Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chris Mullie, Barias:

"Meer vraag naar bio in groenten, bakkerijproducten en vis"

Tholen - De jaarlijkse audit zit er voor Barias weer op. De verpakker van diepvriesproducten mag voor het vierde jaar op rij het bio-certificaat voeren. In het afgelopen jaar merkt zaakvoerder Chris Mullie een toename in de afzet van biologische producten. "Vooral met betrekking tot groenten en bakkerijproducten is er meer vraag naar biologische producten. Daarnaast gaan we nu ook vis leveren met het bio-certificaat, naast het MSC- en ASC-label dat we al hebben."

Meer bio-producten
Barias levert 70 procent aan de retail en daarnaast aan de horeca en een klein deel aan de industrie. "Ik heb het sterke vermoeden dat die vraag naar bio vanuit de consument komt. Consumenten lijken meer waarde te hechten aan gezonde voeding. Aankopers hebben daar rekening mee te houden en vragen daarom meer bio bij hun toeleveranciers. Als consumenten inderdaad bewuster gaan leven en meer gaan focussen op gezonde voeding kan bio daar de vruchten van plukken."

Daarnaast speelt de bekendheid van producten ook een rol in de toegenomen vraag. "Biologisch speltbrood bestond vroeger wel, maar was bij veel mensen onbekend. Nu dit ook bij grotere supermarkten word verkocht, raakt het bij het grote publiek bekend en zal het ook op grotere schaal geproduceerd moeten worden."

Drukte door de crisis
Hoewel de coronacrisis in de afgelopen maanden ook effect had op de afzet van Barias, kreeg men het er door de sluiting van de horeca eerder drukker dan rustiger. "Weliswaar viel de afzet aan horeca tot veertig procent terug. Bij de retail steeg de vraag met dertig procent. Omdat we aan de retail kleinere verpakkingen leveren dan aan de horeca, kostte ons die verschuiving meer arbeid. We kregen ook behoorlijk wat aanvragen om grote volume- en horecaverpakkingen op een korte termijn naar consumentenverpakkingen voor de retailsector te herverpakken", legt Chris uit.

Chris met de maaltijdbox van Mealhero.

Daarnaast ging Barias verpakken voor de start-up Mealhero, dat vriesverse maaltijdboxen levert. Dat nam tijdens de crisis een enorme vlucht. "We verzorgen al geruime tijd de samenstelling, het verpakken en de logistieke voorbereiding van de maaltijdboxen van Mealhero. Sinds de start van de coronacrisis zagen we het aantal orders plots aanzienlijk toenemen, waardoor we al snel drie extra FTE’s nodig hadden om de toevloed aan bestellingen te verwerken. De absolute piek kenden we halfweg mei: toen steeg het aantal bestellingen ten opzichte van voor de lockdown met maar liefst 88 %.

Consument-proof verpakken
Barias startte zo'n vijftien jaar geleden en heeft zich in die jaren gespecialiseerd in het consument-proof maken van verpakkingen. "Via onze boerderij leverden we veel groenten aan de Vlaamse diepvriesindustrie. Het idee ontstond om die producten beter in de markt te zetten. Dat kon door andere verpakkingen te maken. Waar de industrie het liefst grote volumes heeft, willen supermarkten liever kleinere verpakkingen. Voor voedingsproducenten zorgen we dat hun producten de verpakking krijgen die past bij de afnemer."

Samenwerken wordt steeds belangrijker
De verpakker werkt dus veel samen met producenten en afnemers om te zorgen dat producten de juiste verpakking krijgen. Volgens Chris wordt het samenwerken binnen de keten in de toekomst steeds belangrijker. "De wereld wordt steeds complexer, voornamelijk in de voeding ligt de lat erg hoog. De eisen voor voedselveiligheid worden strenger en de consument wordt kritischer. Voor een producent wordt het steeds moeilijker om alles honderd procent zelf te doen. Verpakken zouden ze bijvoorbeeld zelf kunnen doen, maar de bedrijven die met ons werken kiezen er bewust voor om het uit te besteden. Je kunt niet overal de beste in zijn en zo kun je meer aandacht geven aan je productieproces."

Voor meer informatie: 
Barias
Chris Mullie
+32 478 204 242
chris.mullie@barias.be
www.barias.be