"De markt van aardbeienrassen is behoorlijk in beweging"

Tholen - Anderhalf jaar na de lancering van Limalexia blikken John Schoeber en Vincent Deenen van Limgroup terug. Limalexia is tijdens het veredelingsproces specifiek ontwikkeld op verbetering van de houdbaarheid, smaak, kleur en productie. Dat laatst is zelf 10 -15% boven het standaardras geworden. Hoe is het nu?

Limalexia staat er sterk op. Het is goed opgepakt in het handelskanaal en ook op de veiling gaat het goed. "Zeker in de laatste weken van het seizoen gaat Limalexia het verschil maken", vertelt John Schoeber medio juni. “Ten opzichte van de huidige rassen gaat Limalexia het verschil maken in kwaliteit en productie. Dat zul je onder meer terug zien in de prijsvorming.”

Vliegende start
Het ras kent sinds de lancering in 2018 een vliegende start. Het is een kunst om bij de lancering van een nieuwe ras de juiste partners erbij te zoeken. Wanneer dat lukt, kun je een nieuw ras goed in de markt zetten, meent Limgroup. Dat laatste, lijkt goed gelukt. Limalexia staat onder meer op de rassenlijst om bij Tesco verkocht te worden en binnen Hoogstraten zit het ras in het juiste segment.

Vincent Deenen noemt de introductie van de Limalexia als een van de beste ooit in aardbeienland: "Onder de regie van Jos Aben (Product Lead Strawberry, Limgroup) is een sterke keten campagne uitgerold met als resultaat dat Limaexia één van de snelst groeiende introducties is, die zijn weerga niet kent."

Ras maakt het verschil
Volgens Deenen maken de rassen het verschil in de tuinbouw. “Als je een goed ras hebt, dan maak je het, heb je een minder ras dan moet je blij zijn dat je mee kan spelen. Ik durf wel te zeggen: deze eerste twee aardbeienrassen – de Limalexia en de Limvalnera zijn twee toppers. Dat geeft mij heel veel vertrouwen.”

Areaalverschuiving
De laatste jaren zie je het areaal, met name de kasaardbeien, groeien. Er is nog ruimte om te groeien maar de groeisnelheid wordt minder verwacht John Schoeber. “Aan het oppervlak zit een keer een grens. Ik zeg niet dat deze al bereikt is want er worden elke dag nieuwe markten gevonden maar er is natuurlijk wel een bovengrens. Een groot voordeel van aardbeien en zachtfruit in het algemeen is dat de houdbaarheid beperkt is. Dat helpt enorm met de afzet.”

Een aantal jaar geleden ging het niet goed met de glastuinbouw. Het ene na het andere bedrijf kwam in financieel ander weer en diverse bedrijven werden gekocht door aardbeientelers om glasteelt te gaan doen. Dat gaf een enorme boost aan de glasteelt en het zorgde ervoor dat de glasteelt nu op ongeveer 450 hectare zit.

De glasteelt zorgde voor een kwaliteit welke meer constant was. “Telers die werken in de traditionele buitenteelt krijgen teveel periodes te maken met kwaliteitsproblemen en met ziektes. Ze hebben niet meer de middelen om deze te bestrijden. Dus je ziet een grote verschuiving van de vollegronds aardbeienteelt via de bedekte teelt naar de uiteindelijke kasteelt. Dat is de basis voor een gestage groei”, vertelt Vincent Deenen.

De eerste stap
Met Limalexia en Limvalnera heeft Limgroup de eerste stappen gezet in de aardbeienmarkt. Dat het hier niet bij blijft, moge duidelijk zijn, gezien het enthousiasme waar Schoeber en Deenen over praten. “Met onze eerste aardbeienrassen hebben we een duidelijk signaal richting de markt gegeven. En dit is nog maar het begin!” aldus Schoeber.

Voor meer informatie:
Limgroup B.V.  
www.limgroup.eu 
 
John Schoeber
jschoeber@limgroup.eu 

Vincent Deenen
vdeenen@limgroup.eu 




Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven