Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Camille Aguer, Prince de Bretagne:

"Op de tomatenmarkt is de prijzenoorlog weer in volle gang"

Het is een bijzonder jaar voor de tomaat. Op het moment dat de lockdown rond half maart begon, werden de volumes van de Franse telers alleen maar groter. Ondanks deze moeilijke periode verliep de tomatenoogst voor Prince de Bretagne toen gewoon goed. “De Franse tomaten werden flink gepromoot in winkels, en dat was erg gunstig voor ons,” vertelt hoofd productmarketing Camille Aguer.

Langzaamaan wordt de situatie weer normaal. “De tomaten uit andere landen zijn er ook weer en we zitten daarnaast in het hoogseizoen, dus daarmee is er op de markt ook weer sprake van een prijzenoorlog.”  

Conjuncturele crisis
Juni was voor de tomatensector een moeilijke maand. “Alle spelers binnen de sector hadden een aanzienlijk aanbod op de markt, maar er was niet altijd vraag naar. Dit had gevolgen voor de prijzen, die extreem laag waren. Zeker cherrytomaten gaan sinds twee weken erg moeizaam van de hand."

Voor de omzet zijn tomaten voor Prince de Bretagne de belangrijkste producten. Trostomaten, wat betreft de opbrengsten de belangrijkste producten, vertegenwoordigen 60% van de totale tomatenomzet.

Voor de 'oude rassen', historische specialties eigenlijk, heeft de coöperatie dit jaar de volumes vergroot. “Ze zullen tussen 10 en 15% van ons totale volume gaan vertegenwoordigen. Er is veel vraag van consumenten naar een andere tomaat qua smaak, vorm en kleur. We hebben ook onze volumes voor snacktomaten vergroot, wat past bij de trend van groenten als tussendoortje eten en onderweg eten.”

Nieuwe rassen
Prince de Bretagne heeft onlangs een aantal nieuwe rassen aan het assortiment met historische specialties toegevoegd. Een daarvan is de Prune d'antan, een ras met paarse en gele strepen, “met zowel een licht zure als zoete smaak”.



Wat ook nieuw is, is de mix van verschillende soorten zoals de Marmande, een grote geribbelde tomaat. “Het is een mix tussen de rode Marmande d'antan, de ananas d'antan en de zwarte Marmande.”

De coöperatie is ook begonnen met de afzet van Berry cherrytomaten, zowel de gele als rode. De Berry cherrytomaten zijn zoeter, maar twee keer zo klein als andere cherrytomaten. “We hebben ervoor gekozen deze om aan de groothandel te verkopen omdat het hele specifieke producten zijn, meer geschikt voor een netwerk van AGF-specialisten.” 

Berry cherrytomaten zijn even groot als Dragibus-snoepjes

 

Voor meer informatie:
Camille Aguer
Prince de Bretagne
Telefoonnummer: + 33 (0)2 98 69 38 91
camille.aguer@princedebretagne.com  
www.princedebretagne.com 

Publicatiedatum: