Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Philip Elliott, Safmarine

"Groei Zuid-Afrikaans citrus heeft onze verwachtingen overtroffen"

Safmarine, onderdeel van A.P. Moller-Maersk, zag dit seizoen de ladingen Zuid-Afrikaans citrus met 44% toenemen. "Ons bedrijf hield weliswaar rekening met groei, maar de werkelijke toename overtrof al alle verwachtingen," vertelt Philip Elliott, reefer sales representative bij Safmarine. 

Het kunnen inspelen op deze volumetoename vereiste volgens Elliott de nodige flexibiliteit van het bedrijf, vanwege de ongebruikelijke omstandigheden en beperkingen waaronder de export van fruit dit seizoen plaats moest vinden. 

Het bedrijf moest behoorlijk wat risico's voor lief nemen om zich aan haar planning te kunnen houden. Nu, een paar maanden later, is het vertrouwen weer toegenomen nadat er eerst grote onzekerheid heerste over het verloop van het citrusseizoen gedurende de lockdownperiode. 

Feederschepen werden dit seizoen ingezet om de lege koelcontainers tussen de Zuid-Afrikaanse havens te vervoeren (foto: Maersk)

Feederschepen als alternatief voor wegtransport
Het bedrijf had volgens Elliott van twee zaken veel profijt dit seizoen. De eerste hiervan was het besluit om de voornaamste dienstregeling van Zuid-Afrika naar Europa (SAECS) op te splitsen. Deze beslissing werd al voor aanvang van het seizoen genomen vanwege de verwachte toename van de volumes citrus en om eerdere problemen in een aantal Zuid-Afrikaanse havens dit jaar te kunnen vermijden. 

Met de onzekere situatie rondom de Covid-19-pandemie in Zuid-Afrika in gedachte, werd het vaarschema op voorhand gesplitst in een route Durban-Port Elizabeth-Europa (waarbij Kaapstad niet aan wordt gedaan) en een speciale service voor Kaapstad (WAF1), deze laatste is een dienstregeling met kleinere schepen en minder aansluitpunten. 

Er werden feederschepen ingezet voor het vervoer van lege containers en vracht tussen de Zuid-Afrikaanse havens als alternatief voor het transport over de weg van de Westkaap naar Port Elizabeth, aangezien deze verbinding nogal onder druk staat. 

Flexibiliteit was dit seizoen cruciaal, omdat de situatie van week tot week verschilde, waardoor er alternatieve oplossingen nodig waren, zoals het gebruik van feederschepen in de particulier gerunde FPT-terminal in de Multipurpose Terminal in Kaapstad. 

Een koelcontainer van Safmarine aangemeerd in Kaapstad

Koelcontainers zijn schaars in Zuid-Afrika als gevolg van de disbalans in handelsstromen. Dit seizoen werd echter in grote mate beïnvloed door de lockdown in China in het eerste kwartaal. Safmarine kon daarom extra lege koelcontainers leveren aan verschillende Zuid-Afrikaanse havens en zo tegemoetkomen aan de verwachte sterkere vraag naar Zuid-Afrikaans fruit. 

Wekelijks bezoek aan Algeciras gaf uitmuntend citrusseizoen extra impuls
"Vorig jaar zorgden vertragingen in Zuid-Afrikaanse havens ervoor dat de aanmeertijden in de overslaghaven Algeciras niet werden gehaald. Dit tot grote frustratie van vele klanten," zegt Elliott. 

Dit jaar zorgde de toevoeging van een extra schip aan de SAECS-service ervoor dat er een buffer van zeven dagen was in geval van vertragingen (en die waren er), zodat Zuid-Afrikaanse citrusexporteurs zeker waren van toegang tot het Middellandse Zeegebied via de haven van Algeciras, die dit seizoen ook diende als overslaghaven naar Canada en Noord-Amerika. 

Citroenen zijn goed voor de grootste groei binnen de citruscategorie. Tot nu toe vervoerde Safmarine ruim 50% meer citroenen. "Het aantal citroenen dat we dit seizoen vervoerder is beduidend hoger dan andere jaren," zegt Elliott. 

Europa is een zeer sterke markt gebleken, maar ook het Midden-Oosten liet een goede groei zien. De markt in het Verre Oosten was daarentegen wat trager. 

Containers staan in een depot gereed om opgehaald te worden door vervoerders en klanten

Digitale informatie, transparant en 24/7 beschikbaar
Een ander voordeel was de focus van het bedrijf op digitale oplossingen. Zij kreeg positieve reacties van klanten die vertrouwd zijn met digitale systemen en hier ook de voorkeur aan geven. Nu veel klanten en hun personeel op afstand werken vanwege de Covid-19-maatregelen heeft de mogelijkheid om 24/7 te boeken, bijgedragen aan de continuïteit en het gemak van zakendoen met Safmarine, zo meent Elliott.  

Klanten houden de aankomsten nauwlettend in de gaten, hetgeen mogelijk wordt gemaakt door de beschikbaarheid van digitale informatie via het online trackingplatform en de applicatie Captain Peter voor het monitoren van de temperatuur. 

"Ik weet dat ontvangers en overzeese klanten zich terdege bewust zijn van de uitdagingen waar verladers en exporteurs mee te maken hebben onder deze uitzonderlijke omstandigheden, maar uiteindelijk zullen zij ondanks deze problemen hun product toch aan de klant moeten leveren." 

Safmarine biedt klanten in Zuid-Afrika verschillende oplossingen op het gebied van koeltransport en kan de logistieke processen ondersteunen met name gedurende de pandemie, zoals het verzorgen van exportdocumenten, koelopslag en het aanbieden van een uitgebreid scala aan binnenlandse transportoplossingen.

Als gevolg van de vele uitdagingen waar stakeholders in Zuid-Afrika gedurende deze periode mee geconfronteerd werden, is Safmarine er dankzij duidelijke en frequente communicatie in geslaagd om samen te werken met Zuid-Afrikaanse verladers en exporteurs en hen werkbare oplossingen te bieden om de goederenstroom op gang te houden.

Voor meer informatie:
Kerry Rosser
Africa Communications Manager
Maersk
+27 76 041 4475
Kerry.rosser@maersk.com
www.safmarine.com

Publicatiedatum: