Op maandag 3 augustus kwamen de Zuid-Duitse SweeTango-telers vlak voor de oogst bij elkaar om de laatste kwaliteitseisen en de naderende oogstperiode te bespreken. SweeTango is het eerste rijpe merkappelras van het seizoen.
SweeTango-telersbijeenkomst aan de Bodensee
Ondanks de stromende regen waren de teeltadviseurs van de Zuid-Duitse telersorganisaties en het Duitse fruitrassen consortium (DOSK) bij de telersbijeenkomst in een goed humeur: men verwacht voor deze SweeTango-oogst een uitstekende kwaliteit. De appel zal vergeleken bij vorig jaar gemiddeld 5-7 mm groter uitvallen en overtuigt zeer door zijn buitengewone sappigheid. De telers lieten zich in een SweeTango-plantage aan de Bodensee informeren over de hoge kwaliteitseisen die aan het premiumras gesteld worden, evenals over de bijzondere zorgvuldigheid die bij de oogst van de appelen nodig is.
Bijeenkomst aan de Bodensee met telers van de marktgemeenschap Bodenseeobst, de Württembergischen Obstgenossenschaft Raiffeisen en Obstgroßmarkt Mittelbaden.
De oogststart aan de Bodensee en in Mittelbaden begint in de loop van de week, gevolgd door het Alte Land vanaf 24 augustus. De eerste appelen zullen nationaal vanaf week 34 in de retail te vinden zijn. Het verkoopvolume is dit jaar met circa 500 – 600 ton handappelen tien keer zo groot als vorig jaar.
Beroepsdiscussies in uitstekend humeur ondanks langdurige regen
Dubbel sappig, dubbel knapperig, dubbel verfrissend
Dat zijn de kernboodschappen voor deze eerste oogstrijpe merkappel van het seizoen, die dankzij een evenwichtige verhouding tussen zoet en zuur precies bij de mainstream smaak past.
Deze appel rijpt zeer vroeg en wordt daarom als zomerras c.q. vroege appel verhandelt. De zeer dunne schil heeft een typisch rode dekkleur en een lichtgele tot lichtrode basiskleur. De smaak is zoet met ietwat zuur. In combinatie met de frisse sappigheid ontwikkelt zich bij iedere hap een fruitig zomeraroma in de mond van iedere consument.
De slogan "Der ganze Sommer in einem Apfel" (De hele zomer in een appel) vat deze frisse smaakbelevenis samen. De merkappel wordt bij de consumenten bekend gemaakt door initiatieven aan de Point of Sale, in de sociale media evenals in de pers.
SweeTango is een gemeenschappelijk project van de verkoopcoöperatie Obst vom Bodensee, Elbe Obst, Obstgroßmarkt Mittelbaden en de marktgemeenschap Altes Land. Het wordt via het Duitse fruitrassen consortium, waarin de belangrijkste Duitse teeltorganisaties georganiseerd zijn, op de Duitse markt ontwikkeld. In heel Europa wordt het merk door de SweeTango Group Europe beheerd.
Voor meer informatie:
https://www.dosk.eu/
https://www.sweetango-apple.com/de/