Amazon binnenkort van start in Zweden

Australië: Woolworths test app voor kassarijen
Woolworths test in Australië een nieuwe app, waarmee kassarijen moeten worden ingekort. Gebruikers van de app Q Tracker krijgen informatie over de wachttijden bij kassa's. Ook kunnen ze bij Woolworths-vestigingen een tijdsraam van 15 minuten reserveren. Bij een reservering krijgt de klant een email, die bij binnenkomst moet worden vertoond. De klant krijgt vervolgens direct toegang, tenzij de winkel al vol is. Q Tracker was oorspronkelijk ontwikkeld voor parkeergarages. De app wordt op dit moment getest bij vier verschillende winkels in Victoria.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: nieuw dc van Lidl in bedrijf
De Britse tak van Lidl heeft een nieuwe regionaal distributiecentrum van £ 70 mln (€ 77,5 mln) in bedrijf laten gaan. De nieuwe faciliteit staat in Peterborough, heeft een oppervlak van 45.000 vierkante meter en is op 1 augustus van start gegaan. De logistieke centrum biedt werkgelegenheid aan 400 werknemers, waarbij er plannen zijn om in de loop van het jaar nog eens 50 nieuwe personeelsleden aan te nemen. Het dc van Peterborough is onderdeel van een grotere investering van £ 1,45 mld (€ 1,6 mld) die Lidl in 2019 en 2020 in het Verenigd Koninkrijk aan het uitvoeren is.
Bron: retailtimes.co.uk 

Indiase e-commerce groeit met 27% per jaar
De groei van de Indiase ecommerce-sector komt groeit jaarlijks met 27%. Hierdoor zal deze sector met 2024 een waarde hebben van US$ 99 mld (€ 83,8 mld), aldus een prognose van de internationaal opererende investeringsbank Goldman Sachs. Analisten van Goldman Sachs stellen verder dat het ecommercebedrijf Reliance Industries dankzij Facebook de helft van het totale marktaandeel van de online retailsector in handen zal krijgen. De bevindingen van Goldman Sachs zijn gepubliceerd in het rapport "Global Internet: e-commerce's steepening curve". Volgens het rapport heeft de pandemie gezorgd voor een wereldwijde verdubbeling van de marktpenetratie van online retail. Categorieën zoals verpakte producten voor consumenten zagen binnen 3 maanden een groei die normaal in drie jaar plaats zou moeten vinden.
Bron: livemint.com 

Duitsland: Aldi Süd verkent mogelijkheden voor kassavrije winkels
Aldi Süd is aan het einde van juli begonnen met een programma, waarin wereldwijd startups worden gevraagd om oplossingen te ontwikkelen voor kassavrije winkels. Techbedrijven met een specialisatie in sensortechnologie, visuele toepassingen en andere controlemiddelen moeten helpen om Aldi Süd qua technologie een inhaalslag te laten maken. De Duitse discountketen heeft speciaal voor dit programma een Engelstalige website opgezet, waarop startups zich aan kunnen melden en hun concepten in kunnen dienen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Tesco verlengt voorwaarden voor betalingen aan kleine leveranciers
Tesco heeft aangekondigd langer de voorwaarden voor betalingen aan kleine leveranciers aan te houden. De voorwaarden houden in de kleine leveranciers direct door Tesco worden betaald, waar hier normaal een termijn van 14 dagen overheen gaat. De regeling blijft van kracht tot 31 januari 2021. Bijna 2.000 leveranciers worden hierdoor tijdens de pandemie financieel beter ondersteund. Doordat de betaalregeling tot januari wordt verlengd, hebben kleine ondernemingen meer kans om de tegenslagen door COVID-19 ook tijdens de kerstdagen het hoofd te bieden.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Amazon binnenkort van start in Zweden
Amazon zal naar alle waarschijnlijkheid volgend jaar online van start gaan in Zweden. De aankomende introductie van een speciaal op Zweden gericht online platform is nu officieel aangekondigd. Het debuut in Zweden is de eerste keer voor Amazon dat het bedrijf een markt in Scandinavië op gaat. De geruchten van uitbreiding in Zweden gingen jaren rond. In oktober 2017 voorspelde de directeur van prijsvergelijkingssite Pricerunner dat Amazon binnen 12 maanden in Zweden actief zou zijn.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: McColl’s draait met verlies wegens COVID-19
McColl’s draait met verlies door de sterk verminderde omzet, die op zijn beurt is ontstaan door de uitbraak van het coronavirus. De buurtwinkelketen had in de periode van 26 weken tot 24 mei een bruto verlies van £ 500.000 (€ 553.000). In dezelfde periode van 2019 werd juist een winst gegenereerd van £ 500.000. Omdat McColl's winkels moest sluiten, daalde de omzet in de afgelopen periode met 1% tot £ 604,8 mln (€ 669,3).
Bron: retailgazette.co.uk 

SPAR van start in Ghana
SPAR heeft zijn uitbreiding in Afrika voortgezet met zijn eerste vestigingen in Ghana. Wereldwijd heeft Spar meer dan 13.300 winkels verspreid over 48 landen. Rondom de Ghanese hoofdstad Accra worden 17 oudere supermarkten gerenoveerd tot SPAR-filialen.
Bron: spar-international.com 

VK: M&S breidt assortiment uit 
M&S heeft in de aanloop naar de samenwerking met Ocado zijn assortiment aan levensmiddelen uitgebreid. Het partnerschap met Ocado gaat in de volgende maand van start. M&S heeft vorig jaar voor £ 750 mln (€ 829,9 mln) 50% van de Britse retailtak van Ocado in handen gekregen. Hieruit is de nieuwe joint venture Ocado Retail ontstaan. Vanaf september kunnen klanten via Ocado producten van M&S online bestellen. Het assortiment dat nu beschikbaar is, bestaat uit 6.000 producten.
Bron: retailgazette.co.uk 

Ahold Delhaize heeft sterk tweede kwartaal
Ahold Delhaize reported had in het tweede kwartaal een netto omzet behaald van € 19,1 mld. Jaar op jaar gezien is dat een toename van 17,1% en van 15,9% bij een constante wisselkoers. In de VS en in Europa steeg de vergelijkende winkelomzet met uitsluiting van gas met respectievelijk 20,6% en 10,2%. De netto online omzet nam bij een constante wisselkoers toe met 77,6%. Voor 2020 wordt de netto online omzet van Ahold Delhaize geraamd op € 7 mld, wat een jaar eerder is dan als resultaat was gepland. De kosten in verband met COVID-19 bedroegen ongeveer € 330 mln in het eerste halfjaar. In het tweede kwartaal kwamen deze kosten neer op € 260 mln. De kosten betreffen onder meer kosten voor veiligheidsmaatregelen en salarisbonussen voor winkelpersoneel.
Bron: aholddelhaize.com 

10% meer kwartaalomzet voor Walmart de Mexico
De Mexicaanse tak van Walmart behaalde in zijn tweede kwartaal een omzettoename van jaar op jaar 10%. De omzet werd gestimuleerd door het online segment, dat floreert dankzij de lockdownmaatregelen. Ondanks de toename in omzet en de prognoses van analisten voor positieve resultaten daalde de bruto winst in deze afgelopen periode met 3,3% tot 15,73 mld pesos (€ 590 mln). De netto winst van het afgelopen kwartaal kwam neer op 1,66 mld pesos (€ 62,6 mln0 ($72.4mln), wat jaar op jaar gezien een forse afname is. De reden voor deze winstdaling was een betaling van 8,1 mld pesos (€ 305,5 mln) aan belastingen in mei.
Bron: reuters.com 

VS: Kroger introduceert contactloos betalen bij QFC-winkels
De Amerikaanse supermarktgroep Kroger heeft bij zijn keten QFC een nieuwe methode voor contactloos betalen geïntroduceerd. De betreffende winkels waar de betaalmethode is geïnstalleerd bevinden zich in Seattle en Washington. Klanten kunnen betalen door middel van een app op de eigen smartphone. Enkele betaaldiensten die met het nieuwe systeem te gebruiken zijn, zijn Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay, Fitbit Pay en contactloze chipkaarten. Het betaalsysteem maakt gebruik van zogeheten near-field communication-technologie.
Bron: prnewswire.com 

VS: 23,7% meer kwartaalomzet voor Weis Markets
Weis Markets heeft zijn resultaten over het tweede fiscale kwartaal bekend gemaakt. In de periode van 13 weken tot 27 juni steeg de omzet van Weis Markets jaar op jaar met 23,7% tot $ 1,1 mld (€ 930 mln). De vergelijkende winkelomzet steeg in dezelfde periode met 24,1%. De netto winst nam toe met 102,5%, van $ 20,5 mln (€ 17,4 mln) in dezelfde periode van 2019 tot $ 41,5 mln (€ 35,1 mln) in het afgelopen kwartaal. De winst per aandeel steeg van $ 0,76 (€ 0,64) in 2019 tot $ 1,54 (€ 1,30) in het afgelopen kwartaal. De online omzet steeg in het tweede kwartaal met 243%.
Bron: prnewswire.com 

Instacart en Costco zetten thuisbezorging op in Canada
Instacart, een online marktplatform dat in geheel Noord-Amerika actief is, gaat in Canada samenwerken met Costco. Vanuit 76 distributiecentra van Costco kunnen online bestelde boodschappen op de dag van bestelling nog bezorgd worden bij Canadese huishoudens. Eerder werd door Costco en Instacart gedurende twee maanden een pilotproject met succes opgezet rondom een aantal logistieke centra in Ontario. 
Bron: prnewswire.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven