Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Luc Bruneel, Coöperatie Hoogstraten

“Bovengemiddelde prijsvorming, voldoende volumes en vlotte export voor Belgische aardbeien”

Tholen – 2020 gaat de boeken in als het jaar van de coronacrisis. Ook in de AGF-sector heeft het virus veel teweeggebracht. “Toen België half maart in lockdown moest, waren we bang wat voor gevolgen het zou hebben voor het aardbeienseizoen”, vertelt Luc Bruneel van Coöperatie Hoogstraten. “Als we tot nu toe de balans opmaken kunnen we niets anders dan positief zijn. Qua aangevoerde volumes lopen we gelijk met de voorgaande twee jaren, maar wat betreft omzet zitten we opmerkelijk hoger. Het binnenlandse seizoen startte goed met veel vraag en de start van de export volgde snel, hoewel deze twee weken later startte dan normaal. Het zonnige weer heeft in het voorjaar voor een bovengemiddelde prijsvorming gezorgd, maar ook voor kwalitatief goede aardbeien, dat vertrouwen heeft geschept bij onze klanten.”

“Momenteel hebben we wat minder aanbod beschikbaar, maar dat is traditioneel in de zomermaanden. De vraag naar aardbeien is op dit moment behoorlijk. Scandinavië, Frankrijk, UK en Duitsland zijn nog stevig aan de markt. Meer mensen blijven in eigen land, waardoor het verbruik een stuk hoger ligt dan normaal in de vakantieperiode”, aldus Luc. “Sinds dit jaar hebben we een nieuwe karton aardbeienverpakking geïntroduceerd, met op elk bakje een unieke QR-code die de klant direct naar de teler linkt. Dit benadrukt het lokale karakter van onze aardbeien en creëert een vertrouwensband tussen het merk Hoogstraten en de consument. Zeker in deze coronatijd hebben we gemerkt dat lokaal erg belangrijk is geworden voor de consument. Samen met VLAM hebben we vanuit de sector een oproep gedaan om lokaal groenten en fruit te komen en deze campagne is goed aangeslagen bij de eindconsument.”

Marktonderzoek
Coöperatie Hoogstraten heeft onlangs een radio, TV en social media-campagne gelanceerd, die de producten van de coöperatie promoot. “We merken dat deze commercials zeer worden gewaardeerd in deze coronatijd. In het nieuws is veel negatieve berichtgeving verschenen, waardoor positieve reclame over een lekker en gezond product heel sterk gewaardeerd wordt. In samenwerking met VLAM hebben we een marktonderzoek uitgevoerd waaruit is gebleken dat op een gemiddelde dag in de maand mei 26% van de Belgische huishoudens aardbeien meenam in zijn winkelwagentje . Dat zijn opmerkelijke cijfers. Nu de mensen thuis zijn, zijn ze veel meer bezig met voeding en dat met namelijk lekkere en gezonde voeding. Aardbeien zijn daar een uitstekend product voor. Ook is gebleken dat het verbruik van aardbeien hoger was dan in normale jaren. Er zit sowieso een stijging in de zachtfruitconsumptie en aardbeien zijn daar een mooi voorbeeld van”, constateert Bruneel.

Blokkavel 2.0
“Het succes van de aardbei is niet alleen aan de inspanning van de coöperatie te danken, maar voor een groot deel aan onze handelspartners. Als coöperatie zetten wij blijvend in op een sterk kwaliteitsbeleid en onze handelspartners helpen om dit beleid uit te dragen naar de klanten”, zegt Luc. “Tevens blijven we ook sterk inzetten op verbetering van onze verkoopsystemen, zoals blokkavelverkoop. Ook hier blijven we nieuwe stappen in zetten. Op korte termijn zullen we blokkavel 2.0 introduceren; dit gaat onze kopers nog meer inzicht in het aanbod en controle over hun aankopen geven. Al deze vernieuwingen blijven wel ingebed in het kloksysteem, dat ook dit jaar weer zijn rol als performant verkoopsysteem voor aardbeien bewijst.  Het doel is dat onze klanten op basis van diverse eigenschappen (variëteit, kwaliteit, sortering, kleur, …) de voor hen meest optimale keuze maken uit het aanbod kunnen maken waardoor ze zich kunnen onderscheiden van andere aanbieders in de markt. Dit vertaalt zich in prijsvorming zodat onze telers loon naar werk krijgen.” 

Kiwibessenseizoen
Half augustus start het kiwibessenseizoen weer bij Coöperatie Hoogstraten. “Het seizoen loopt van half augustus tot ongeveer half oktober. We hebben verschillende programma’s met de retail afgesproken en we gaan leuke promoties doen. Door de jaren heen hebben we gemerkt dat de kiwibes een moeilijk product is, maar dat de consument ze steeds meer gaat waarderen. Dit jaar hebben we iets minder volume beschikbaar, omdat een deel van de oogst vorstschade heeft opgelopen. Wat wel beschikbaar is, is van goede kwaliteit en dit jaar gaan we weer ons best doen om er een succes van te maken”, besluit Luc.

Voor meer informatie:
Luc Bruneel
Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59 (Kluis Z.1 - 1050)
2320 Hoogstraten, België
+32 33 40 02 11
sales@hoogstraten.eu     
www.hoogstraten.eu