Nieuwe Britse thuisbezorgdienst is heel succesvol

Finland: Kesko stelt winstverwachting bij
De Finse retailgroep Kesko heeft zijn winstverwachting voor 2020 naar boven bijgesteld. De omzet is hoger uitgevallen dan verwacht wat betreft het bouw- en techsegment van het bedrijf. Ook werd meer omzet gegenereerd met het supermarktsegment. Volgens Kesko wordt de winst geraamd op tussen de € 430 mln en € 510 mln. Eerder werd uitgegaan van een winst van tussen de € 400 mln en € 450 mln.
Bron: reuters.com 

Zwitserland: Coop verbetert leveringsketen dankzij prognose-software
Coop maakt gebruik van Forecasting and Replenishment-software van het bedrijf SAP om de leveringsketen te optimaliseren. Het softwarepakket zorgt ervoor dat retailers meer overzicht op de leveringsketen en eigen inventaris houden. Overschotten en schaarste kunnen hierdoor beter worden vermeden, terwijl er door middel van automatisering ook kan worden bespaard op arbeidskosten. 
Bron: forbes.com 

VK: succes voor nieuwe thuisbezorgdienst
De Britse online retailer Beelivery.com heeft met succes een nieuwe thuisbezorgdienst geïntroduceerd. Met de nieuwe bezorgdienst kunnen klanten 24 uur per dag bestelde producten binnen 90 minuten aan huis laten bezorgen. De bezorgdienst had in de eerste helft van 2020 een enorm succes. Het bedrijf heeft nu te maken met forse toenames in vraag. Er worden bijna 200 nieuwe chauffeurs per dag aangenomen om het aantal bestellingen aan te kunnen. De nieuwe dienst werkt ook samen met zelfstandige supermarkten en 24 uurs-buurtwinkels. Bestelde producten worden vanuit deze locaties direct bij de klant geleverd.
Bron: bdaily.co.uk 

Frankrijk: Carrefour wil hypermarkten redden met nieuwe tech
Op dit moment genereren maar liefst 104 van 185 Franse hypermarkten van Carrefour verliezen. Dit komt neer op een percentage vna het hypermarktnetwerk van 56%. Dit blijkt uit een rapport van een vakbond, dat is gepubliceerd in het handelsblad Linéaires. Bovenop deze verliezen komen nog de huur- en afschrijvingskosten. Wat Carrefour verder zorgen baart, is hoe het aantal verlies lijdende hypermarkten jaar op jaar toe lijkt te nemen. In 2018 betrof dit nog 89 van 101 vestigingen, oftewel een aandeel van 46,5%. Carrefour probeert iets aan deze situatie te doen, door nieuwe technologie toe te passen. Zo worden contactloze betalingen mogelijk gemaakt en wordt de digitale winkelervaring verbeterd. Met name tijdens de lockdown bleek mobiele technologie snel populair onder klanten te zijn, aldus financieel directeur Marie Cheval in een interview met Linéaires.
Bron: retaildetail.e

VK: Meer consumentenvertrouwen nu lockdown wordt afgezwakt
Het Britse consumentenvertrouwen lijkt zich weer wat te verbeteren, nu de Britse maatregelen voor lockdown worden versoepeld. Dit blijkt uit de resultaten van juni van de IGD Shopper Confidence Index. Ondanks dat de totale score relatief laag blijft, geven de statistieken wel aan dat er voor de tweede maand op rij sprake van verbetering. De indexscore kwam voor juni neer op -7. In mei stond de score nog op -10. De score is nu hoger dan het laagste punt van de indexscore, die in maart en april van deze maand werd waargenomen.
Bron: igd.com 

Europese e-commerce heeft in 2020 waarde van € 717 mld
De Europese sector voor e-commerce zal naar verwachting aan het einde van 2020 een waarde hebben van € 717 mld. Jaar op jaar zou dat een toename zijn van 12,7%. Deze groei zou ook iets lager zijn dan de toename van 14,2% in het jaar ervoor. Hoewel het aannemelijk is dat de uitbraak van COVID-19 heeft geleid tot een opmars voor online retail in Europa, zal de volledige impact volgend jaar pas echt zichtbaar zijn. Het Europe 2020: E-commerce Region Report laat zien hoe West-Europa op dit moment de best ontwikkelde markt voor e-commerce in Europa is. Deze regio is goed voor 70% van de totale waarde van de Europese e-commerce. Ook heeft West-Europa met 83% het grootste aandeel aan online consumenten.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: hoe Ocado zich ontwikkelde van kleine online supermarkt tot toonaangevend techbedrijf
Het Britse bedrijf Ocado heeft tijdens de pandemie een sterke opmars gemaakt. Ocado is zowel een Britse online supermarkt als een leverancier voor technologie voor supermarktketens in de rest van de wereld. In het tweede kwartaal an 2020 was Ocado het best presterende bedrijf op de FTSE 100. In mei wist Ocado voor US$ 1 mld (€ 880 mln) aan financiering te verkrijgen om zijn services verder uit te breiden. Het bedrijf zet nu vol in op uitbreiding in de VS. Hoewel veel Amerikaanse consumenten meer gebruik zijn gaan maken van online supermarkten, zijn er nog steeds enorme uitdagingen. Veel consumenten in de VS zijn terughoudend om versproducten aan te schaffen zonder deze persoonlijk in een winkel te keuren. Ook zijn er zorgen dat het succes van online retail als gevolg van de pandemie eenmalig gaat zijn.
Bron: businessinsider.nl 

VS: "Supermarkten moeten snel online model verbeteren"
Door de uitbraak van het coronavirus heeft de online supermarktsector meer aandacht gekregen. Het Amerikaanse online supermarktsegment zag in de periode van eind 2019 tot 12 april 2020 zijn aandeel binnen de totale omzet van de sector toenemen van 5,1% naar 6,6%. Dit blijkt uit een rapport van Bain & Co. De pandemie heeft volgens het rapport aan het licht gebracht hoe veel supermarktketens een gebrekkig bedrijfsmodel voor online retail hanteren. De ontwikkelingen van de afgelopen maanden hebben meer druk op ketens gezet om deze bedrijfsmodellen te verbeteren, aldus Bain.
Bron: cnbc.com 

VS: Albertsons benoemd tot retailer van het jaar
Het branchemagazine Supermarket News heeft Albertsons uitgeroepen tot retailer van het jaar 2020. In het afgelopen jaar heeft Albertsons met succes een beursgang afgerond en voor meer groei en innovatie gezorgd wat betreft het huismerk en e-commerce. Ook heeft het bedrijf zijn winkelnetwerk weten uit te breiden. Al met al heeft dit geleid tot meer marktaandeel, meer loyaliteit onder klanten en sterkere financiële resultaten.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Walmart houdt virtueel evenement in oktober
Walmart heeft de aanmeldingsprocedure in gang gezet voor zijn jaarlijkse Open Call-evenement. Amerikaanse ondernemers kunnen via Open Call contact leggen met inkopers van Walmart. De zevende editie van Open Call wordt gehouden op 1 oktober. Vanwege zorgen omtrent het coronavirus wordt het evenement in een virtueel format georganiseerd. De deadline tot wanneer kandidaten zich op kunnen geven is op 10 augustus. Ondernemers met interesse kunnen zich online aanmelden.
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven