Gossamer ontwikkelt shuttle car voor pakstations

Veel pakstations zoeken naar manieren om het gebruik van vorkheftrucks op de werkvloer te verminderen. Om deze reden heeft het in Somerset West gevestigde bedrijf Gossamer Packaging Machinery een geautomatiseerde shuttle car ontwikkeld. De shuttle car helpt bij de circulering van lege en volle pallets of bakken zonder dat er nog gebruik hoeft te worden gemaakt van palletwagens of vorkheftrucks.

De shuttle car kan worden gebruikt in combinatie met andere oplossingen van Gossamer, zoals bakkenstapelaars, pallet-magazijnen of bakkenhouders. Zodoende kan de bedrijfsvoering binnen een pakstation worden gestroomlijnd, aldus Gossamer.

De shuttle car van Gossamer met een bak citroenen (bron: Gossamer Packaging Machinery)

De shuttle car van Gossamer is geïnstalleerd bij een pakstation voor citrus van Ambrosia Estates in Hoedspruit. Het systeem levert automatisch lege bakken in bij de 42 citrusbakkenvullers van het type DBF-C. Toen Ambrosia Estates twee jaar geleden de indeling van zijn pakstation aanpaste, werd een nieuwe sorteermachine geïnstalleerd. Het fruit wordt na het sorteren direct in een bak geplaatst, wat niet vaak voorkomt bij logistieke centra.

Na het succes van de installatie van de eerste shuttle car, is Ambrosia Estates van plan om een tweede shuttle car te installeren. De tweede shuttle car gaat volle bakken vervoeren naar een kantelmachine, waarna het citrus naar automatische pakstations van het type PP-300 worden vervoerd. 

Het proces is volledig geautomatiseerd zonder dat er nog personeel nodig is. Het systeem is ideaal voor situaties waar het bulktransport van fruit in beperkte ruimtes gebeurt. 

De behoefte aan automatisering van verplaatsing van bakken
De shuttle car heeft een snelheid van 1,5 meter per seconde. Gossamer  heeft enkele jaren aan de ontwikkeling van de shuttle car gewerkt. Er werd goed gelet op de behoefte aan automatisering wat betreft het verplaatsen van bakken.

In sommige pakstation is sprake van tot wel dertig vorkheftrucks die rond bewegen. Elke vorkheftruck heeft een chauffeur nodig, die elk seizoen opnieuw training nodig heeft.

De shuttle car maakt gebruik van een lithium-batterij met een levensduur van tien jaar, oftewel 3.600 cycli.

Energie die anders tijdens het remmen verloren zou gaan, wordt omgezet van kinetische energie naar elektriciteit waarmee de batterijen kunnen worden herladen. Als de batterijen leeg raken, rijdt de shuttle car zichzelf naar een oplaadstation. Het herladen van een lege batterij duurt ongeveer vijf uur hoewel zowel snellere als tragere batterijenladers beschikbaar zijn.

De shuttle car loopt over een spoor, waarop de wagen zijn eigen positie kan bepalen en waar nodig accuraat kan stoppen.

De shuttle car is beschikbaar in drie verschillende versies. Een versie is ontworpen voor het verplaatsen van lege pallets. Een andere versie kan tot 2.400 kg aan volle pallets vervoeren. De derde versie is in staat om dubbele pallets te verplaatsen. Terwijl een vol pallet wordt opgehaald, kan deze versie tegelijkertijd ook een leeg pallet laden. De shuttle cars komen met opties voor communicatie- en informatiesystemen, zodat de producten op de shuttle car op elk gewenst moment op de werkvloer kunnen worden achterhaald.

Gossamer Packaging Machinery was eerder verantwoordelijk voor laadportaalsystemen bij een distributiecentrum voor appelen en peren van het bedrijf Two-a-Day in Grabouw. Dit systeem maakt gebruik van een robot, die zich over tien pakstations beweegt. 

“We hebben bij Two-a-Day machines geïnstalleerd, die al meer dan 24 jaar zonder problemen in werking zijn", aldus sales manager Jeanette van Dyk van Gossamer.

De oplossingen van Gossamer bij het dc van Two-a-Day

Gossamer is in Zuid-Afrika een voorkeursleverancier voor logistieke bedrijven. Daarnaast zijn veel oplossingen van Gossamer in gebruik bij bedrijven in Kenia, Israël, de VS en Egypte. Het bedrijf heeft verder naast in deze landen ook partners in Mexico, Chili en Australië.

De systemen van Gossamer worden gebruikt voor gekoeld vlees, zuivel en dranken. Het bedrijf heeft met name groei gezien in het marktsegment voor speciaalbieren. De fruitsector is echter verreweg de belangrijkste sector voor Gossamer.

“Zowel in de fruitsector als de dranksector passen onze klanten vaak hun logistieke centra aan, omdat er op contractbasis wordt gewerkt. Projecten hebben hier een sneller verloop van in andere onderdelen van de voedingssector”, zegt van Dyk tot slot.

Klik hier voor een video van een shuttle car in gebruik.

Voor meer informatie:
Jeanette van Dyk
Gossamer Packaging Machinery
Tel: +27 21 851 2464
Email: sales@gossamer.co.za
https://www.gossamer.co.za/


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven