Jorge Brotons, manager van het Spaanse Bonnysa: "Na 25 jaar telen we weer druiven"

"We kiezen tomatenrassen waarmee we innovatief kunnen blijven"

De Europese tomatenmarkt is onderhevig aan enkele belangrijke veranderingen, zowel op het vlak van het teeltpotentieel als op het vlak van de consumententrends. Hoe overleef je in een steeds competitievere markt? De diversificatie op productgebied en de zorgvuldige selectie van rassen is een van de sleutels van het Spaanse bedrijf Bonnysa, dat zich naast de teelt en afzet van ongeveer 35.000 ton tomaat per jaar ook toelegt op tropisch fruit en na 25 jaar ook weer op de teelt van druiven. Daarnaast heeft het bedrijf ook een productielijn voor gemaksproducten.


Jorge Brotons, manager van Bonnysa Agroalimentaria

"De traditionele Spaanse tomatenrassen maken moeilijke tijden door"
Het bedrijf teelt het hele jaar door tomaten, maar de volumes zijn in de zomermaanden wel iets lager. Momenteel is 90% bestemd voor de versmarkt in de EU, met Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland als belangrijkste bestemmingen. Het gros komt in de retail terecht. 

Spanje mag dan wel de afgelopen jaren de Europese markten hebben gedomineerd, toch kan er niet naast de onstuitbare groei van derde landen, zoals Marokko en Turkije, gekeken worden. Ze breiden hun marktaandeel in Europa gestaag uit, terwijl het afzetvenster van Nederland steeds ruimer lijkt te worden.

"Het Spaanse marktaandeel voor tomaten loopt inderdaad gevaar in Europa," zegt Jorge Brotons, manager van Bonnysa. "De regels van het spel zijn niet voor iedereen gelijk. De eisen voor derde landen op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen, milieu- en arbeidskwesties zijn helemaal niet zo streng als voor ons. Spanje houdt zich strikt aan de regelgeving en het moet eisen dat de rechten en plichten voor iedereen dezelfde zijn. Bovendien verwachten we dat in coronatijd en post-coronatijd Europa krachtdadiger voor de dag komt en volop inzet op het eigen Europese economische weefsel. Onze tuinbouw moet weer sterk worden, we moeten zelfvoorzienend kunnen zijn. We mogen niet afhankelijk worden van derden."

"In vergelijking met vroeger worden er nu minder tomaten geteeld in Spanje. Wij kozen vijf jaar geleden al voor een omschakeling. We richtten ons op nieuwe rassen met aandacht voor smaak en textuur, de voor de consument belangrijkste aspecten. Deze rassen vragen uiteraard om specialisatie en daarom zijn ze ook duurder," aldus de bedrijfsleider. "Bonnysa probeert te allen tijde in te spelen op de markttendensen. We nemen strategische beslissingen op de middellange termijn die ons in staat stellen innovatief te blijven," voegt hij eraan toe.

“Na 25 jaar telen we weer druiven”
Hoewel de tomaat sinds 1956 de core-business is gebleven, breidt het bedrijf gestaag het productassortiment uit.

"Wij zijn in de eerste plaats tomatentelers en dat willen we ook blijven. Maar we zijn al jaren bezig ons productassortiment gaandeweg te diversifiëren. Een voorbeeld hiervan is dat we na 25 jaar weer druiven telen. We hebben er de knowhow voor en we pakken het op een heel specifieke manier aan: enkel zoete, pitloze en knapperige variëteiten. We vallen hiervoor terug op de concessie van enkele van de meest toonaangevende rassen en dit jaar zijn we begonnen met de afzet ervan. De komende jaren verwachten we dan exponentieel te kunnen groeien," blikt Jorge Brotons vooruit.

"We beginnen dit nieuwe hoofdstuk met heel veel enthousiasme: we hebben de infrastructuur, we hebben de juiste rassen en we kunnen ook rekenen op een gespecialiseerd team," zegt hij.

Mooie positie voor banaan en papaja vasthouden, doorbreken met pitahaya
"We zijn erin geslaagd om een mooie positie te verwerven voor onze Canarische banaan, die we onder ons merk Bondelicious en nu ook onder Bonnysa op de markt brengen. Maar ook voor de papaja die we op Tenerife telen, hebben we ruimte gevonden op de Europese markt, waar we concurrentie vormen voor het product uit Brazilië dankzij het voordeel van de nabijheid, de kortere transporttijd, de lagere ecologische voetafdruk en een veel hogere smaakkwaliteit. Nu kijken we of we ook iets gelijkaardigs kunnen bereiken met de teelt van pitahaya als een nieuw subtropisch product."

"Het gemaksassortiment groeit en zal dat blijven doen zolang alles eerlijk verloopt"
Het bedrijf is al jarenlang aan het investeren in de productie van gemaksproducten. "Klanten zijn veeleisend en ze verwachten kwaliteit van de merken. Dat is dan ook precies een van onze sterke punten. Experts en consumenten houden ultra-verwerkte producten goed in de gaten en in dit segment vallen er steeds vaker afwijzingen te noteren."

"Volgens de nieuwste consumptiegewoonten moeten producten gemakkelijk te consumeren zijn, gelijk waar en op elk moment van de dag. Daarom blijft het gemaksassortiment in al zijn versies ook groeien, en dat zal zo blijven zolang alles eerlijk verloopt: zonder chemische toevoegingen of agressieve productieprocessen", zo waarschuwt hij.

In het eigen Centrum voor Vooruitgang en Perfectionering van Groenten- en Fruitproducten heeft Bonnysa verschillende productlijnen openstaan.

"Wat betreft verwerkte tomatenproducten hebben we geraspte tomaat, die dit jaar de prijs gewonnen heeft van Smaak van het Jaar in Spanje, tomatensap en gedroogde tomaat. Daarnaast hebben we ook nog onze smeerbare Saborsada en een nieuwe lijn van gemarineerde tomaten die de consument zeker zullen verrassen."

"Guacamole blijft ook een hardloper, zowel in Spanje als op de Europese markt. We bieden nu ook grotere formaten aan, want we blijven niet alleen werken aan het uitbreiden van ons assortiment, maar ook van de formaten. We zullen doorgaan met het uitproberen van nieuwe producten, zowel op basis van tomaat als andere, want we zien dat de consument onze producten waardeert vanwege de versheid en het natuurlijke karakter, zonder toevoegingen of conserveringsmiddelen."

"Het grote voordeel van deze producten is dat ze altijd natuurlijk en vers zijn. Het zit in ons DNA. Datgene waar de consument steeds meer aandacht aan schenkt, is voor ons is al vanaf het begin steeds de norm geweest. Verder willen we de uitdaging aangaan onze natuurlijke producten ook op verder gelegen markten te kunnen aanbieden. Daarvoor is wel een langere houdbaarheid vereist. Maar met onze focus op technologie moet dat kunnen," besluit Jorge Brotons.

Voor meer informatie:
Manuel Escoda
Bonnysa Agroalimentaria 
Mob: +34 633 700 705 (Spanje)
manuelescoda@bonnysa.es
www.bonnysa.es


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven