Noorse aardbeienteler: “Een van de meest rare seizoenen ooit”

Het Noorse aardbeienseizoen, dat bijna ten einde is, werd dit jaar bemoeilijkt door een tekort aan seizoenarbeiders en het weer. Door de warmte aan het begin van het seizoen werden de aardbeien sneller rijp dan dat ze geplukt konden worden: veel plukkers zaten bovendien nog in quarantaine. Daardoor is de aardbeienteelt dit jaar met zo’n 30 procent gedaald.

Omdat er minder aardbeien waren en telers voor hogere kosten kwamen te staan door de coronacrisis, waren de aardbeien veel duurder dan normaal. Daarnaast speelde wederom het weer een grote rol: later in het seizoen waren veel aardbeien niet groot genoeg om aan de winkels te kunnen verkopen, wat ook weer minder inkomsten voor de telers betekende.

Nu loopt het seizoen bijna ten einde, omdat de aardbeien op raken. Teler John Elling Vereide verkoopt zijn aardbeien zelf vanuit zijn auto op het plaatselijke marktplein. Wanneer hij aankomt, vormt zich al snel een lange rij: “Als mensen mijn auto zien, dan komt de rij vanzelf. Er zijn simpelweg niet genoeg aardbeien voor iedereen dit jaar. Het is een van de meest rare seizoenen die ik ooit heb meegemaakt. Ik heb denk ik nog een paar weken aardbeien maar daarna is het klaar. Er is nog hoop maar je moet niet wachten tot het einde van de vakantie.”

Telers willen vermelding soort en oogstplaats op doosjes
Gartnerhallen is met groothandel Bama in gesprek over hoe de doosjes waarin aardbeien verkocht worden, beter te merken zijn. Volgens de regels moeten de kratten waarin de aardbeien aan de supermarkt geleverd worden, gemerkt worden met informatie over soort, teler en plukdatum. Maar vaak is dit op de losse doosjes niet aangemerkt, waardoor klanten niet kunnen zien waar de aardbeien vandaan komen of welke soort het is. Aardbeienteler Simen Myhrene ziet dit graag veranderen: “Ik zou graag willen dat klanten alle informatie kunnen zien. Dan kunnen ze terugkoppelen welke soorten ze wel of niet lekker vinden en zo kunnen wij onze teelt beter aanpassen op de wensen van de klant.”

Pia Gulbrandsen, communicatiedirecteur bij Bama, sluit niet uit dat er veranderingen komen, maar de definitieve oplossing is nog niet gevonden: “Als een teler minder oogst dan gepland, worden de doosjes door een andere teler gebruikt. Het zou dus tot een hoop verspilling leiden als de verpakkingen aangepast zijn aan iedere teler en/of soort. We zijn in gesprek met Gartnerhallen en een van de oplossingen is dat telers zelf hun doosjes merken als ze dat willen, maar dat betekent weer extra werk voor telers. We gaan zien waar we samen op uit komen.”

Bronnen: nrk.no en nrk.no


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven