Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ahold Delhaize richt ogen op Hema

Zuid-Korea: voortdurende groei voor Emart
Emart Trader, dat in handen is van de Zuid-Koreaanse retailgigant Shinsegae, had in de periode van januari tot mei een omzetgroei van jaar op jaar 21,9%. Het format van Emart Trader lijkt op dat van een groothandelaar als Costco. Er bevinden zich momenteel ongeveer 20 Emart-vestigingen in Zuid-Korea. De eerste vestiging werd in maart 2019 geopend in Seoul. Het bedrijf gaat uit van een stijging in omzet in het tweede kwartaal van 20%. De winst wordt geraamd op ongeveer KRW 18 mld (€ 13,3 mln).
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Woolworths en Coles hebben marktaandeel van 67,5%
Australische consumenten gaven in het jaar tot maart 2020 in totaal AU$ 94,6 mld (€ 58,2 mld) uit in supermarkten. Hoewel de Australische supermarkt qua waarde enorm is, zij er slechts een paar echt grote supermarktketens actief. Uit het Fresh Food & Grocery-rapport van Roy Morgan blijkt dat de twee grootste ketens, Woolworths en Coles, samen een marktaandeel hebben van 67,5%. Het grootste marktaandeel behoort toe aan Woolworths, hoewel Coles hier niet veel op achter loopt. Ook qua online retail loopt Woolworths voor op de rest van de sector, hoewel Coles in 2020 een inhaalslag heeft weten te maken.
Bron: roymorgan.com

Ierland: Kooomo introduceert Pick and Pack-app
Kooomo, een Iers bedrijf dat gespecialiseerd is in e-commerce, heeft onder de naam Pick and Pack een nieuwe app geïntroduceerd. De app is ontwikkeld om de online winkelervaring te verbeteren voor zowel consumenten als retailers. De app kan zonder moeite geïmplementeerd worden in bestaande sites van winkelketens en kan worden gesynchroniseerd met een handscanner. Zodoende kan personeel van een distributiecentrum met gemak bestellingen selecteren en deze vervolgens verpakken. De inventaris van de winkel of het betreffende depot wordt ter plekke bijgewerkt, zodat de kans op menselijke fouten zoveel mogelijk wordt geminimaliseerd en het leverproces zo veel mogelijk wordt gestroomlijnd.
Bron: enterprisetimes.co.uk

Ahold Delhaize richt ogen op Hema
Ahold Delhaize gaat een nieuwe poging ondernemen om Hema over te nemen. Er waren eerder al geruchten over dat Ahold Delhaize interesse zou hebben in de overname van de noodlijdende warenhuisketen. Volgens het Financieel Dagblad heeft Ahold Delhaize de handelsbank Lazard ingeschakeld om het overnameproces te overzien. Mogelijke kandidaten voor overname van Hema hebben tot 13 juli de tijd om zich aan te melden. In het verleden heeft Ahold Delhaize twee maal geprobeerd om Hema in handen te krijgen. In 2007 verloor Ahold Delhaize de strijd om Hema van het Britse investeringsbedrijf Lion Capital. Toen Lion Capital Hema in 2010 weer ter overname aanbood, greep Ahold Delhaize wederom net mis.
Bron: retaildetail.eu

Spanje: Caprabo heeft 65% meer omzet met lokaal geteelde kersen
De Spaanse retailer heeft met de afzet van lokaal geteelde kersen uit Lleida en Tarragona in het afgelopen seizoen 65% meer omzet verkregen. De omzet valt hoger uit dan de aanvankelijke prognose van het bedrijf. Bij deze prognose werd uitgegaan van de impact van stormweer op de oogst en de gevolgen van de pandemie. Het kersenseizoen van Catalonië loopt van mei tot juni. Caprabo haalt zijn kersen doorgaans bij telers in Tarragona. Dit jaar zijn ook Alcrarrás-kersen uit Lleida in het assortiment opgenomen. Capabro werkt in de eigen supermarkten actief aan de promotie van lokale producten.
Bron: esmmagazine.com

Australië: Metcash hoeft Ritchies niet over te nemen
Ritchies Stores, de grootste klant van de Australische groothandelaar Metcash, heeft aangegeven voorlopig niet van plan te zijn om aan de hand van een afgesproken optie de eigen onderneming aan Metcash over te dragen. De optieregeling heeft als voorwaarde dat bepaalde financiële resultaten door Ritchies worden behaald. Voor het eerst in tien jaar tijd kan Ritchies aan deze eisen voldoen, mede dankzij de fors toegenomen omzet die tijdens de coronacrisis is gegenereerd. Metcash heeft een aandeel van 26% in Ritchies. Als Ritchies van de optie gebruik zou maken, zou Metcash minstens AU$ 150 mln (€ 92,3 mln) neer moeten leggen om CEO Fresd Harrison, CFO Mal Cameron en nog 19 andere aandeelhouders uit te kopen. 
Bron: afr.com

VK: John Lewis sluit acht winkels
John Lewis gaat acht van zijn 50 filialen sluiten. Wegens de tegenvallende winstmarges van de laatste jaren gaan er al langer geruchten rond dat John Lewis een aantal minder goed presterende vestigingen zou willen sluiten. Onlangs waarschuwde de voorzitter van de raad van bestuur, Sharon White, het personeel ervoor dat niet alle winkels na de lockdown weer in bedrijf zouden gaan.
Bron: kamcity.com

Canada: Loblaw-werknemers in Newfoundland stemmen over stakingsacties
Medewerkers van de in Newfoundland gevestigde Loblaw-keten Dominion hebben op 12 juli gestemd over stakingsacties. Volgens Chris MacDonald van de vakbond Unifor is het 100% zeker dat de leden van Unifor voor stakingsacties gaan stemmen. De vakbond zal dan vervolgens een deadline voor Loblaw stellen, voordat deze acties daadwerkelijk worden uitgevoerd. De werknemers van Dominion eisen dat Loblaw eerlijk loon aanbiedt en dat er minder gebruik wordt gemaakt van deeltijds werknemers.
Bron: rabble.ca

VS: Meijer opent vijf vestigingen in Midwest-regio
Meijer heeft verspreid over de Amerikaanse Midwest-regio vijf grote filialen geopend. De vijf locaties bevinden zich in Manitowoc in de staat Wisconsin, Sycamore in Illinois, Bad Axe in Michigan en Brimfield en Lorain in Ohio. De winkels hebben een oppervlak van 14.750 vierkante meter. Volgens de CEO van Meijer, Rick Keyes, zijn de winkels bedoeld om op een enkele retaillocatie aan alle behoeftes van de klant te voldoen.
Bron: prnewswire.com

VS: "ondanks toename online retail toch behoefte om AGF zelf te keuren"
Door de komst van het coronavirus zijn Amerikaanse consumenten en masse gebruik gaan maken online kanalen voor boodschappen. De consument weet duidelijk wat de eigen wensen zijn en heeft bij de aanschaf geen behoefte om het product persoonlijk te keuren. Er is hier echter een uitzondering op. Volgens Dr. Nina Krey van het Rohrer College of Business van Rowan University zijn veel Amerikaanse consumenten terughoudend als het op de retail van verse groente en fruit aankomt. De consumenten willen bij de aanschaf van groenten en fruit eerst zelf het product keuren, door deze in handen te nemen en er in sommige gevallen ook aan te reuken. De bevindingen van Krey zijn gepubliceerd in het rapport “The touchy issue of produce: Need for touch in online grocery retailing”. Aan dit onderzoek is samengewerkt met Frauke Kühn en Marcel Lichters, die als onderzoekers verbonden zijn aan de Otto-von-Guericke Universiteit in Maagdenburg in Duitsland.
Bron: today.rowan.edu

VS: Kroger werkt met platform van Vibenomics
Kroger heeft een partnerschap voor meerdere jaren gesloten met Vibenomics. Vibenomics is een bedrijf dat is gespecialiseerd in marketing door middel van zogeheten audio out-of-home-technologie. Kroger gaat het Audio OOH Advertising Marketplace-platform van Vibenomics gebruiken om de winkelervaring bij 2.300 Kroger-vestigingen te verbeteren. Het platform automatiseert de mededelingen die in winkels worden opgeroepen. Zodoende kunnen omroepen door Kroger direct worden aangepast op het weer, lokale evenementen en andere factoren om zo op een meer strategische manier bezoekende klanten te informeren.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: