Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joop Holla, GfK

"AGF-speciaalzaken winnen marktaandeel terug door thuisverwennen"

Tholen - Voor het eerst in 30 jaar winnen de versspeciaalzaken en met name de AGF-speciaalzaken marktaandeel terug van de supermarkt. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK is het beter kunnen invullen van het zogenaamde 'thuisverwennen" een achterliggende oorzaak. Groenteman Paul Biekens en branchevereniging ADN denken dat veilig winkelen ook een rol speelt. 

"Na de 2 weken (9-22 maart) paniekfase Corona is in de 13 weken erna (23 maart t/m 28 juni) de thuisconsumptie van de FMCG omzet fors gestegen. Vooral de versgroepen groente & fruit, vlees/gevogelte/vis en bloemen en planten stegen fors. Opmerkelijk is de forse omzetgroei en marktaandeelwinst van de versspeciaalzaken ten opzichte van de supermarkt. Voor het eerst sinds 30 jaar winnen zij terrein", aldus onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK. 

Klik hier voor het artikel van NOS en het interview met Paul Biekens

GfK analyseerde het koopgedrag van circa tienduizend Nederlandse huishoudens. "Naast de sterke omzet groei van online binnen de supermarkten met een plus van 70% in Q2 2020 (marktaandeel van 3.5% naar 5.5%), viel ook de omzetgroei at home van AGF (+16%)  en vers vlees/gevogelte/vis (+17%) op, dit mede ten koste van de verminderde out of home omzet. Hierdoor nam ook aandeel jongeren in de supermarktomzet toe.

De versspeciaalzaken  hebben een relatief oud klantenprofiel. Bijna de helft van de omzet (49.7%) kwam bij gepensionnerden vandaan terwijn zij goed waren voor ruim 30% FMCG omzet (30.4%). Na Corona vlakt dit iets af, vooral door toename van de welgestelde gezinnen bij de versspeciaalzaak.

Opvallend is dat echter dat in kader van thuisverwennen en koop lokaal de speciaalzaak voor het eerst terrein /marktaandeel wint. In AGF is er naast winst door de speciaalzaak, ook winst voor overige afzetkanalen (markt, boederijverkoop,stalletje/groothandel etc) te zien", aldus Joop..

Omdat consumenten meer tijd thuis doorbrachten en zichzelf wilden verwennen doordat ze niet buiten de deur konden eten gaven ze meer geld uit bij de speciaalzaken dan bij superrmarkten. Met name het genieten wordt door speciaalzaken beter ingevuld omdat veel AGF-speciaalzaken diverse gemaksoplossingen aanbieden, van soepen en smoothies tot maaltijdsalades en kant-en-klaarmaaltijden.

Volgens de Dongese AGF-specialist Paul Biekens is veiligheid ook een reden waarom consumenten tegenwoordig voor de specialist kiezen. "In de supermarkt raakt niet alleen iedereen zo'n karretje aan, maar knijpt men ook in de groenten en het fruit. Dat is hier anders", laat hij aan de NOS weten. Speciaalzaken kunnen voor een veiliger winkelklimaat zorgen, zegt ook Mark Heemskerk, directeur van branchevereniging ADN. "Wij zijn veel beter in het reguleren van de klantenstroom dan supermarkten waar het veel drukker is."

Volgens Mark zorgen de positieve cijfers niet meteen voor extra winst bij de AGF-specialisten. "De cijfers zijn gebaseerd op consumentenaankopen, maar veel AGF-speciaalzaken leveren ook aan horeca en werkfruit aan bedrijven. Die afzekanalen zijn in de coronamaanden vaak helemaal stil komen te liggen. Bovendien hebben ze extra kosten moeten maken. Vaak is extra personeel aangetrokken en hebben ondernemers in hygiƫnemaatregelen moeten investeren."

Of de AGF-speciaalzaken de winst in marktaandeel  op de lange termijn vast kunnen houden zal moeten blijken. "Veel mensen zullen de ambiance en kwaliteit van de speciaalzaak waarderen en daarvoor terugkomen, maar voor de langere termijn is het belangrijk om in deze nieuwe klanten te investeren en een band op te bouwen. Daar hameren we tegenwoordig op bij onze leden", besluit Mark.