Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Gianluca Bartolini van GLS International:

"Er is vooral veel vraag naar kleinere sinaasappelen in netverpakkingen"

"Het Chileense citrusseizoen is wat eerder dan gebruikelijk begonnen," zegt Gianluca Bartolini, commercieel manager bij GLS International, een bedrijf dat werkt met druiven, citrus, avocado's, blauwe bessen en binnenkort ook kersen. "Ons bedrijf bestaat 20 jaar. We hebben een uniek systeem opgezet waarbij we telers tot exporteurs transformeren, doordat ons systeem onderdeel wordt van hun commerciële en logistieke afdeling. Dit heeft talloze telers in staat gesteld om hun inkomsten te maximaliseren en wij hebben hun merken op diverse markten wereldwijd gepositioneerd," legt Bartolini uit. 

Lagere aanvoer van sinaasappelen dit jaar
Het seizoen is dit jaar weliswaar eerder begonnen, maar de regenval in de centraal-zuidelijke zone van Chili heeft voor het ras Fukumoto tot vertraging geleid. "De regen was natuurlijk wel gunstig voor de Chileense tuinbouwsector," zegt Bartolini. "De wekelijkse aantallen sinaasappelen voor de export liggen dit jaar lager. Tot nu exporteerde Chili ongeveer 11% minder sinaasappelen dan vorig jaar, maar dit percentage zal toenemen naarmate het seizoen vordert. De kwaliteit van de Chileense sinaasappelen is zoals gewoonlijk zeer goed."

Eén van de oorzaken van de lagere beschikbaarheid van Chileense sinaasappelen is de groeiende focus op easypeelers, maar ook de droogte in het land heeft een rol gespeeld, legt Bartolini uit. "Dit jaar zal Chili naar verwachting zo'n 83.000 ton sinaasappelen exporteren, ten opzichte van 100.000 ton in 2019. De aantallen Chileense sinaasappelen dalen nu de nadruk in toenemende mate op easypeelers komt te liggen."

Pandemie zorgt voor goede vraag
Over het algemeen is het zo dat de vraag naar citrus tijdens de pandemie zeer goed is. "Consumenten doen er alles aan om zich tegen het virus te wapenen en willen hun afweer versterken door meer vitamine C binnen te krijgen. Citrus is dan een voor de hand liggende keuze. We zien dat de vraag naar sinaasappelen dit seizoen sterker is dan voorgaande seizoenen. Met name de vraag naar kleinere maten in netverpakkingen is toegenomen. Deze zijn handiger voor de consument en geven hen een veilig gevoel wanneer ze het product kopen."

De voornaamste markt voor Chileense sinaasappelen zijn de Verenigde Staten. "Tot nu toe was 91% van de Chileense sinaasappelen bestemd voor deze markt. Bij GLS doen we ook zaken met markten zoals Canada, Zuid-Korea en Centraal-Amerika. Dit jaar zullen we ook de mogelijkheid hebben om de Chinese markt te betreden," zegt Bartolini tot besluit. 

Voor meer informatie:
Gianluca Bartolini
GLS International
+56-224994415
gbartolini@gls.cl
www.gls.cl

Publicatiedatum: