Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Michel Van Keeken over de ervaring van Piñabar tijdens de coronapandemie:

"Vooral nu is het aanbieden van vers gesneden ananas uit een machine erg populair"

Hoewel de coronapandemie veel veranderingen heeft gebracht in alle lagen van de toeleveringsketen van de voedingsindustrie, is voor Piñabar, de machine die ananassen snijdt voor de consument in de supermarkten, de verstoring gelukkig minimaal geweest.

"Natuurlijk was er eerst een dip, zoals iedereen dat heeft ervaren. Maar wij zijn eigenlijk vrij snel weer normaal gaan werken," zegt Michel van Keeken van Dutch Food Technology, de producent van de ananassnijmachine. "In het begin was iedereen extra voorzichtig, maar na ongeveer anderhalve maand zagen wij de handel weer op gang komen."

Hoge retailbeweging en ananasoverschot
De afgelopen maanden waren er voor Piñabar een aantal aspecten die hielpen om de populariteit ervan te vergroten. Terwijl er voor Piñabar mogelijkheden zijn in de voedingsindustrie, werkt het bedrijf momenteel vooral met retailers en staat de machine in supermarkten en groentewinkels. "De supermarkten bleven natuurlijk op volle toeren draaien en vaak op nog hogere snelheid dan normaal. Dit gaf retailers de ruimte om vrij snel na het uitbreken van de pandemie hun investeringen voort te zetten in andere vestigingen."

Door het wegvallen van de foodservice industrie, die een belangrijke afzetmarkt was voor ananasproducenten, was er ook een licht overaanbod van ananas in de markt. "Dit maakte de retailers geïnteresseerder in de machine: zij hadden immers meer product te verkopen en wij hebben de cijfers om te kunnen aantonen dat er meer ananassen worden verkocht als er een Piñabar in de winkel staat," zegt Van Keeken enthousiast.

Focus op voedselveiligheid
Tijdens de coronapandemie is de aandacht van de consument voor de voedselveiligheid toegenomen, ook al is door de autoriteiten duidelijk gemaakt dat het coronavirus niet door voedsel kan worden overgedragen. Dit is te zien aan de trend naar meer verpakkingen in plaats van de losse producten en is ook door Piñabar uit de eerste hand ervaren. "Wij zagen in meerdere landen dat er belangstelling was voor de Piñabar, omdat de winkels verse ananas wilden aanbieden, maar zij wilden er wel voor zorgen dat de consument het product veilig vond. Een machine die de ananas versnijdt in plaats van een persoon, helpt de consument dus om zich veiliger te voelen met betrekking tot de voedselveiligheid van zijn ananas."

De machine is ontwikkeld met voedselveiligheid in het achterhoofd en Piñabar biedt zelfs modellen die met een minimale aanraking kunnen worden gebruikt: "We hebben een model waarbij het deksel automatisch opent met een druk op de knop. Als de consument met zijn elleboog op de knop drukt, is de kans op besmetting echt minimaal," legt Van Keeken uit.

Uitbreiding in de Amerikaanse markt
De Piñabar is inmiddels over de hele wereld verkocht en Van Keeken heeft gemerkt dat sommige markten zich sneller hebben hersteld dan andere. "De Aziatische markt is nog niet echt volledig hersteld, en in de VS, is het afhankelijk van de staat. Op dit moment zitten we in een testfase met een grote retailer in de VS: zij hebben een Piñabar in hun best presterende winkel in elke staat. De eerste fase was erg succesvol en we gaan nu naar de volgende fase." De Piñabar is al verkrijgbaar in supermarkten in de hele VS: "Ze hebben bewezen populair te zijn in Chicago, aan de westkust en aan de zuidelijke oostkust."

"Een van de overwegingen is de grootte van de machine: het is een vrij grote machine en in New York City bijvoorbeeld, is het niet praktisch om het in de supermarkten te hebben staan, omdat er weinig ruimte is." Met dit in gedachten is Piñabar van plan om dit jaar een nieuw, kleiner model van de machine uit te brengen. "Deze versie kan boven op een tafel of op een bar worden gezet en zal de mogelijkheden van ons product echt uitbreiden," besluit Van Keeken.

Voor meer informatie:
Michel Van Keeken
Dutch Food Technology
+31 4341 000 44
michel@dutchfoodtechnology.com
www.pinabar.org

Publicatiedatum: