Over twee maanden komt de nieuwe Poolse appeloogst op de markt. Het is een heel raar seizoen geweest dit jaar, want de weersomstandigheden zaten niet mee en de pandemie heeft de stabiliteit in de sector verstoord. Door het hamstergedrag van de Polen zijn de prijzen de afgelopen vier maanden met 240% gestegen.
Met het nieuwe seizoen voor de deur weet Emilia Lewandowska, sales manager bij de Poolse appelexporteur Fruit-Group, nog steeds niet welke kant het dit jaar uitgaat. Maar toch is er al één ding duidelijk: in de teeltgebieden is de situatie anders dan vorig seizoen. “We verwachten in de Grójec-regio iets meer appelen te oogsten dit jaar. Voor zover ik weet, zijn de regio's in het zuiden van Polen aanzienlijk getroffen door voorjaarsvorst, waardoor de oogst er zeker lager zal uitvallen dan vorig jaar. Toch zijn niet alle regio's getroffen en dat maakt het momenteel erg moeilijk om te voorspellen welke volumes we zullen krijgen. In sommige boomgaarden zal men slechts op 20% van de normale oogst uitkomen. In andere dan weer op de helft. En dan zijn er ook percelen die nauwelijks verliezen hebben geleden.”
De weersomstandigheden hebben dus een grote rol gespeeld, zo zegt Lewandowska. “We hebben een zeer droge winter en lente gehad. In mei en juni heeft het dan weer te veel geregend, zodat er water op de velden kwam te staan. De groeiperiode duurt daarom langer en telers moeten meer investeringen doen om hun gewassen te beschermen. De Champion variëteit heeft vorstschade op de schil en de appelen zullen overwegend van een groter kaliber zijn dit jaar.”
Na een turbulent seizoen wil Fruit-Group eerst en vooral zorgen voor continuïteit in de relatie met de huidige klanten, en daarnaast mikt het ook op nieuwe langetermijnpartners voor het komende seizoen. “Ons voornaamste doel is de goede samenwerking met ons klantenbestand te onderhouden en meer appelen proberen af te zetten dan vorig jaar. Daarnaast zoeken we ook naar langdurige samenwerkingen met potentiële klanten. We zien het als compliment wanneer klanten terugkeren en nieuwe orders plaatsen. Nu de appelpluk nog niet is begonnen, concentreren we ons momenteel op onze zachtfruitafdeling met blauwe bessen en frambozen. Het zou mooi zijn mochten we ook in dit segment de afzet een duwtje in de rug kunnen geven.”
Onlangs zijn de prijzen voor appelen in Polen steil omhooggeschoten. Hoewel de prijzen in maart eerst beetje bij beetje stegen, was er in de daaropvolgende maanden een toename van maar liefst 240%. “Tot maart waren de prijzen voor appelen redelijk stabiel. De prijzen stegen wel maandelijks, maar met een percentage van ongeveer 1 tot 4%. In april en mei zagen we plots een verdubbeling van de bestellingen toen veel consumenten begonnen te hamsteren. Dat deed de prijzen omhoogschieten. In vier maand tijd is de prijs met 240% gestegen. Mijn vader zit sinds 1990 in het vak en hij kan zich niet herinneren dat de prijzen ooit zo hoog waren. De oorzaak is tweeërlei: mindere volumes door vorst in april en mei 2019 en een hogere vraag vanwege de pandemie,” zo legt Lewandowska uit.
Voor meer informatie:
Emilia Lewandowska
Fruit-Group
Tel: +48 603 303 488 (Polen)
biuro@fruitgroup.pl