Lidl begint Duitse campagne voor bio-producten

Portugal: Continente introduceert Zer0 Waste-initiatief
De in Portugal gevestigde supermarktketen Continente heeft een nieuw initiatief geïntroduceerd tegen voedselverspilling. Onder de naam "Zer0 Waste" worden dozen aangeboden met 5 kg aan groenten en fruit, dat voor directe consumptie bestemd is. De dozen kosten € 0,50 per stuk. De dozen laten consumenten duidelijk zien wat de inhoud is. De inhoud is door winkelpersoneel geselecteerd op kwaliteit en versheid. Zodoende wordt AGF dat anders weg zou worden gegooid alsnog 'gered' voor consumptie. De Zer0 Waste-dozen zijn beschikbaar bij 29 winkels van Continente. Er zijn plannen om het initiatief verder uit te breiden binnen het eigen winkelnetwerk. Bij succes zou dit kunnen leiden tot een jaarlijkse vermindering van voedselverspilling van 25 ton.
Bron: esmmagazine.com 

Zweden: ICA heeft omzetgroei in de dubbele cijfers
De Zweedse retailgroep ICA Gruppen zag in juli zijn like-for-like-omzet bij Maxi ICA Stormarknad, de grootste eigen winkelketen, toenemen met 10%. De totale omzet steeg bij deze keten met 11,6%. Bij alle ketens en formats van ICA samen nam de like-for-like-omzet gemiddeld toe met 5,7%, terwijl de totale omzet gemiddeld met 5,9% steeg. Het bedrijf behaalde daarmee in juli een totale omzet van SEK 11,52 mld (€ 1,12 mld). De grotere winkelformats presteerden daarbij beter dan kleinere winkels. Bij de keten ICA Kvantum steeg de like-for-like-omzet met 7,9% en de totale omzet met 8,5%. Bij ICA Supermarket kwamen de toenames voor de LFL-omzet en de totale omzet neer op respectievelijk 2,1% en 0,9%.
Bron: esmmagazine.com 

Spanje: DIA halveert netto verlies
De Spaanse supermarktketen DIA is erin geslaagd om in het eerste halfjaar zijn netto verlies van dezelfde periode van 2019 met de helft te verminderen. Volgens DIA komt dit doordat consumenten weer vaker bij buurtwinkels langskomen, nu de beperkingen rondom de lockdown worden versoepeld. Jaar op jaar nam het netto verlies af van € 418,7 mln in 2019 tot € 187,7 mln in de afgelopen periode. In 2019 werd DIA overgenomen door de Russische zakenmagnaat Mikhail Fridman.
Bron: esmmagazine.com 

Ierland: Aldi test nieuwe plastic zakken voor AGF
Klanten van een Aldi-filiaal in het Ierse Limerick kunnen als eerste consumenten gebruikmaken van nieuwe zakken voor groenten en fruit. De zakken zijn volledig vervaardigd van gerecyclede plastic flessen. De herbruikbare zakken zijn specifiek ontworpen voor het vervoeren van AGF en kosten € 0,49 per stuk. In de komende weken zal het management van de Aldi-vestiging feedback verzamelen van klanten met betrekking tot het gebruik van deze zakken.
Bron: limerickleader.ie 

Italë: Bennet neemt Auchan-hypermarkten over
De Italiaanse retailgroep Bennet heeft zeven voormalige Auchan-hypermarkten overgenomen van het bedrijf Margherita Distribuzione. Twee van de vestigingen bevinden zich in de provincie van Milaan. Twee andere locaties zijn te vinden in de regio Brescia, terwijl de overige drie winkels zijn gevestigd in de stad Milaan en de regio's Lodi en Bergamo. Alle zeven winkels worden volledig gerenoveerd naar het bedrijfsmodel van Bennet.
Bron: esmmagazine.com 

Lidl begint Duitse campagne voor bio-producten
Lidl is in Duitsland begonnen met een campagne, die meer aandacht geeft aan lokaal geteelde biologische producten. De campagne focust zich in het bijzonder op de producten van Bioland. Bioland is een telersvereniging gericht op biologische teelt, waarmee Lidl in 2018 een samenwerkingsverband is aangegaan. Naast dat Bioland bio-producten van hoge kwaliteit aan Lidl levert, helpt de organisatie telers die over willen stappen op een duurzame, biologische bedrijfsvoering.
Bron: esmmagazine.com 

China: JD opent buurtwinkel volgens nieuw format in Xi'an
JD heeft aan het einde van juli in de stad Xi'an in de provincie Shaanxi een nieuw buurtwinkelformat geïntroduceerd. De zogeheten Mini Shop draait om zelfbediening en is gericht op werknemers van de omliggende kantoorgebouwen. Het format is flexibel en kan daarom met gemak worden aangepast voor andere omgevingen, zoals bibliotheken, luchthavens, hotels of treinstations.
Bron: jdcorporateblog.com 

Spanje: Mercadona koopt 850 ton aan vijgen van lokale telers
De Spaanse supermarktketen Mercadona is van plan om over heel 2020 voor 850 ton aan vijgen van lokale telers in te slaan. Dit is 30% meer dan het volume van 650 ton dat in 2019 van lokale vijgentelers werd afgenomen. Het inkoopbeleid van Mercadona is onderdeel van een streven om meer lokaal geteelde groenten en fruit in het assortiment op te nemen. De vijgen zijn afkomstig van telers in de regio's Valencia, Catalonië, Castilla y León en de Canarische Eilanden.
Bron: esmmagazine.com 

Zuid-Afrika: Pick n Pay waarschuwt voor forse winstafname
De Zuid-Afrikaanse supermarktketen Pick n Pay heeft zijn winstverwachting voor het eerste halfjaar met meer dan 50% verlaagd. De retailer heeft te maken met de door de lockdown beperkte afzet van alcohol, tabak en kleding. Ook maakte het bedrijf meer kosten door vrijwillige ontslagvergoedingen. De president van Zuid-Afrika, Cyril Ramaphosa, legde vanaf het einde van maart een landelijke lockdown op om zo het coronavirus tegen te gaan. Retailers werd verboden om tijdens deze periode niet-essentiële producten aan te bieden. Deze producten vormen een aandeel van 20% van de totale omzet van Pick n Pay. Ook hebben deze producten hogere winstmarges dan dagelijkse benodigdheden, zoals levensmiddelen.
Bron: esmmagazine.com 

Lidl voor tweede jaar op rij snelst groeiende retailer van VS
De Amerikaanse tak van Lidl is voor het tweede jaar op rij naar voren gekomen als de snelst groeiende retailer binnen de VS. De National Retail Federation houdt onder de naam Hot 100 Retailers List een index bij. De lijst is opgesteld aan de hand van statistieken van het marktonderzoeksbureau Kantar. De groei van de retailers wordt bepaald aan de hand van de omzetgroei die jaar op jaar plaatsvindt. In de periode van 2018 tot 2019 bleek Lidl het meest te zijn gegroeid dankzij het verbeterde versaanbod, de goede infrastructuur tussen winkels en dc's en de snel groeiende vaste klantenbasis.
Bron: prnewswire.com 

VS: Publix sluit GreenWise Market-winkels
Publix Super Markets gaat twee vestigingen van zijn keten GreenWise Market sluiten. GreenWise Market is als keten gericht op natuurlijke en biologische producten. De betreffende winkels bevinden zich in Lexington en Mount Pleasant in South Carolina en zullen per 29 augustus worden gesloten. De filialen werden aan het einde van 2019 geopend onder het merk van GreenWise Markets, maar passen volgens Publix niet langer nog bij dit merk.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Giant richt zich op zero-waste-winkels
Giant heeft bekendgemaakt dat vier vestigingen in Pennsylvania een zero-waste-status hebben bereikt. De status houdt in dat slechts 10% of minder van het afval dat door de supermarkt wordt gegenereerd bij een stortplaats of vuilverbrander belandt. Daarmee komt het totale aantal zero-waste-winkels op vijf. De eerste zero-waste-winkel van Giant behaalde deze status in de herfst van 2018. Net als de vier nieuwe zero-waste-winkels bevindt ook deze vestiging zich in Pennsylvania.
Source: progressivegrocer.com 

VS: Tops begint met programma tegen voedselverspilling
De supermarktketen Tops Markets LLC begint deze maand bij zes eigen vestigingen in New York met het Flashfood-programma. Door middel van dit programma kunnen klanten tegen lagere prijzen levensmiddelen kopen waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. Dit betreft onder andere producten zoals verse groenten en fruit, vlees, zuivel en delicatessen. De producten zijn te vinden via de app van Flashfood en worden met kortingen van tot 50% aangeboden. Als de gewenste producten via de app zijn besteld, kunnen deze bij een van de zes Tops-locaties worden opgehaald.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: iFresh neemt Chinees tech-bedrijf over
De Amerikaans-Aziatische supermarktketen iFresh is van plan om het Chinese tech-bedrijf Jiuxiang Blue Sky Technology over te nemen. iFresh is inmiddels al tot een overeenkomst voor de overname gekomen. Jiuxiang is gespecialiseerd in financiële diensten voor leveringsketens, geïntegreerde betaalsystemen en technologie voor prepaidkaarten.
Bron: globenewswire.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven