Fresh Del Monte Produce heeft haar financiƫle resultaten voor het tweede kwartaal, eindigend op 26 juni 2020, bekendgemaakt.
"Als gevolg van de wereldwijde coronacrisis ging Fresh Del Monte Produce door een ongeƫvenaarde turbulente periode tijdens het kwartaal," vertelt Mohammad Abu-Ghazaleh, voorzitter en CEO van het bedrijf.
De netto verkoop voor het tweede kwartaal 2020 was 1.092,3 miljoen dollar (tegenover 1.239,4 miljoen dollar in Q2 2019). De lagere netto verkoop van 147,1 miljoen dollar was te danken aan de lagere verkopen van het bedrijf in alle verkoopsegmenten. De brutowinst in het tweede kwartaal 2020 was $ 78,8 miljoen tegenover $ 97,6 miljoen in Q2 2019. De bijgestelde brutowinst voor Q2 2020 was $ 89,3 miljoen vergeleken met $ 98,2 miljoen in Q2 2019. De daling was vooral te wijten aan een lagere brutowinst in het vers- en value added segment van het bedrijf en werd deels goedgemaakt door de resultaten in de bananen. Er werden ook meer kosten gemaakt door de shift in de vraag van foodservice naar retail, restricties door het coronavirus, volatiele vraag en aanbod en hogere prijzen voor zeetransport.
Het bedrijfsresultaat in Q2 2020 was $ 33,1 miljoen vergeleken met $ 57,2 miljoen. Aangepast komt het bedrijfsresultaat neer op respectievelijk $ 43,7 miljoen en $ 52,9 miljoen. De daling in het bedrijfsresultaat is te wijten aan een lagere brutowinst en minder nettobaten uit eigendommen.
Het netto inkomen voor Q2 2020 was $ 17,9 miljoen tegenover $ 38,1 miljoen in Q2 2019. Aangepast is dit $ 25,7 miljoen (Q2 2020) en $ 35 miljoen (Q2 2019).
Klik hier voor het volledige rapport voor de cijfers van het tweede kwartaal 2020