Christophe Laffon, Grupo Hnos. Fernández López (Spanje):

"Er gaan nu minder kilo’s de deur uit, maar onze omzet is wel hoger dan vorig jaar"

Na enkele moeilijke maanden waarin de rol van elke schakel in de AGF-toeleveringsketen in de verf werd gezet, loopt de distributie van versproducten weer normaal. Maar niet alles is bij het oude, want het consumptiepatroon is veranderd.

Ook de Spaanse groep Hnos. Fernández López, een van de grootste groenten- en fruitdistributeurs in Spanje met vestigingen in Barcelona, Madrid, Alicante, Tarragona, Lleida, Tenerife en Sevilla, heeft de afgelopen maanden schommelingen in de afzet gezien als gevolg van de pandemie.

De focus van het bedrijf ligt op de Spaanse markt, waar de consumptie vanuit het toerisme deze zomer drastisch is afgenomen. De angst voor nieuwe uitbraken van het coronavirus is immers al werkelijkheid geworden. "De grootste impact stellen we in enkele specifieke gebieden vast, namelijk die waar je met het vliegtuig naartoe moet, zoals de Canarische Eilanden of de Balearen. Met hogere prijzen en een beperkt aanbod zijn zowel Spaanse als buitenlandse toeristen nu niet happig om het vliegtuig te nemen. Nu er ook nieuwe uitbraken zijn, slaat de onzekerheid weer toe en is de markt wat gespannen," zegt Christophe Laffon, commercieel directeur van Hnos. Fernández López.

Toch heeft de toename van de consumptie door de huishoudens het verlies van dit afzetkanaal gecompenseerd, zo legt Laffon uit. "Ons assortiment producten is zeer ruim en onze totale afzet heeft daarvan kunnen profiteren. Er gaan op dit moment bijvoorbeeld minder kilo’s de deur uit, maar onze omzet is wel hoger dan vorig jaar. Twee maanden geleden was het dan weer net andersom. Qua afzet leek juni meer op een julimaand, en juli had dan weer veel weg van een augustusmaand. Maar over het algemeen zijn de gemiddelde prijzen iets hoger en dat compenseert toch een beetje de afname van de volumes die we draaien."

Voor Hnos. Fernández López is importcitrus een van de belangrijkste producten in de zomer. Dit jaar komt dit segment behoorlijk gunstig voor de dag. "Vorig jaar was er veel voorraad van Spaans en Europees citrus, maar de lagere oogst en de toename van de consumptie als gevolg van de pandemie hebben ervoor gezorgd dat de markten leeg zijn," zegt Laffon.

Argentinië, de grootste leverancier van citroenen op de Europese markt, heeft dit seizoen de leveringen opgeschort. "Maar dit is vooralsnog niet echt een probleem geweest, omdat de Argentijnen de markt eerst overladen hadden. Het gebrek aan citroenen zal pas in augustus tot uiting komen. Wat de rest van het citrus betreft, valt nog te bezien wat Zuid-Afrika gaat doen. De prijzen zijn goed in Europa, dus het kan zijn dat Zuid-Afrikaanse exporteurs uiteindelijk zelfs te veel volumes gaan zenden."

De situatie voor kiwi's was gelijkaardig tijdens de pandemie. Nu komen die op een lege markt terecht met hoge prijzen en een goede vraag. "Het aanbod kan de vraag niet volgen."

"Maar ook de druif doet het goed. Het lijkt erop dat de afzet beter verloopt dan vorig jaar, omdat de concurrentie van het steenfruit niet zo hoog is door de lagere volumes. Zo zal het herfstfruit ook minder onder druk komen te staan en vrij baan hebben."

"Ook al leven we met de angst voor een nieuwe grote uitbraak zoals in maart, toch moet worden gezegd dat de hele distributiesector zich uitstekend heeft aangepast aan een veranderende omgeving. Het zit eigenlijk in ons DNA. Het heeft ons zeker geholpen om deze crisis zonder al te veel problemen goed door te komen," besluit Laffon.

Voor meer informatie:
Christophe Laffon
Hnos. Fernández López, S.A
+34 93 262 66 90
info@grupofernandez.es
www.grupofernandez.es


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven