"Lokale producten evenals hoogwaardig ingevlogen fruit vormen onze kerncompetentie"

Duitse groothandelaar gaat zich meer op de retail richten

De familie Panak is reeds sinds vele jaren een gevestigde naam binnen de Duitse fruithandelsbranche. Vader Petr stond vele jaren aan het roer van zijn eigen fruitagentschap en bediende de Duitse groothandel per lucht- en zeevracht met exotische papaja's, mango's, avocado's en druiven. Zoon Peter doorliep tijdens zijn opleiding alle facetten van de fruitgroothandel, maar koos eind afgelopen jaar definitief voor de retail. Met veel passie probeert hij in de moderne winkel aan het station van Ingolstadt lokale producten evenals hoogwaardige ingevlogen exoten aan de man te brengen.


Een blik op het veelzijdige assortiment van Fa. Panak.

In december 2019 opende de winkel in het hart van Ingolstadt haar deuren. Amper drie maanden later brak in Bayern de coronopandemie uit. "We mochten gelukkig doorgaan, maar de tweede winkel, die door mijn moeder gerund wordt, werd daarentegen korte tijd gesloten. Bij de nieuwe vestiging kregen we de beschermende maatregelen goed gerealiseerd en we zijn deels overgestapt op uitlevering. Dat wil zeggen dat onze klanten de producten via Whatsapp konden bestellen en deze vervolgens aan de huisdeur geleverd kregen. Dat functioneerde alles bij elkaar uitstekend", aldus Peter.


Peter Panak runt sinds december 2019 een winkel aan het station van Ingolstadt.

Grote behoefte aan lokale groenten 
Ook de zelfstandige ondernemer heeft de toegenomen afzet in de retail gemerkt. "Echter hamsterinkopen zoals in de supermarkten zag men bij ons niet. Wel konden ook wij een hoge omzet behalen. Vooral lokale bladgroenten uit het nabijgelegen Knoblauchsland – bijvoorbeeld kropsla, rucola en romana – waren een tijdlang bijzonder gewild.“ Wat betreft de productafname is de situatie vooral bij het exotisch fruit uitdagend geweest: "Vanwege het gebrek aan luchtvrachtcapaciteit zijn de prijzen bij Peruaanse en Braziliaanse exoten aanzienlijk aangetrokken. Inmiddels zien we weer normale prijzen hoewel de koopkracht juist bij de bijzondere, hoog geprijsde producten een beetje afneemt.“

Leveringstekorten waren er ook bij de exoten nauwelijks. Alleen bij het minder bekende tropische fruit zoals doerian ontstond er weleens een gat in het aanbod.

De jonge ondernemer heeft zich ten doel gesteld om zijn klanten een evenwichtige selectie aan binnenlandse en geïmporteerde groenten en fruit aan te bieden. "Lokale producten uit de nabijgelegen teeltgebieden evenals hoogwaardig ingevlogen fruit vormen onze kerncompetentie. Ik vind het bijzonder belangrijk om ook de achtergrond van een product uit te leggen en de niches waar mogelijk te vullen. Daarmee kunnen we ons van de grote supermarkten onderscheiden“, aldus Peter.


Peter Panak (midden) op bezoek bij een druiventeler in Peru.

Potentiële afzetmarkt voor bio-producten
Terwijl de markt zich geleidelijk aan stabiliseert, kijkt men weer vol vertrouwen vooruit. "Assortimentstechnisch gezien hebben we ons zeer goed ingedekt. Veel businessmensen die hier naartoe komen kopen bij ons direct consumeerbaar 'To Go' fruit in voorverpakte zakjes. De volgende mogelijke stap zou het opbouwen van een bio-assortiment zijn: we zien een interessante afzetmarkt voor bio-producten in Ingolstadt. Ook willen we op de lange termijn smoothies in het assortiment opnemen.“

Iedereen die de heer Panak in zijn winkel persoonlijk bezoekt en "freshplaza" zegt, ontvangt als klein bedankje een 'Business To Go' tas cadeau.

Voor meer informatie:
Fa. Peter Panak
Elisabethstraße 3
85051 Ingolstadt
Tel: +49 (0) 841 99367600
Mobiel: +49 (0) 176 80061099
E-mail: peter@panak.de
Facebook: @panakHBFde 
Instagram: @petpa94
LinkedIn: www.linkedin.com/in/peter-panak  


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven