Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Groentenfruit Huis over DateWareHouse van Q-ray

"Door marktinformatie kunnen betere besluiten worden genomen"

Business Intelligence (BI) is sterk in opkomst en ondersteunt steeds meer bedrijven in verschillende sectoren. Zo ook de groente- en fruitsector. In opdracht van het GroentenFruit Huis heeft Q-ray een DataWareHouse ontwikkeld voor marktinformatie-data. Ruud Hoosemans, programmamanager digitalisering en Wilco van den Berg, verantwoordelijk voor marktanalyse & rapportage binnen GroentenFruit Huis, vertellen hierover.

GroentenFruit Huis gaat aan de slag met een DataWareHouse van marktinformatie, wat was jullie aanleiding om hiermee te starten?
“Marktdata over groenten en fruit zijn op allerlei plekken beschikbaar, maar lastig te combineren en te interpreteren. We horen regelmatig: “Er valt niet te werken met open databronnen als CBS-statline en Eurostat!”. We willen het voor onze leden makkelijker maken door bij marktonderzoeksbureaus gekochte data samen met open databronnen in dashboards te presenteren. Het gaat dan om productie- tot en met consumptiedata. Daarvoor was de bouw van een DataWareHouse en een aantal dashboards noodzakelijk.”

Wat waren je verwachtingen voorafgaand aan het project?
“We hebben van tevoren de bronnen benoemd die in het DataWareHouse moesten komen. Het is heel belangrijk om exact vast te leggen hoe ze moeten worden ingelezen. Dan merk je dat de verschillende databronnen uiteenlopende formaten hebben en dat de productomschrijvingen enorm verschillen: wat de ene bron ‘spruiten’ noemt, heet elders ‘spruit’, ‘spruiten’, ‘spruitjes’ of ‘spruitkool’. We hadden al verwacht dat dit een flinke klus zou worden en dat bleek ook het geval te zijn. Verder is het belangrijk dat je bij de start van het project al zoveel mogelijk in beeld hebt hoe de output moet zijn, zodat je daarnaartoe kunt werken.”

Hoe kwamen jullie bij Q-ray terecht?
“We hebben met Q-ray al een lange, goede relatie, met samenwerking in diverse projecten. Ook bij dit project hadden we een goed gevoel bij de kennis en mogelijkheden die Q-ray biedt op het gebied van data en BI.”

Hoe liep het project en wat is jouw mening over het eindresultaat?
“We hebben constructief en prettig samengewerkt. Bij GroentenFruit Huis hadden we de taken onderling verdeeld en ook bij Q-ray was dit het geval, waardoor we snel konden schakelen. Het laatste stuk van de bouw was even taai: vooral het koppelen van de verschillende bronnen (mapping) en het daadwerkelijk publiceren van de bronnen. Maar inmiddels draaien alle dashboards en zijn ze beschikbaar.”
 
Hoe gaan jullie het DataWareHouse gebruiken en hoe helpt het jullie in het maken van beslissingen?
“Het DataWareHouse en de dashboards gaan zowel door leden van GroentenFruit Huis gebruikt worden als door collega’s ter ondersteuning van beleidszaken. Met de marktinformatie kunnen betere besluiten worden genomen en leidt dat tot nieuwe inzichten in relatie tot producten, afzetmarkten en klanten. Een mooie en belangrijke stap voorwaarts!”

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
+31(0)79 - 368 11 13 
info@groentenfruithuis.nl    

Q-ray
+31(0)317 471 371
Info@Q-ray.nl

Publicatiedatum: