Jaap Sloof, culinair adviseur De Kweker:

“Veel kansen voor AGF-traiteurs”

Versoepelingen van de coronaregels bieden horeca-ondernemers deze zomer meer ruimte om te ondernemen maar het blijft moeilijk, zeker in Amsterdam, ziet Jaap Sloof, culinair adviseur bij horecagroothandel De Kweker.


Culinair adviseur Jaap Sloof verzorgt regelmatig workshops en proeverijen

“Ten eerste blijven we met die 1,5 m zitten wat voor sommige bedrijven betekent dat ze maar 1/3 van hun normale omzet draaien bij volle bezetting. Ten tweede is de horeca-infrastructuur van Amsterdam gebaseerd op een bezoekersaantal van 18 miljoen toeristenovernachtingen op jaarbasis bij een bezettingsgraad van tussen de 80 en 90 procent in de hotels. Momenteel is de bezettingsgraad slechts tussen de 10 en 12 procent”, schetst Jaap de toestand. “Ik woon zelf op een dorp waar de restaurants aardig kunnen draaien, ze hebben een hoge gunfactor, mensen willen wel weer uit eten gaan. Wanneer je echter als restaurant in de binnenstad van Amsterdam voor het grootste deel afhankelijk bent van het toerisme, dan heb je het moeilijk op dit moment. Helaas zie ik dat niet snel veranderen omdat er wereldwijd een economische malaise is voorspeld waardoor er voorlopig minder gereisd en besteed gaat worden.”

Als leverancier heeft De Kweker daar ook mee te maken. “We doen ons uiterste best om onze klanten te voorzien in datgene waar behoefte aan is en met hen mee te denken. Gelukkig mogen we tot nu toe niet echt klagen. De locatie van De Kweker, gevestigd op het FoodCenter Amsterdam is zeer gunstig. Mensen weten ons te vinden. Het inkoopbeleid van de ondernemers is voorzichtiger geworden, dat is logisch. Men kijkt het per dag een beetje aan en zal niet zo snel enorme bestellingen plaatsen, dus je ziet heel veel mensen die nu van cash en carry gebruik maken.”

Om het verlies aan omzet te compenseren hebben een groot aantal restaurants ervoor gekozen voor maaltijdbezorging. “Er zijn zelfs ondernemers die dezelfde omzet of zelfs meer draaien met bezorging en afhalen dan voor corona. Een aantal restaurants gaat daar nog altijd mee door. Ik spreek ook ondernemers die bewust stoppen met bezorgen. Die willen focus weer helemaal op hun bedrijf richten. Het is namelijk niet zo makkelijk om te combineren. In bezorging wordt vaak een stukje teruggedaan in stijl van koken en ook de interne logistiek van de keuken moet je erop aan kunnen passen.”

Bij De Kweker komen ook veel AGF-traiteurs. Van oudsher groentemannen die zich inmiddels hebben gespecialiseerd in het verzorgen van maaltijden en maaltijdsalades, maar nog niet zo in bezorgen. “Door de corona-uitbraak is er een focus op lokaal aanbod gekomen. Consumenten vonden weer de weg naar de lokale winkeliers en dat zorgde voor stijgende omzetten. Veel traiteurs merken ook nu de restaurants open zijn dat de omzet hoger ligt dan voor de coronatijd. Mensen willen graag lekker blijven eten. Ook een AGF-traiteur kan hen ontzorgen met bestelgemak online en bezorgen of afhalen. Of maak het consumenten die zelf willen koken gemakkelijk met een maaltijdgroentepakket met bijbehorend recept. Jongeren zal dat zeker aanspreken. Zij hebben nooit leren koken, hebben geen tijd om boodschappen te doen maar willen vaak wel gezond en steeds vaker ook vegetarisch eten. Dat zal in de toekomst steeds vaker een rol gaan spelen, dus ik denk dat er voor AGF-traiteurs heel veel kansen liggen.”

Voor meer informatie
Jaap Sloof
De Kweker
Jan van Galenstraat 4
Centrale Groothandelsmarkt 183
1051 KM Amsterdam
jaap.sloof@kweker.nl
www.dekweker.nl 

 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven