Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Urban, Johann Köster GmbH & Co. KG:

"Coronavirus heeft de ontwikkeling van de convenience-tak iets afgeremd"

Convenience wordt een steeds belangrijker onderdeel van de Duitse handel. Dat geldt niet alleen voor de levensmiddelenhandel, maar ook voor groothandelaren, die in toenemende mate verwerkte producten in hun assortiment opnemen om hun klanten een breder assortiment uit één hand aan te kunnen bieden. Johann Köster GmbH & Co. KG uit Lilienthal laat salades en maaltijden door een partner produceren en biedt deze aan haar klanten uit de regio Bremen aan.

"We hebben besloten om onze convenience-producten niet zelf te produceren maar onze producten bij een partner te laten verwerken", vertelt Mark Urban. "Daarmee willen we er zeker van zijn dat er een bepaalde standaard en gelijkblijvende kwaliteit achter de producten staat. We zijn zelf IFS-gecertificeerd en wilden dit daarom ook voor onze convenience-producten garanderen.“ Onder het eigen merk van Köster worden zowel klassiekers zoals rauwkostsalades en saladecups aangeboden, alsook volledige maaltijden of afzonderlijke componenten voor saladebars. "Naast de nauwe samenwerking met producent is het voor ons belangrijk dat de producten als huisgemaakt smaken."

De maaltijden en salades zijn nog een niche in het assortiment, maar ze treden echter steeds meer naar de voorgrond: "Dat ziet men ook in de handel – steeds meer grote ketens produceren zelf dit soort convenience-producten. Winkels die hier geen capaciteit voor hebben, bieden we een lekker alternatief."

Het brede productspectrum en de grote klantenkring kwamen het bedrijf in de afgelopen maanden ten goede: "We leveren zowel aan de horeca alsook aan de retail. Na de sluiting van de horeca waren we natuurlijk blij dat we de retail nog achter de hand hadden om een gedeelte van de verliezen op te vangen." De ontwikkeling van de nieuwe convenience-lijn werd echter iets afgeremd, vertelt Mark: "Het oorspronkelijke plan was dat we bijvoorbeeld proeverijen in regionale supermarkten zouden organiseren. Dat leek ons vanwege de pandemie echter minder zinvol."

Naast de convenience-serie loopt natuurlijk ook de dagelijkse handel verder. Momenteel staan vooral zomerse producten zoals bospaddenstoelen en cantharellen op het plan: "Er is echter nog sprake van een zeer stokkende afzet. Een groot deel van de paddenstoelen gaat normaal gesproken naar de horeca - de capaciteit is echter niet bereikt vanwege de coronaregels. Het slechte weer van de afgelopen weken heeft dit versterkt, aangezien terrassen gesloten bleven en er zo minder gasten konden worden ontvangen."

Desondanks hoopt Mark dat de zomer en de horeca de afzet van de paddenstoelen nog doen opleven: "Veel Duitsers zullen dit jaar in eigen land op vakantie gaan. Zo blijven de toerisme-hotspots actief. Men merkt dat de mensen naar buiten willen, en dat zal hopelijk de horeca weer tot leven brengen."

Voor meer informatie:
Mark Urban
Johann Köster GmbH & Co. KG
Querreihe 1
28865 Lilienthal
Telefoon: 04792 93400
order@johann-koester.de 
www.johann-koester.de 

Publicatiedatum: