Spanje: Auchan Retail investeerde minder in 2019
De Spaanse tak van Auchan Retail heeft in 2019 voor € 39,4 mln geïnvesteerd. Dat is ongeveer 64% minder dan in het voorgaande jaar. De retailgroep opende in 2019 17 nieuwe filialen, waarmee het winkelnetwerk tot 339 locaties kwam. Van dit netwerk vallen 156 vestigingen onder een franchiseovereenkomst, zo meldt Distribución Actualidad. Veel van het kapitaal dat in 2019 werd geïnvesteerd werd gebruikt voor het renoveren van oudere winkels, voor digitale transformaties en voor het inzetten van nieuwe maatregelen voor meer duurzaamheid.
Bron: esmmagazine.com
VK: SPAR-partner opent nieuwe buurtwinkel
De Britse SPAR-partner Appleby Westward heeft een nieuwe buurtwinkel onthuld in Bridport, Dorset. De winkel heeft een oppervlak van 279 vierkante meter en bevindt zich in een voormalige Woolworths-locatie. De winkel is onderdeel van een groter vastgoedproject en is geopend aan de hand van een investering van £ 265.000 (€ 292.000).
Bron: spar-international.com
Roemeense betaaldienst begint thuisbezorgplatform
De Roemeense online betaaldienst Netopia Payments heeft onder de naam mobilPay Delivery een nieuw thuisbezorgplatform opgezet. Via mobilPay Delivery kunnen gebruikers bestellingen plaatsen bij restaurants, winkels en lokale leveranciers. Tijdens een pilotfase waren ongeveer 20 restaurants in Boekarest op het platform aangesloten. Het bedrijf verwacht dat voor het einde van dit jaar meer dan 100 restaurants via het platform te bereiken zijn. Ook wordt binnenkort een speciale afdeling op de site opgezet voor retailers met producten als groente en fruit, honing, wijn, koffie en traditionele producten.
Bron: romania-insider.com
Rusland: Magnit reorganiseert directie van financiële afdeling
Magnit PJSC, een van de grootste retailers van Rusland, heeft veranderingen aangekondigd voor zijn financiële afdeling. De functie van financieel directeur is overgenomen van Elena Milinova door Dmitry Ivanov, nadat Milinova het bedrijf besloot te verlaten. Ivanov is sinds 15 juli 2020 actief als interim-CFO.
Bron: magnit.com
Jumbo heeft 9,5% meer halfjaaromzet
In het eerste halfjaar genereerde Jumbo een omzet van € 5,10 mld. Jaar op jaar gezien is dat een toename van € 634 mln. De vergelijkende winkelomzet was met een toename van 9,5% relatief gezien beter dan de omzetgroei van 8,5% in de rest van de Nederlandse retailsector, zo blijkt uit informatie van Nielsen. De toename in omzet van Jumbo komt voor een deel door het consumentengedrag tijdens de coronacrisis. Consumenten gaven meer uit aan dagelijkse boodschappen. Ook vonden veel nieuwe klanten in de afgelopen periode hun weg naar het online platform Jumbo.com. Als gevolg hiervan is de online omzet met bijna 50% explosief toegenomen.
Bron: personal-financial.com
Spanje: DIA maakt resultaten van tweede kwartaal bekend
De DIA Group, een internationale supermarktketen die actief is in Spanje, Portugal, Brazilië en Argentinië, heeft zijn resultaten voor het tweede kwartaal bekend gemaakt. In de afgelopen periode had DIA over het geheel een toename in like-for-like-omzet van 15%. In alle markten waar de groep actief is werd een positief resultaat behaald, wat voor het eerst is sinds het vierde kwartaal van 2016. Wegens een kleiner winkelnetwerk en de effecten van de Braziliaanse en Argentijnse wisselkoersen was de totale netto omzet met 6% gestegen. Wegens het toenemende belang van e-commerce is DIA nu in elke markt actief met online retail.
Bron: diacorporate.com
Central Retail wil uitbreiden tot 90% van alle Vietnamese provincies
Het Thaise retailconglomeraat Central Group is van plan om via zijn Vietnamese dochteronderneming Central Retail binnen 5 jaar 90% van alle Vietnamese provincies qua netwerk te bestrijken. Central Retail ging in 2012 in Vietnam van start. Aanvankelijk richtte het bedrijf zich op de retail van kleding, totdat in 2015 aandelen werden genomen in lokale elektronicaketen Nguyen Kim en de supermarktketen Lanchi Mart. Op dit moment beheert Central Retail Vietnam 35 winkelcentra, waarvan de meeste zijn opgezet rondom een centrale hypermarkt van de Big C-keten. Daarnaast heeft de groep 230 filialen verspreid over 39 van de 63 provincies van Vietnam. Dit maakt Central Retail de grootste internationale retailer van Vietnam. Vorig jaar werd een omzet behaald van omgerekend US$ 1,17 miljard (€ 1,03 miljard) met een klantenbasis van ongeveer 12 miljoen. De Vietnamese tak van Central Retail heeft een aandeel van ongeveer 20% in de totale omzet van het Thaise moederbedrijf.
Bron: insideretail.asia
VK: Tesco experimenteert met hervulbare containers
Tesco experimenteert met een nieuw plan, waarbij online consumenten producten als levensmiddelen en huishoudelijke artikelen aan kunnen schaffen in herbruikbare containers. De containers worden aan huis bezorgd en hier vervolgens ook weer opgehaald. Daarna worden de containers door Tesco grondig gereinigd voordat ze opnieuw worden gebruikt. Tesco werkt voor dit programma samen met Loop, een winkelplatform dat naar volledig afvalvrije retail streeft. Het programma moet dan ook leiden tot een significante vermindering van het plasticverbruik in verpakkingen.
Bron: kamcity.com
Alibaba helpt winkelcentrum in Singapore met online retail
Het in Singapore gevestigde winkelcentrum Marina Square Shopping Mall geeft 30 retailers met vestigingen binnen het centrum meer mogelijkheden voor online retail. Het winkelcentrum werkt hierbij samen met Lazada, de Zuid-Oost-Aziatische tak van de Chinese Alibaba-groep. Feitelijk wordt online een virtuele kopie opgezet van het winkelcentrum. Volgens Lazada Singapor-CEO James Chang is dit een nieuw concept voor Singapore. "Vanuit het perspectief van een winkelcentrum zou je dit als een vorm van concurrentie kunnen zien. We hebben echter een sterk samenwerkingsverband ontwikkeld, zodat dit voor meer zichtbaarheid van de retailers en het winkelcentrum zelf zorgt."
Bron: gulfnews.com
VS: Stop & Shop introduceert dieetprogramma
Stop & Shop heeft onder de naam Nutrition Partners een nieuw programma ingezet. Het programma geeft consumenten meer toegang tot een gezondere levensstijl, door via de eigen site klanten in contact te brengen met erkende voedseldeskundigen. Volgens Stop & Shop’s zorgt het team van diëtisten voor gratis online presentaties en andere middelen voor voorlichting, zoals nieuwsbrieven en gezonde recepten.
Bron: progressivegrocer.com
VS: ALDI wederom "Grocery Value Leader"
ALDI is voor het tiende jaar op rij uitgeroepen tot Grocery Value Leader. De status van meest voordelige supermarktketen van de VS wordt bepaald door onderzoek van Market Force Information. In het rapport Grocery Benchmark Study zijn de resultaten verwerkt van een enquête onder enkele duizenden Amerikaanse consumenten. Naast dat ALDI naar voren is gekomen als meest voordelige supermarkt, is ook gebleken dat Amerikaanse consumenten qua huismerken de meeste voorkeur hebben voor deze discountketen.
Bron: prnewswire.com
Amazon wil winkels openen in omgeving Philadelphia
Amazon is van plan om nieuwe supermarkten te openen in de omgeving van Philadelphia. Het bedrijf heeft drie specifieke locaties op het oog voor het nieuwe supermarktconcept, dat Amazon heeft ontwikkeld. De winkels krijgen een meer conventioneel format ten opzichte van de kassavrije winkels van Amazon Go.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart en Kroger stellen gezichtsmaskers verplicht
De Amerikaanse ketens Walmart en Kroger gaan het gebruik van gezichtsmaskers in winkels verplicht stellen. Steeds meer retailers eisen van bezoekers het gebruik van gezichtsbedekking of maskers om zo het stijgende aantal besmettingen met COVID-19 een halt toe te roepen. De nieuwe regel gaat bij Walmart- en Sam's Club-vestigingen in per 20 juli. Bij Kroger geldt de regel vanaf 22 juli.
Bron: cnbc.com