Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Francesco de Haan, Flow Accountants over corona-effecten:

"De schrik was groot, herstel was goed"

Binnen de AGF-branche worden de effecten van corona inmiddels zichtbaar. Agf Detaihandel Nederland vroeg brancheaccountant Francesco de Haan verslag van Flow Accountants te doen van de eerste vier maanden van het jaar.

De schrik was groot
Toen het coronavirus Nederland bereikte, sloeg de paniek bij de consument behoorlijk toe. De grenzen gingen dicht en de consument ging hamsteren. In eerste instantie gebeurde dit veelal in de supermarkt waar onder andere grote hoeveelheden wc-papier werden ingeslagen. Maar al snel werden ook de kleinere speciaalzaken opgezocht. Gezonde producten en veilig winkelen waren hier belangrijke drijfveren voor.

Omzetstijging
Francesco geeft een toelichting: “De start van het jaar verliep voor veel ondernemers best goed met lichte omzetstijgingen. Op het moment dat de intelligente lockdown van kracht werd, was het effect merkbaar dat de consument ineens meer tijd en geld had. De consument kon geen bestedingen meer doen in de horeca, theater of bioscoop. Consumenten waren veelal thuis en daar werd veel aandacht besteed aan voeding. Bij een grote groep ondernemers in de branche viel de levering aan horeca nagenoeg stil. Ook het bezorgen van werkfruit werd aanzienlijk minder. Daarvoor in de plaats was het wel merkbaar dat er meer bezorgd werd. Bedrijven gaven, onder andere, opdracht om de werknemers thuis te voorzien van werkfruit en veel (oudere) consumenten lieten de boodschappen graag thuisbezorgen. Hiermee werd in veel gevallen de verloren omzet teruggehaald.  Ook de winkelverkopen zagen we stijgen en veel groentespecialisten wisten een behoorlijke omzetplus te behalen.”

Grote verschillen in de branche
In de afgelopen periode is wel gebleken dat het sterk afhankelijk was van het vestigingspunt welk omzetverloop genoteerd werd. Verkoop op luchthavens, stations en in echte ‘shoppinggebieden’ gingen hard onderuit.

Effecten op lange termijn?
Onzekerheid is slecht voor het consumentenvertrouwen. Francesco wil dan ook nadrukkelijk waarschuwen voor de ontwikkelingen op langere termijn: “Op de korte termijn zal het naar verwachting nog goed blijven. Consumenten zullen het geld in mindere mate uitgeven aan vakanties en uitstapjes en zullen het thuis dus gezellig willen maken. Dat biedt voor de komende maanden nog kansen. Het consumentenvertrouwen is echter gedaald naar een historisch dieptepunt, de werkloosheid stijgt sneller dan ooit en ook veel bedrijven hebben of krijgen het zwaar. Dit zal ongetwijfeld effect hebben op onze branche.”

Nu investeren
Vanuit gemeentes en overheid wordt gestimuleerd om bij de lokale kleine ondernemer te kopen. Je krijgt nu veel nieuwe klanten in je winkel, doe er dus alles aan om deze te behouden. Maak van je klanten fans van jouw bedrijf. Blijf goed kijken naar de kansen die er liggen”, besluit Francesco. 

Bron: ADN Magazine

Voor meer informatie
Francesco de Haan
Flow Accountants
T: 033 - 445 17 00
welkom@flowaccountants.nl 
www.flowaccountants.nl    

Publicatiedatum: