenaren van Haluco, zei toen ik in dienst trad bij het bedrijf tegen me ‘óf jij blijft hier tot aan je pensioen, of je gaat weg omdat je een professionele functie in de wielerwereld krijgt,’ dus die zag wel hetzelfde bij mij wat jij ook ziet. Binnenkort ga ik op de fiets de ‘Everesting’ doen, een wielerevent waarbij je één berg net zo vaak beklimt totdat je dezelfde klimafstand hebt bereikt als de hoogte van de Mount Everest. Ik ga dat in de Vogezen doen, 8.848 meter op de flanken van de Ballon d’Alsace die ik daartoe acht keer ga beklimmen."

‘Voor de hobby’ heeft Blijleven als nevenactiviteit zelfs een bestuursfunctie bij een Zuid-Franse wielerploeg in de regio Toulouse, waar hij zich onder meer bezighoudt met sponsorwerving. De bekende Laurent Jalabert is ooit bij deze ploeg begonnen. "Bedoeling is dat ik zo’n vier keer per jaar naar Toulouse ga, maar door corona is daar dit jaar natuurlijk niets van terechtgekomen."

Over corona gesproken: hoe is Haluco daarmee omgegaan? "We hebben het commerciële team in tweeën geknipt, om het risico van besmetting te minimaliseren. Werkt niet helemaal vlekkeloos, maar het is op zich prima werkbaar. Qua afzet richting retail hebben we net als de meeste leveranciers dikke plussen gedraaid, maar richting horeca was het uiteraard beroerd. Onder de streep hoor je mij echter zeker niet klagen."

Bron: ZON Magazine
Tekst en foto: Jos Caubo


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven