Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje heeft weer normale citroenenoogst

De eerste raming van Ailimpo van de Spaanse citroenoogst voor seizoen 2020/2021 komt op een totale opbrengst van 1.250.000 ton, wat neerkomt op een stijging van 10% ten opzichte van 2019/2020. Deze eerste raming zal, afhankelijk van de beschikbaarheid van water in de zomer en herfstregens, nog worden bevestigd.

Met een geschatte citroenopbrengst van 1.250.000 ton zal Spanje de grootste exporteur van verse citroenen blijven en de op één na grootste bewerker van citroensap, etherische olie en gedroogde schillen ter wereld.

Voor het Fino-citroenras wordt een stijging van 10% verwacht. Ailimpo heeft voor z'n raming van een opbrengst van 845.000 ton rekening gehouden met het effect van de geleidelijke invoering van de nieuwe aanplantingen voor de citroenteelt in de afgelopen jaren en met de huidige situatie van de grootte van de citroenen, die dankzij de goede beschikbaarheid van water als optimaal wordt beschouwd.

Een woordvoerder van Ailimpo: "Met de opbrengst van de Fino Lemon zal Spanje zijn leidende rol in het aanbod naar zijn klanten kunnen consolideren en de aanbodprogramma's kunnen garanderen."

Wat de Verna-citroenoogst betreft, wijst de eerste raming op een oogst van 300.000 ton, wat een vermindering van 2% zou betekenen ten opzichte van het vorige seizoen.

Vooruitzichten
Ailimpo verwacht een goed en eerlijk evenwicht tussen de prijzen en de verdeling van de waarde over de hele keten, waardoor de Spaanse citroensector een winstgevende sector is, terwijl de concurrentiepositie ten opzichte van het citroenaanbod uit concurrerende derde landen zoals Turkije of Egypte behouden blijft.

Bovendien zijn de GlobalGAP- en GRASP-certificaten voor het volgende seizoen belangrijke elementen, waarmee de Spaanse citroenen zich kunnen onderscheiden.

Publicatiedatum: