Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ierland: SuperValu komt met nieuwe zakken voor AGF

China: Missfresh krijgt voor $ 495 mln aan financiering
De Chinese online retailer Missfresh heeft een kapitaalinjectie gekregen van $ 495 mln (€ 481,9 mln). De investeringsronde voor het nieuwe kapitaal werd geleid door de China International Capital Corporation, dat steun vanuit de Chinese overheid geniet. Andere investeerders zijn ICBC International Securities, Tencent, Abu Dhabi Capital Group, Tiger Global en een fonds vanuit het bestuur van het district Changshu, waar het oostelijke hoofdkantoor van Missfresh is gevestigd. Het bedrijfsmodel van het inmiddels zes jaar oude Missfresh draait om kleine logistieke centra, waarvandaan binnen 30 minuten bestellingen aan huis kunnen worden geleverd. Missfresh is actief als online retailer in 16 grote Chinese steden.
Bron: techcrunch.com 

Israël: Discount Investment verkoopt aandeel in Shufersal
De Israëlische holding Discount Investment Corp gaat zijn aandeel in de supermarktketen Shufersal verkopen voor 1,46 mld shekel (€ 362,7 mln). Discount Investment kreeg van institutionele investeerders een aanbod van 23,5 shekel (€ 5,84) per Shufersal-aandeel. De 61,96 mln aandelen van Discount Investment waren goed voor een belang in Shufersal an 26%.
Bron: reuters.com 

Flipkart neemt Indiase groothandel van Walmart over
Het Indiase ecommercebedrijf Flipkart heeft het eveneens Indiase groothandelssegment van het moederbedrijf Walmart overgenomen. Flipkart wil met de groothandelstak van Walmart zijn eigen groothandelsaanbod verbeteren, zodat er beter kan worden geconcurreerd met Amazon. Door de overname kan Flipkart zeer binnenkort van start gaan met de nieuwe online marktplaats Flipkart Wholesale. Er zijn verder geen financiële details over de overname bekend gemaakt.
Bron: in.reuters.com 

Ierland: SuperValu komt met nieuwe zakken voor AGF
SuperValu heeft nieuwe herbruikbare zakken geïntroduceerd voor groente, fruit en broodproducten. De zakken zijn wasbaar en zijn gecertificeerd op voedselveiligheid. Klanten kunnen de zakken bij een volgend bezoek aan een SuperValu-filiaal opnieuw gebruiken, waarmee de zakken een duurzaam alternatief vormen. De zakken zijn per twee stuks verkrijg baar voor € 1, bij speciaal hiervoor ingerichte afhaalpunten in SuperValu-vestigingen.
Bron: checkout.ie 

Forse verliezen voor Sligro door COVID-19
De Nederlandse groothandelaar Sligro zag in het afgelopen halfjaar zijn omzet afnemen met 17%. De directe aanleiding is de invloed van COVID-19. Door de uitbraak van het coronavirus is de bruto winst gehalveerd en is de netto winst op een negatief resultaat gekomen. Waar aanvankelijk in het eerste kwartaal nog sprake was van lichte omzetgroei, kwam hier in maart abrupt een eind aan. De omzet daalde vervolgens volgens CEO Koen Slippens met 55%. De afname in omzet hield aan, hoewel deze met het einde van juni was afgezwakt tot 35%. De omzet van het afgelopen halfjaar stond op € 943 mln. Het netto resultaat is jaar op jaar afgenomen van een winst van € 13 mln in 2019 tot een verlies van € 72 mln in dit jaar.
Bron: retaildetail.eu 

Brazilië: reorganisatie bij DIA geeft positieve resultaten
DIA had in het tweede kwartaal een groei in totale like-for-like-omzet van 14,9%. In elke markt waar de retailgroep actief is werd een groei in vergelijkende winkelomzet behaald, wat sinds het vierde kwartaal van 2016 niet meer is voorgekomen. In de Braziliaanse thuismarkt steeg de like-for-like-omzet met 14,7%. De totale netto omzet in Brazilië steeg met 20% in lokale valuta. Wel was er in dezelfde periode sprake van een devaluatie van de Braziliaanse real van 28%. Dia behaalde zijn sterke resultaten ondanks dat het winkelnetwerk van de keten fors is geslonken. In 2019 sloot DIA meer dan 300 winkels die te weinig winst genereerden.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Bashas’ gebruikt kassatechnologie van NCR
De retailgroep Bashas’ Family of Stores maakt gebruik van NCR Emerald, een nieuw betaalplatform dat op basis van lidmaatschappen gebruikt kan worden door retailers. Volgens de ontwikkelaar van het platform, NCR, is Emerald een belangrijk onderdeel van het eigen Next-Generation Retail Store Architecture-pakket. Het betaalplatform zorgt ervoor dat de bedrijfsvoering in winkels wordt versimpeld en dat toekomstige innovaties met gemak kan worden geïnstalleerd bij winkels die van Emerald gebruik maken.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Southeastern Grocers wil muntgeldschaarste tegengaan
Wegens de coronacrisis is er in de VS een schaarste aan muntgeld. De retailgroep Southeastern Grocers is daarom onder de naam SEG Positive Change Round Up een nieuw programma begonnen, dat dit probleem moet tegengaan. Sinds 24 juli kunnen klanten voor hun boodschappen betalen door het verschuldigde naar boven toe af te ronden op hele dollars. Het verschil dat hierdoor door de klant teveel wordt betaald, wordt via digitale betaalmethodes ingezameld en gedoneerd aan liefdadigheidsinstellingen, zoals voedselbanken.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Bogopa neemt twee Fairway Market-locaties over
Bogopa Service Corporation, een bedrijf dat verantwoordelijk is voor 26 filialen van de keten Food Bazaar Supermarkets in New York, New Jersey en Connecticut area, heeft twee vestigingen van de keten Fairway Markets overgenomen. De twee locaties bevinden zich in Red Hook, Brooklyn en Douglaston, Queens. Alle werknemers die momenteel nog in deze winkels werkzaam zijn, zullen volgens Fairway Market-CEO Abel Porter bij Bogopa in dienst blijven. 
Bron: businesswire.com 

Canada: online omzet van Loblaw stijgt met 280%
De online omzet van het Canadese Loblaw is tijdens het tweede kwartaal sterk toegenomen. Hoewel de supermarktketen in deze periode te maken had met een winstafname wegens de toegenomen bedrijfskosten rondom het coronavirus, steeg de online omzet met 280%. De online omzet kwam zodoende in het tweede kwartaal neer op CA$ 895 mln (€ 567,5 mln), terwijl over heel 2019 een online omzet werd gegenereerd van slechts CA$ 746 mln (€ 473,1 mln). De extra kosten wegens de pandemie kwamen neer op CA$ 210 mln (€ 133,2 mln). Deze kosten zijn inclusief investeringen in ecommerce en de tijdelijke loonsverhogingen voor actieve werknemers. Loblaw keerde in het tweede kwartaal voor CA$ 134 mln (€ 85,0 mln) aan bonussen voor zijn 200.000 werknemers uit.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: