Tholen - In de zomermaanden is het hoofdzakelijk Italië wat de klok slaat op de druivenmarkt. Staay Food Group trapte het seizoen begin deze maand af met de eerste Black Magic- en Millennium Seedless-druiven vanuit Sicilië en twee weken terug arriveerden ook de eerste druiven van het vasteland. "De markt is leeg en de prijzen zijn momenteel goed. We verwachten een seizoen met een hoger volume dan vorig jaar en met hoge kwaliteit fruit bovendien", constateert Koos Nap van Staay-Hispa, tevreden.
Geselecteerde, kleinschalige telers
De importeur voert de druiven onder de merken Nero Premium, Didonna en Supreme. Ons huismerk Nero Premium is voorbehouden aan de kwaliteitsdruiven van persoonlijk door ons geselecteerde, kleinschalige telers. Deze familiebedrijven zijn allen gelegen in Puglia, in de omgeving Rutigliano/Polignano", vertelt Koos. "Van deze druiven hebben wij drie tot vier keer per week nieuwe binnenkomsten in 5 kg, 4,5 kg en 4x1 kg verpakkingen. In programma’s zijn ook schaaltjes van 10x500 g of 10x1 kg mogelijk."
""Daarnaast werken we al jaren nauw samen met onze partner Didonna uit Puglia. Het bedrijf heeft een areaal van 70 hectare druiven en houdt ruim 100 man personeel aan het werk. Vorig jaar had het bedrijf een productie van 6 miljoen kilo druiven, waarvan wij er zo'n 1,2 miljoen kilo hebben vermarkt", vertelt Koos. Het teeltbedrijf levert Staay Food Group druiven onder de merken Didonna en Supreme. Deze druiven worden aangeboden in 7 kg hout, 5 kg karton en EPS. Ook hier zijn kleinverpakkingen van 500 gram of 1 kg in overleg mogelijk evenals andere specifieke verzoeken.
Black Magic en Victoria
Schone markt
"Wij starten pas als de brix echt optimaal is, vandaar dat we nooit als eerste op de markt zijn. Op zich is dat ook voor de marktsituatie ideaal, want bij de start zit je vaak net met de overgang van het Egyptische seizoen. Nu is de markt schoon en kan Italië volop van start", vertelt Koos. Naast de Victoria, Black Magic en Millennium-druiven ontvangt de importeur momenteel verpakte Summer Royal en Sublima-druiven, binnenkort gevolgd door de eerste Palieri , Red Globe en Italia's. Het Italiaanse druivenseizoen loopt tot eind november en soms wordt zelfs de decembermaand nog aangetikt.
Een belangrijke trend op de Italiaanse druivenmarkt is volgens Koos de switch naar de pitloze variëteiten. "Tien jaar terug bestond het volledige aanbod dat we van Didonna kregen nog uit druiven met pit. Inmiddels is de verhouding 60% met pit en 40% seedless en ik zie dat aandeel de komende twee, drie jaar zomaar omwisselen. Dat geldt voor alle kleuren. Het oudere publiek koopt nog wel druiven met pit, maar voor de jongeren is het geen optie meer. Bij de veredeling van nieuwe rassen ligt dan ook de volledige focus op de pitloze variëteiten."
"Wij kunnen alle mogelijke verpakkingen aanbieden die de klant wenst. We zien wel dat steeds meer klanten overgaan naar kartonnen verpakkingen van 5 kg en ook de paper bags zijn er in trek, maar anderzijds blijven veel afnemers, zeker in België gecharmeerd van de uitstraling van de 7 kg houten verpakking", aldus Koos. Hij ziet de komende weken voor de druivenmarkt positief in. "Bij een overaanbod aan zomerfruit voor weinig geld, kan anders de druivenconsumptie nog weleens stagneren. Nu is bijvoorbeeld het aanbod nectarines beperkt en gaan mensen keuzes maken."
Voor meer informatie:
Koos Nap
Staay-Hispa
Nieuwland Parc 140
3351 LJ Papendrecht
Koos.Nap@staay-hispa.nl
www.staayfoodgroup.com