De toename van de onderscheppingen van quarantaineplagen zoals de schimmel Phyllosticta citricarpa, veroorzaker van Citrus Black Spot, in Europese havens, voornamelijk in Spanje, leidde ertoe dat Argentinië de export van citroenen gedurende 15 dagen preventief stopzette, met ingang van 1 juli. Deze aanvankelijk tijdelijke maatregel blijft nu echter gedurende de rest van het seizoen van kracht.
Federcitrus, de Argentijnse Citrusfederatie, betreurt dat het de analyses van de controles in Spaanse havens niet heeft kunnen inkijken.
"De situatie die zich heeft voorgedaan in sommige Spaanse havens zoals Cartagena, waar onderscheppingen van Citrus Black Spot zijn gemeld zonder dat daarbij de PCR-analyses die de vondsten moeten bevestigen op adequate wijze zijn bewaard, en die overigens verplicht zijn voor de accreditatie van een quarantaineplaag, is op zijn minst zeer ongemakkelijk te noemen”, zegt José Carbonell, voorzitter van de federatie. “Commerciële belangen en geschillen is één zaak, maar deze agressiviteit aan de grenscontroles is onverklaarbaar. We willen vooral de bewijzen zien”, benadrukt Carbonell.
De beslissing om de citroenexport te staken werd genomen in onderlinge overeenstemming met de Argentijnse Nationale Dienst voor Agrarische Gezondheid en Kwaliteit (Senasa). Het besluit werd gemotiveerd door de onzekerheid die in de citrusexportsector leeft als gevolg van de afwijzing van het fruit in Europa. De export van sinaasappelen en mandarijnen blijft daarentegen doorlopen zoals gebruikelijk, merkt de voorzitter op.
“Onder deze omstandigheden is het erg riskant om door te gaan met de export. In elke zakelijke relatie moet er een mate van vertrouwen zijn en moeten beide partijen zich comfortabel voelen om toe te kunnen werken naar een resultaat dat aan beiden voldoening schenkt. Maar de confrontatie met dagelijkse onderscheppingen in omstandigheden waarover ik het al had, maakten het voor ons lastig nog door te kunnen gaan. We hebben besloten er een lijn onder te trekken en geen citroenen meer te exporteren dit jaar. Wanneer het seizoen is afgelopen, is er genoeg tijd voor reflectie en om onze betrekkingen met Europa onder de loep te nemen”, legt Carbonell uit. "Ook al was het noodzakelijk, toch voelen we ons uiteraard heel ongemakkelijk bij onze beslissing de export stil te leggen, omdat we dachten dat we goed bezig waren met de citroen in Europa. We weten ten andere ook niet of we dit fruit nog kunnen omleiden naar andere markten."
Het probleem met de zendingen naar Europa is echter niet de enige uitdaging die de Argentijnse citroensector dit jaar het hoofd heeft moeten bieden. Ook moest er een antwoord worden geboden aan de snelle evolutie van de pandemie en de gevolgen van internationale blokkades enerzijds en de lagere volumes door slechte weersomstandigheden anderzijds. “Wanneer het seizoen helemaal voorbij is, gaan we evalueren en kijken waar de verantwoordelijkheden liggen. Mocht blijken dat een of ander bedrijf problemen heeft gehad, dan zal dat zeker ter bespreking voorliggen, maar op dit moment zie ik alleen maar een uitzonderlijke situatie waar ik eerlijk gezegd niet goed bij kan.”
Europa is de belangrijkste exportmarkt voor Argentijnse citroen. Toch liggen er kapers op de kust, want de niet te stoppen groei van de Zuid-Afrikaanse export kan een bedreiging vormen voor het Argentijnse marktaandeel. "We gaan ons uiterste best doen om die markt te verdedigen", zo besluit Carbonell.
Voor meer informatie:
Jorge Amigo
Federcitrus
jamigo@federcitrus.org
www.federcitrus.org