Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe Compac sorteerlijn voor het Turkse Perla Fruit

“Een vliegende start in ons eerste kersenseizoen”

De Turkse verpakker en exporteur Perla Fruit werd in juni vorig jaar opgericht en is nu goed op weg om het eerste kersenseizoen succesvol af te ronden, wat een meer dan behoorlijke prestatie is gezien de huidige coronasituatie. Het positieve resultaat is grotendeels te danken aan de ervaring en dynamiek van bestuursvoorzitter Kerim Taner en algemeen directeur Murat Hamdi Taner, die het bedrijf over de vele hindernissen van dit eerste jaar hebben getild. Een van hun beslissingen, die cruciaal is gebleken voor het succes van het bedrijf, was de keuze voor Compac als partner voor de geautomatiseerde sorteertechnologie.

Compac heeft alles uit de kast gehaald om een oplossing te vinden voor alle beperkende lockdownmaatregelen en op tijd de installatie te voltooien van een nieuwe kant-en-klare kersensorteer- en verpakkingslijn, uitgerust met het Compac InVision2 elektronisch sorteerplatform. Het systeem stond er vóór het begin van het kersenseizoen en heeft de belofte van een zeer nauwkeurige sorteerprestatie en een precieze selectie op basis van defecten en kleur zeker waargemaakt. Perla Fruit verwacht zijn eerste seizoen af te sluiten met een plaatsje in de top van de Turkse kersenverpakkers en -exporteurs.

Toen ze Perla Fruit in juni 2019 oprichtten, beseften de bestuursvoorzitter en algemeen directeur maar al te goed dat ze een vliegende start zouden moeten nemen om klaar te zijn voor het begin van het eerste kersenseizoen in april 2020. Ze namen dus al heel snel de strategische beslissing om de geautomatiseerde sorteertechnologie van Compac voor hun nieuwe fabriek te kiezen. Ze lieten er geen gras over groeien en namen direct contact op met Mustafa Sakarya, directeur van Sardas, de verdeler van Compac in Turkije.

"Het was ons eerste seizoen, dus het was van cruciaal belang dat we onze beloftes nakwamen aan telers, klanten en ons eigen team", legt Hamdi Taner uit. “We hadden weinig tijd om alle voorbereidingen te treffen en een van de belangrijkste elementen in het hele proces was de sorteermachine. Een van de redenen om voor Compac te kiezen was hun technologie, maar belangrijker nog was dat Compac ons een gevoel van veiligheid bood. De samenwerking voelde comfortabel aan. Ik ken Mustafa en Roberto Ricci, de regionale directeur van Compac voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, al vele jaren en ik wist dat we hen voor de volle 100% konden vertrouwen en dat ze ons doorheen het hele proces heen zouden steunen. Ik had er ook het volste vertrouwen in dat de machine op tijd klaar zou zijn. Daarom was onze keuze voor Compac gauw gemaakt. We hebben blijkbaar de juiste beslissing genomen!”

“In ons eerste seizoen hebben we Britse, Duitse en Scandinavische markten aangeboord”, legt Kerim Taner uit. “We exporteren ook per vliegtuig naar markten in het Verre Oosten en het Midden-Oosten, zoals Hong Kong, Singapore, Maleisië, Dubai, Bahrein en Qatar. We bedienen een groot aantal klanten, elk met zeer specifieke eisen.”

Om aan deze eisen te voldoen en de belofte van een constant hoge kwaliteit waar te kunnen maken, wendde Perla Fruit zich tot Compac voor een betrouwbare, complete, kant-en-klare oplossing. “We wilden de modernste technologie voor een nauwkeurige sorteerprestatie, een uiterst voorzichtige behandeling van het fruit en tegelijkertijd een hoge verpakkingssnelheid van meer dan 10 ton/uur”, zegt Kerim Taner. “Maar de kwaliteit van de dienstverlening van Compac is ook een doorslaggevende factor geweest bij onze keuze.”

Om een oplossing op maat aan te kunnen bieden die voldeed aan de specifieke eisen van Perla Fruit, werkte Compac nauw samen met zijn partners ICOEL en Sardas. Samen ontwierpen ze een sorteer- en verpakkingslijn die paste bij de afmetingen van het pakstation. Dat ging gepaard met meerdere werkbezoeken in situ en de mogelijkheden werden uitgebreid besproken met het team van Perla Fruit. De oplossing die Compac uiteindelijk voorstelde, was een volledig Compac InVision2-classificatiesysteem en een 16L Small Fruit Sorter (SFS) met 27 uitlaadpunten.

De Compac Small Fruit Sorter legt het fruit op lijnen waar elke individuele kers een draaibeweging maakt en er meer dan 70 keer gefotografeerd wordt door de InVision2-camera's. Zo wordt elke kers uitgebreid gecontroleerd op kleur, zachtheid en kwaliteit. De kersen worden daarna geleid naar tafels waar ze handmatig gesorteerd worden en vervolgens komen de ICOEL-bakjesvullers in actie. Tijdens het hele proces controleren keurders continu de kwaliteit van het fruit en passen ze waar nodig de systeeminstellingen aan om ervoor te zorgen dat de kersen voldoen aan de specifieke eisen van de klanten. Ook wordt er een laatste kwaliteitscontrole uitgevoerd eens de kersen in de dozen zitten en vooraleer ze worden gepalletiseerd en in de koudeopslag worden geplaatst in afwachting van verzending.

Nauwkeurige sortering op maat, vorm, kleur en vlekken

Het InVision2-platform sorteert heel nauwkeurig op maat, vorm, kleur en vlekken door een combinatie van krachtige beeldvorming met behulp van kleur- en infraroodtechnologieën, gecontroleerde verlichting en kersenrotatie. "Dit is erg belangrijk voor ons", legt Hamdi Taner uit, "want op sommige dagen verpakken we tot voor wel 10 verschillende klanten en in 15 verschillende soorten verpakkingen. Dat betekent ook sorteren op verschillende kleuren en maten. En dan zijn er nog de bijzondere specificaties, want sommige klanten zijn heel strikt, terwijl bij andere een foutenmarge van 3% of 5% geduld wordt. Met deze machine kunnen we alle opties aan.”

Voor meer informatie:
Marijke Bellemans
TOMRA Food, Compac, and BBC Technologies
Tel: +32 (0)16 74 28 17 (België)
marijke.bellemans@tomra.com 
www.tomra.com/food 

Publicatiedatum: