David Franco, Grupo Paloma (Spanje):

"Onze export is wat later op gang gekomen door de grote volumes Egyptische druiven in Europa"

Het druivenseizoen is medio juni van start gegaan in Murcia, het belangrijkste Spaanse teeltgebied voor dit fruit. De exportmarkt werd toen evenwel gedomineerd door Egyptische volumes, die dit jaar hoger waren dan normaal en ook langer op de markt zijn blijven kamperen. Ondanks het feit dat de weersomstandigheden van de afgelopen maanden de oogstvolumes in Murcia negatief hebben beïnvloed, ligt er voor de sector toch een mooi seizoen in het verschiet, aangezien er op de Europese markten vanwege de lagere beschikbaarheid minder concurrentie verwacht mag worden van het steenfruit.

Het teelt- en afzetbedrijf Grupo Hortofrutícola Paloma, gespecialiseerd in vroege rassen, is dit jaar twee weken later toegetreden op de Europese markt vanwege de sterke aanwezigheid van Egypte. "Europa verwachtte onze druiven al vanaf de eerste week van juli. De vraag was ook goed, maar dit jaar is er dus wat vertraging opgetreden", zegt David Franco van de commerciële afdeling van de groep. "Het lijkt erop dat corona de export van Egypte naar andere bestemmingen heeft beperkt. Daardoor concentreerde Egypte zich op de Europese markt en zo heeft het er zijn seizoen dus wat verlengd."

“Egypte is de afgelopen jaren een hardloper op het gebied van de export van groenten en fruit. Dat zie je niet alleen aan de druiven, maar ook bijvoorbeeld aan citrus of tropisch fruit. In Egypte wordt er, net als in Marokko, volop ingezet op de verdere ontwikkeling van de landbouw, die reeds een exponentiële groei heeft doorgemaakt", merkt David Franco op. “Misschien lijkt het erop dat Spanje ter plaatse blijft trappelen, maar wat er aan de gang is, is een proces van specialisatie en professionalisering. We proberen continu verbeteringen aan te brengen op velerlei gebied in een poging onze plaats op de markt niet te verliezen."

Juist de specialisatie en de rassenontwikkeling van de afgelopen 10 jaar in de Spaanse druivensector heeft ervoor gezorgd dat het zijn positie op de internationale kalender heeft behouden. "Het mooie eraan is dat ons marktaandeel niet alleen te danken is aan ons klimaat of geografische ligging, maar ook aan de kwaliteit en de rassen", benadrukt de commercieel verantwoordelijke.

Het seizoen zal voor het bedrijf uit Murcia tot oktober/november doorlopen. Volgens David Franco zal Grupo Paloma tussen de 5 en 6 miljoen kilo rode en zwarte pitloze druiven oogsten op zo'n 300 hectare. De volumes zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar en zullen voornamelijk op de Europese markten afgezet worden. Naast druiven exporteert het bedrijf ook verschillende rassen tomaten en meerdere fruitsoorten. Op die manier blijft het jaarrond bezig op het veld en in het pakstation, en kan het een stabiel personeelsbestand aanhouden.

De uitzonderlijke situatie op de markt als gevolg van de pandemie, die de consumptietrends wereldwijd heeft gewijzigd, zal volgens David Franco op korte termijn geen gevolgen hebben voor het druivenseizoen. “De moeilijkste coronamaanden zijn de eerste geweest, want niemand wist wat er precies aan de hand was. Er kon geen planning gemaakt worden, alle bestellingen gebeurden dag per dag. Bepaalde producten liepen goed en andere minder. Maar nu is alles een beetje in z’n plooi gevallen en de lockdowns zijn in vele landen teruggeschroefd. Daardoor is de handel weer een beetje genormaliseerd en ik denk dan ook dat de consumptie redelijk stabiel zal blijven. Ik denk niet dat het opnieuw onzekerheid troef wordt in juli en augustus. Voor de herfst zie ik het wel somber in”, besluit hij.

 

Voor meer informatie:
David Franco
Grupo Paloma
Tel: +34 968590001 (Spanje)
davidF@gpaloma.com
www.gpaloma.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven