Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Charles Gantz, Anlin Shipping

Conventionele koelschepen en corona in Zuid-Afrika: werkt de druiven- en steenfruitsector aan Plan B?

Zuid-Afrikaanse citrusbedrijven zetten weer volop in op conventionele koelschepen dit seizoen. Dit was grotendeels om de vertragingen en inefficiënte afhandeling op de Cape Town Container Terminal te compenseren.

"We zijn nu reeds het zestiende conventionele koelschip met bestemming Europa en Rusland aan het laden. Zo zitten we gemiddeld aan drie tot vier schepen meer dan we de afgelopen paar jaar gewend waren in het citrusseizoen", zegt Charles Gantz, algemeen directeur van Anlin Shipping, een rederij die ook als agentschap optreedt voor Baltic Shipping en Seatrade in Zuid-Afrika, binnen de Reefer Alliance. "Ook merken we dit jaar een toename van de conventionele koelschepen van Kaapstad naar de oostkust van de VS."

Cape Town Terminal van FPT Group, waar conventionele koelschepen voor Europa, Rusland en de VS worden geladen (foto's ter beschikking gesteld door Anlin Shipping)

“Sinds we in april zijn begonnen - we zijn dit jaar overigens veel eerder dan normaal van start gegaan - hebben de citrusexporteurs gemerkt dat hun volumes met conventionele koelschepen veel vlugger in beweging komen. Onze schepen worden geladen in privaat beheerde haventerminals, waar er een beter personeelsbeheer is en er zich minder coronaproblemen voordoen. We hebben veel energie gestoken in de planning en onze dienstregeling.”

De conventionele koelschepen van Anling Shipping worden geladen bij Bidfreight Port Operations in Port Elizabeth en bij FPT in Kaapstad en Durban. De dienst is heel snel, zo merkt de algemeen directeur op, want hij doet geen andere havens aan. Zo is de service van Anling Shipping bijzonder geschikt voor exporteurs die supermarktprogramma's bedienen. Het bedrijf heeft er dit seizoen 10 à 15% meer klanten bij.

Wekelijks citrus naar de VS
“De citrusoogst is uitstekend geweest, beter dan vorig jaar. Er zijn hogere volumes. Normaal gesproken vaart er elke tien tot veertien dagen een schip naar de Verenigde Staten, maar dit jaar is er tot op heden een wekelijkse afvaart geweest. We hebben dit seizoen ook meer grapefruit van de Noordkaap naar de VS verscheept. Met onze wekelijkse dienstverlening vanuit Kaapstad hebben we klanten die geen fruit naar Port Elizabeth hadden omgeleid een werkbaar en efficiënt exportplatform gegeven."

Hun Europa/Rusland-koelschepen nemen 100 à 120 containers aan dek mee en 4.000 à 5.000 pallets in het ruim. In totaal kunnen er zo dus 7.000 à 8.000 pallets mee op een schip.

Een conventioneel koelschip met containers bovendeks en pallets in het ruim

Ruime vraag naar citrus
De volumes voor Europa zijn sterk gestegen dit jaar. “Als je kijkt naar de hoeveelheid Zuid-Afrikaans citrus die wekelijks naar Europa wordt verscheept, is de omloopsnelheid best groot. Normaal gezien krijgen we tegen deze tijd al berichtjes dat de koelhuizen in bestemming vol raken, maar dit jaar is dit niet zo. We zijn zeker geen experts in marketing en afzet, maar uit wat we horen, maken we op dat er nog steeds ruimte is voor Zuid-Afrikaanse producten en dat de afzet goed loopt."

Hij voegt er ook aan toe dat niet vergeten mag worden dat er zich niet alleen containerproblemen voordoen aan de Zuid-Afrikaanse kant. Ook op bestemming gaat de afhandeling van de containers langzamer dan normaal. Op dat vlak hebben producten op pallets een beentje voor.

Hij verwacht dat het laatste Seatrade-schip voor de VS medio september zal vertrekken, terwijl het laatste Reefer Alliance-schip met citrus voor de EU tegen week 38 of 39 zal afvaren. Voor Rusland wordt dat, afhankelijk van de markt, een week of twee later.

Hebben de druiven- en steenfruitsector een plan B voor wanneer Zuid-Afrika de coronapiek bereikt?
“Het is nu zaak de vaart erin te houden. Zuid-Afrika heeft nog steeds zijn coronapiek niet bereikt en niemand weet wanneer dat zal gebeuren. Als je kijkt naar de verstoring die het reeds heeft veroorzaakt op de containerterminal van Kaapstad, vrees ik dat vooral de druiven- en steenfruitsector ernstig zullen worden getroffen over een paar maanden. De citrusindustrie heeft de weg getoond over hoe om te gaan met de problemen waar corona ons voor stelt. Zijn ook de druiven- en steenfruitsector aan een plan B aan het werken?”

Charles Gantz zou graag met hen overleggen over hoe ze het best niet al hun eieren in dezelfde mand leggen, ook wat havenactiviteiten betreft, om zo aan risicospreiding te doen als de piek er komt.

Voor meer informatie:
Charles Gantz
Anlin Shipping
Tel: +27 21 914 3979 (Zuid-Afrika)
Charles@anlin.co.za
https://www.anlin.co.za/

 

Publicatiedatum: