VK: Asda introduceert pakket met verse groente en fruit
Asda heeft een nieuw pakket met verse groente en fruit aangekondigd. Het pakket is online te bestellen voor slechts £ 20 (€ 22,31) inclusief bezorgkosten. Het pakket bevat 18 producten, die samen een beeld geven van het versaanbod van Asda. Volgens Asda-projectmanager Graeme Fletcher is bij het samenstellen van het pakket goed geluisterd naar de wensen van de klant. "Het resultaat is een makkelijke en kosteneffectieve optie, die tot de nok gevuld is met verse groente en fruit. De mogelijkheden om hiermee gezonde maaltijden en snacks te bereiden zijn eindeloos."
Bron: corporate.asda.com
VK/Ierland: Aldi wil met 2025 2,2 mld plastic producten verwijderen
Aldi UK & Ireland heeft zich toegelegd op het zoveel mogelijk wegwerken van plastic verbruik. Met 2025 wil de keten het aantal plastic verpakkingen met 74.000 ton hebben verminderd, waarmee het plastic verbruik effectief zou worden gehalveerd. Dit volume komt neer op 2,2 mld plastic producten. Om dit streven te behalen heeft Aldi plannen om over te schakelen op alternatieve materialen. Ook wordt onnodige verpakking bij producten in het assortiment verwijderd.
Bron: essentialretail.com
Ierland: Dunnes test online service
De Ierse supermarktketen is bij een van de eigen filialen begonnen met een online service. Consumenten kunnen online boodschappen bestellen vanuit een vestiging in Dublin. Het beschikbare assortiment bestaat uit meer dan 230 producten. Het minimum bedrag van een bestelling komt neer op € 20, waar een extra bezorgtoeslag van € 3 aan wordt toegevoegd. De app die voor de bezorgdienst wordt gebruikt is ontwikkeld door de startup Flipdish. De oplossingen van Flipdish worden inmiddels bij meer dan 750 Ierse winkels gebruikt, waaronder bij vestigingen van SPAR, Londis en Mace. Het logistieke onderdeel van het thuisbezorgprogramma wordt door Dunnes zelf verzorgd.
Bron: retailanalysis.igd.com
Picnic bouwt met TGW geautomatiseerd dc
Picnic gaat een nieuw volledig geautomatiseerd distributiecentrum opzetten in samenwerking met TGW. Het systeem dat voor het nieuwe logistieke centrum wordt gebruikt heet FlashPick. FlashPick heeft als basis een shuttle-systeem en drie verschillende temperatuurzones. Picnic werd in 2015 in Amersfoort opgericht en heeft zich sindsdien in rap tempo uitgebreid in Nederland en Duitsland. Op dit moment worden vanuit acht distributiecentra boodschappen geleverd in meer dan 130 steden.
Bron: canadianpackaging.com
FamilyMart Japan krijgt nieuwe eigenaar
De Japanse buurtwinkelketen FamilyMart wordt overgenomen door het Japanse handelsbedrijf Itochu. Itochu heeft op dit moment een aandeel in de keten van 50%. Het bedrijf betaalt voor een volledige overname van de keten naar verwachting een bedrag van omgerekend rond de € 4,4 mld. Door de overname zullen Itochu en FamilyMart beter samen kunnen werken op het gebied van onder andere het inkoopbeleid, retail, data-analyse van consumentengedrag en digitale betaalmogelijkheden.
Bron: insideretail.asia
VK: Asda werkt aan thuisbezorging met Uber Eats
Asda is voor een pilotproject een partnerschap aangegaan met Uber Eats. Klanten van Asda kunnen door middel van Uber Eats binnen 30 minuten bestelde boodschappen aan huis laten bezorgen. Het pilotproject gaat van start vanuit Asda-winkels in Leeds en Birmingham. Het online assortiment bestaat uit meer dan 300 huismerk- en A-merkproducten, waaronder kant-en-klaarmaaltijden, alcoholische dranken en verse groente en fruit.
Bron: corporate.asda.com
Brazilië: Hirota opent buurtwinkels in scheepscontainers
Hirota, een Braziliaanse supermarktketen met ongeveer 35 winkels in São Paulo, gaat een aantal kleine buurtwinkels openen. De winkels hebben een oppervlak van slechts 15 tot 30 vierkante meter en worden geopend in speciaal hiervoor aangepaste scheepscontainers. De containers komen te staan in appartementencomplexen en zijn een reactie op de problemen die door COVID-19 zijn ontstaan. "Tijdens de pandemie beseften we dat veel consumenten niet naar een supermarkt willen gaan. Dit geldt met name voor senioren, die meer gebruik begonnen te maken van bestellingen via WhatsApp. Toen is het idee ontstaan om binnen appartementencomplexen deze kleine winkels op te zetten", aldus Hirota-directeur Hélio Freddi.
Bron: retailanalysis.igd.com
VS: Earth Fare-winkel geopend in Virginia
Een groep investeerders, die na het faillissement van Earth Fare tijdens een executieverkoop vier vestigingen van deze keten overnam, is van plan om een nieuwe Earth Fare-winkel te openen. Het nieuwe filiaal moet met het begin van volgend jaar worden geopend in Christiansburg, Virginia. De nieuwe locatie is een toevoeging op de drie Earth Fare-winkels, die eerder werden geopend in Asheville en Boone in North Carolina en in Roanoke, Virginia. Deze drie vestigingen behoren toe aan de vier locaties die door de investeerders bij het faillissement zijn overgenomen. De vierde locatie bevindt zich in Athens, Georgia. De investeerders staan onder leiding van Randy Talley, een van de oprichters van Earth Fare. De nieuwe winkel in Christiansburg zal een nieuw ontwerp krijgen, maar ook herkenbaar blijven als een Earth Fare-vestiging. Ook blijft de focus op natuurlijke producten ongewijzigd.
Bron: grocerydive.com
VS: "Walmart komt in juli met lidmaatschapsdienst"
Walmart komt volgens anonieme bronnen deze maand met een nieuwe lidmaatschapsdienst voor thuisbezorging. De dienst heeft naar verluid Walmart+ en zou bedoeld zijn als directe concurrent van Amazon Prime. Voor $ 98 (€ 86,40) per jaar hebben klanten met een lidmaatschap toegang tot thuisbezorging, waarbij bestelde boodschappen op dezelfde dag nog aan huis worden bezorgd. Ook krijgen leden kortingen bij pompstations van Walmart en sneller toegang tot andere kortingsacties. Vertegenwoordigers van Walmart weigerden enig commentaar over de vermeende plannen voor Walmart+.
Bron: foxbusiness.com
VS: Publix helpt leveranciers in noordelijke regio's
De Amerikaanse supermarktketen Publix is in april een nieuw initiatief begonnen, waarmee leveranciers tijdens de coronacrisis werden ondersteund. Het initiatief hield in dat overschotten aan verse AGF en melk werden opgekocht en vervolgens werden gedoneerd aan voedselbanken. Tot nu toe heeft Publix meer dan 2,2 mln kg aan verse groente en fruit en ongeveer 1,3 mln liter melk opgekocht. Nu het teeltseizoen zich naar het noorden verplaatst, verhuist het programma mee. Het programma werd aanvankelijk in Florida ingezet, maar is sindsdien uitgebreid naar Georgia, South Carolina en North Carolina. In de komende weken gaat Publix met het initiatief van start in de staten Tennessee en Virginia.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Lidl zet druk op concurrentie met lage prijzen
De nieuwe winkels van Lidl op Long Island in New York hebben druk gezet op de concurrentie. Uit een onderzoek van de Kenan-Flagler Business Scool van de universiteit van North Carolina blijkt dat de komst van Lidl concurrerende winkels ertoe heeft gezet om prijzen met zoveel als 15% te verlagen. Het onderzoek werd in opdracht van Lidl US geleid door Katrijn Gielens, een professor op het gebied van marketing die aan de universitaire afdeling verbonden is. Het onderzoek vond plaats voordat de coronacrisis in volle hevigheid uitbrak en er schaarste bij supermarkten begon te ontstaan. Het onderzoek laat zien dat de pprijzen van Lidl ongeveer 45% lager waren dan bij Trader Joe's. In vergelijking met andere grote ketens op Long Island was het prijsverschil meer dan 30%. De resultaten van het onderzoek laten zien dat de lage prijzen van Lidl compenseren voor de sterke prijsinflatie die momenteel in de Amerikaanse supermarktsector speelt.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Costco heeft in juni 11% meer omzet
De Amerikaanse groothandelaar Costco zag in juni zijn omzet toenemen met 11%, van $ 14,6 mld in juni 2019 tot $ 16,2 mld in de afgelopen maand (van € 12,9 mld toot € 14,3 mld). De vergelijkende winkelomzet steeg in juni met 12%, waaronder een toename van 11% binnen de Amerikaanse markt. De online omzet steeg met 86%. In mei zag Costco zijn omzet groeien met 7,5% en met 106% wat betreft e-commerce. Hoewel volgens Costco de online omzet in het jaar tot nu toe continu sterk is geweest, geeft het bedrijf toe dat hiermee niet kan worden gecompenseerd voor het verlies aan winkelverkeer wegens de lockdown.
Bron: marketwatch.com
Amazon start offensief in de supermarktsector
Amazon is met verschillende concepten tegelijkertijd begonnen binnen de Amerikaanse supermarktsector. Nu het thuisbezorgsegment dankzij de coronacrisis zoveel is gegroeid, wordt het kassavrije concept van Amazon Go verder uitgebreid. Daarnaast gaat Amazon ook conventionele supermarkten openen. Amazon heeft tijdens de coronacrisis veel winst kunnen behalen. Met name de vraag naar de thuisbezorging van levensmiddelen is enorm gestegen, wat fors in het voordeel is van diensten zoals AmazonFresh. Ondanks deze opmars van onoine retail zal Amazon zich ook blijven richten op fysieke winkels. In de nabije toekomst worden in de VS minstens zes nieuwe supermarkten door Amazon geopend.
Bron: retaildetail.eu