Het Italiaanse Ventura ziet consumptie gedroogd fruit stijgen

De crisis rondom de pandemie heeft de gewoontes van de Italiaanse consument opnieuw gedefinieerd. In de herfst zal dit zich verder ontwikkelen, want dat is het moment waarop de consument normaliter de neiging heeft om meer gedroogd fruit te kopen.

“Als we kijken naar de marktontwikkelingen dan is het zeer waarschijnlijk dat de consument zich in de toekomst meer gaat richten op producten met een hoge waarde aan voedingsstoffen. Daarnaast denken wij dat ook duurzaamheid en veiligheid een grotere rol zullen gaan spelen. Het jaar 2020, met name vanaf maart, is gestart met een stijgende trend voor de consumptie van gedroogd fruit, amandelen en noten in het bijzonder. Ook de gemengde noten deden het goed. Deze sector kampte met een daling, maar nu is er sprake van een stijgende lijn. De consument koopt, omdat het makkelijk is en om een voorraad aan te leggen voor een eventuele nieuwe noodsituatie”, zeggen de marketingmanagers van het Italiaanse Ventura dat is gevestigd in Genua.

Ventura meldt een interessant herstel voor noten: + 13,6% qua hoeveelheid en + 21% in waarde. Het segment kende de afgelopen jaren lichte dalingen, maar die lijken nu voorbij.

Tijdens de pandemie heeft de consument het koken herontdekt, wat leidde tot het herstel van veel sectoren, waaronder die van de noten en gedroogd fruit. De gepelde noten registreerden een plus van 9,6% qua hoeveelheid en 6,3% wat betreft de omzet. Voor de gepelde amandelen was 15,6% qua hoeveelheid en 12,7% in waarde. Ook de pijnboompitten deden het goed met een stijging van 34% qua hoeveelheid en 45,7% qua omzet.

De geroosterde noten worden de laatste tijd erg gewaardeerd, van klassieke gezouten geroosterde pinda's tot meer prestigieuze, zoals amandelen, macadamia-noten en de mixen.

“Ook het gedroogde fruit deed het goed getuige de afzet van dadels en pruimen, die de afgelopen jaren te kampen hadden met een daling. De Sunsweet-pruimen boekten een totale groei van 5,3% qua hoeveelheid en 9,6% qua omzet.”

De mixen met gepelde noten hebben daarentegen juist veel te lijden gehad ten tijde van de lockdown, met name de zogeheten pocketformaten die zijn ontwikkeld voor consumptie buitenshuis. De BBshot-lijn op basis van gedroogd fruit of pure chocolade met minder dan 100 calorieën blijft daarentegen groeien en wordt ondersteund door een uitbreiding van het distributienetwerk.

Het segment gedroogde fruitrepen kampte tijdens de lockdown met aanzienlijke dalingen als gevolg van de beperkingen op het beoefenen van sporten. De repen worden namelijk veel gebruikt door sporters.

 

“Nu de lockdown ten einde is en de buitentrainingen weer worden hervat is er sprake van enig herstel van het assortiment van de repen. We hopen nu op een aanzienlijk herstel van de consumptietrend. De BBMix en BBExtra repen doen het momenteel goed, mede dankzij de uitbreiding van de distributie, die we vorig jaar hebben opgestart”, besluiten de managers van Ventura.

Voor meer informatie:
Madi Ventura S.p.A.
Via San Vincenzo, 2
16121 Genova - Italië
+39 10 599431
info@madiventura.it
www.madiventura.it 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven