Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Juan Carlos Navarro, CEO van Big Garlic:

"De schoonheid van de knoflook zit dit jaar van binnen"

De Spaanse knoflookoogst heeft zich momenteel verlegd naar de regio Castilië-La Mancha. Hoewel het knoflookareaal in Spanje dit jaar licht is toegenomen, is een aanzienlijk deel van de oogst verloren gegaan door overvloedige regens, waardoor het product er dit jaar ook niet zo fraai uitziet.

"Dit jaar zag het er eigenlijk heel goed uit voor de knoflook, maar uiteindelijk hebben de overvloedige en aanhoudende regens in de belangrijkste teeltgebieden de volumes naar beneden gehaald", zegt Juan Carlos Navarro, CEO van Big Garlic. "De markt verwachtte een grote oogst van Spaanse knoflook, terwijl China de volumes van vorig seizoen handhaaft. Nu de hoeveelheid Spaans product afneemt – en Spanje is Europa’s grootste knoflookproducent - zal er niet genoeg aanbod zijn om de prijzen te doen dalen”, voegt hij eraan toe.

Volgens de directeur van het Valenciaanse bedrijf is regen tijdens de oogst altijd een grote spelbreker, niet alleen omdat het dan moeilijker is te oogsten op de modderige velden, maar ook omdat er dan vlekken op de schil van de knoflook verschijnen en het product zo aan esthetische kwaliteit inboet. "Hoewel de interne kwaliteit van het product dit jaar beter is dan die van vorig jaar, heeft de regen aanzienlijke schade aan de schil van de knoflook aangebracht op een groot deel van de percelen. De markt zal moeten accepteren dat de kwaliteitsparameters dit seizoen anders zijn. We mogen ons niet laten misleiden door het minder fraaie uiterlijk. Het zou zonde zijn een kwaliteitsvol product zomaar af te danken. De retail zal moeten aanvaarden dat de schoonheid dit jaar van binnen zit”, merkt hij gevat op.

Corona heeft de knoflookmarkt toch enigszins dooreengeschud. "We zijn er iets beter aan toe dan een paar maanden geleden en ons idee is en blijft om door te zetten met onze exportplannen, ook al kunnen we dit jaar niet het mooiste product leveren. Onze export is de voorbije seizoenen toegenomen, zowel naar landen van de Europese Unie als daarbuiten en dan vooral naar die markten die opteren om de Chinese knoflook links te laten liggen in hun zoektocht naar producten met voedselveiligheidsgaranties en kwaliteitscertificeringen, die overigens steeds veeleisender zijn. De internationale knoflookmarkten besteden steeds meer aandacht aan de herkomst van het product”, besluit Juan Carlos Navarro.

Voor meer informatie:
Juan Carlos Navarro
Big Garlic
Tel: +34 9654331 27 (Spanje)
Mobiel: +34 609601654
jc@big-garlic.com
www.big-garlic.com

Publicatiedatum: