Mario Steta, Driscoll's, Latijns-Amerika

"Mexico blijft Driscoll's snelst groeiende dochteronderneming ondanks Covid-19"

Ondanks Covid-19 bleef de zachtfruitsector evenals een groot deel van de tuinbouwsector en de voedingsindustrie in Mexico actief. Driscoll's México, teler en marketeer van zachtfruit, is op de proef gesteld door de beperkingen aan de grens met de Verenigde Staten, het tijdelijke verlies van een deel van hun arbeidskrachten, de sluiting van de horeca, de stijging van de productiekosten en de aanpassing van de werknemers aan de nieuwe situatie. Ondanks al deze uitdagingen genereert de Mexicaanse dochteronderneming van Driscoll’s de grootste groei van de afgelopen jaren binnen deze multinational.

Mario Steta, vicevoorzitter en algemeen directeur van Driscoll's voor Latijns-Amerika

"Volgens mij is er in wezen geen significante impact geweest op onze activiteiten, met uitzondering van de biologische teelt, die in de afgelopen weken is beïnvloed qua volume en prijsverschillen," zegt Mario Steta, vice-voorzitter en algemeen directeur van Driscoll's voor Latijns-Amerika. "De grootste structurele uitdaging bestaat erin de impact op middellange en lange termijn op de consumptiepatronen van de markten waarnaar wij exporteren, te begrijpen."

"Een voorbeeld hiervan is de foodservice, die volledig werd stopgezet tijdens de lockdown en op dit moment niet meer dan 25 tot 30% van de gebruikelijke activiteit heeft bereikt. Het gat dat dit in de markten heeft geslagen, werd op dat moment echter gecompenseerd door de vraag van de grote distributieketens. Na een periode van sterke instabiliteit hebben de consumptiepatronen zich gestabiliseerd tot niveaus die vergelijkbaar zijn met wat regulier is. De manier waarop voedsel wordt gedistribueerd is echter aan het veranderen en zal een fundamentele transformatie ondergaan, met name door de impact van de onlineverkoop."

Hoewel de groenten- en fruitsector een grote ervaring heeft op het gebied van veiligheid, moesten de protocollen worden aangepast in onze Mexicaanse onderneming, wat in sommige gevallen cultureel gezien niet gemakkelijk was in dit land. "Naast de hygiënemaatregelen, waaronder het gebruik van maskers, handschoenen en ontsmettingsgels, hebben we ook de faciliteiten in de verpakkingsfabrieken moeten herstructureren in verband met de sociale distantie tussen de werknemers. De criteria zijn niet zo moeilijk te implementeren in de teelt, hoewel het een uitdaging is geweest om mensen te laten begrijpen dat er minder passagiers tegelijk vervoerd mogen worden naar de plantages, dat hun temperatuur moet worden opgemeten, en het verbod op het delen van keukengerei, naast nog weer andere maatregelen."

"Helaas heeft de federale regering, te beginnen met president Lopez Obrador zelf, tegenstrijdige boodschappen geventileerd door de pandemie in eerste instantie niet relevant te maken, of door de uitvoering van preventiemaatregelen niet te ondersteunen. Maar de zorg voor de gezondheid van onze medewerkers gedurende het hele productieproces alsook in de woonsituatie, is voor ons steeds van essentieel belang geweest."

Het kan niet anders dat de productiekosten zijn gestegen. "De vraag is, wie gaat deze extra kosten betalen? Wij? De consument? De groothandel? Dat is op dit moment niet duidelijk voor ons. Op de een of andere manier moeten de extra kosten worden verdeeld over de hele waardeketen, inclusief de retailsector. In de tussentijd zullen wij de efficiëntie van onze bessenteelt blijven verbeteren."

Snelst groeiende dochteronderneming
Mexico blijft de dochteronderneming met de belangrijkste groei binnen Driscoll’s in de afgelopen jaren. Dit is vooral te danken aan de bijzondere omstandigheden in de Mexicaanse hooglanden, die het mogelijk maken om bijna het hele jaar door te telen. Driscoll's México heeft meer dan 400 telers en heeft ongeveer 60.000 werknemers in dienst.

Aardbeien zijn qua volume het belangrijkste zachtfruit van Driscoll's Mexico, op de voet gevolgd door frambozen. Ondertussen winnen de braambessen veel terrein, zowel in opbrengst als in waarde. "Voor ons zijn de blauwe bessen een interessante uitdaging op het gebied van productiviteit, gezien het feit dat Peru veel aanwezig is op de internationale markten. Driscoll's heeft echter een model voor het verkrijgen van eigen rassen, met een directe verbinding tussen teler en markt, iets wat met name tot uiting komt in de consumptie," aldus Steta.

Driscoll's Mexico exporteert 90% van zijn productie naar meer dan 40 landen, waarvan de Verenigde Staten en Canada de belangrijkste markten zijn. Volgens Mario Steta is dit dochterbedrijf van Driscoll's het bedrijf dat de laatste jaren het meest is gegroeid. "Mexico staat op de zevende plaats binnen ons bedrijf als het gaat om de consumptiemarkt van zachtfruit, maar zou kunnen stijgen naar de vierde of vijfde plaats. Het toekomstige consumptiepotentieel is zeer groot."

"Praktisch gezien heeft Mexico zijn toeleveringsketen sterk verbeterd, door het implementeren van nieuwe teeltsystemen en het verbeteren van de luchtverbindingen met Europa en Azië, met vijf of zes dagelijkse vrachtprogramma's naar deze bestemmingen. We gaan op deze lijn verder omdat dit bestemmingen zijn met een toenemende groei voor ons. In Europa concurreren we sterk met Zuid-Afrika en Marokko. In Azië concurreren we vooral met Peru en Chili, die geen tarieven betalen om de Chinese markt te betreden. Hoewel Peru ervoor heeft gekozen om marktaandeel te winnen door middel van grote volumes en een agressieve prijsstelling, positioneert Mexico zich steeds meer als een kwalitatieve en consistente speler op het gebied van leveringen, wat ons competitiever maakt."

Gebrek aan arbeidskrachten, een van de belangrijkste uitdagingen om te blijven groeien
"We blijven groeien ondanks de coronacrisis en het feit dat we niet het beste beleid hebben om de investeringen te verhogen door bezuinigingen op de tuinbouwbegroting. De tuinbouwsector is de op één na grootste leverancier van deviezen in Mexico en biedt werk aan 6 tot 7 miljoen mensen. Op lange termijn is het tekort aan werknemers echter een van onze belangrijkste uitdagingen. Er is een zekere perceptie dat er in Mexico veel arbeidskrachten beschikbaar zijn, maar dit is de laatste jaren sterk veranderd."

"De gebieden met de meeste productie kampen met een groot tekort aan arbeidskrachten, zelfs in het zuiden van het land, waar een groot deel van de tijdelijke arbeidskrachten vandaan komt. Sinds eind april hebben we echter gezien hoe de pandemie de Mexicaanse economie heeft beïnvloed, waardoor veel mensen die werkloos zijn geworden, zich tot de tuinbouw hebben gewend. Nu hebben wij de kans om te laten zien dat onze sector een goed arbeidsalternatief is en geen incidentele noodhulpbron. We kunnen nu aantonen dat de tuinbouw een goed salaris en goede werkomstandigheden te bieden heeft. Wij hebben zeer professionele bedrijven die zich inzetten voor het lot van de werknemers, ook al is dat niet algemeen bekend," besluit Mario Steta.


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven