Mercadona installeert systemen voor gezichtsherkenning

Spanje: Mercadona installeert systemen voor gezichtsherkenning
De Spaanse supermarktketen Mercadona heeft bij 40 vestigingen verspreid over Mallorca, Zaragoza en Valencia systemen geïnstalleerd voor gezichtsherkenning. Het systeem is bedoeld om mensen die door een rechterlijke macht de toegang tot een Mercadona-winkel zijn ontzegd bij binnenkomst te herkennen. Ook bezoekers met een contactverbod wegens Mercadona-medewerkers worden door het systeem bij binnenkomst gecontroleerd. Volgens Mercadona wordt de informatie die door het systeem wordt verwerkt ook direct weer verwijderd. Daarom zouden reguliere bezoekers van de winkelketen zich geen zorgen hoeven te maken over de eigen privacy. 
Bron: thelocal.es 

Australië: Woolworths verklaart spam door technische problemen
Het Australische Woolworths Group heeft een boete moeten betalen van A$ 1 mln (€ 620.000) wegens meer dan 5 mln overtredingen van de Australische regelgeving met betrekking tot spam. In de periode van oktober 2018 tot juli 2019 werden de 5 mln spamberichten van Woolworths verstuurd naar onder andere klanten die zich expliciet van de mailinglist hadden uitgeschreven. Volgens Woolworths zijn de spamberichten ontstaan door technische fouten en de manier waarop gedeelde e-mailadressen werden verwerkt. De Australian Communications and Media Authority (ACMA) heeft met het bedrag van A$ 1 mln zijn grootste boete ooit opgelegd.
Bron: reuters.com 

Italië: Conad investeert € 1,5 mld 
De Italiaanse supermarktgroep Conad heeft plannen bekend gemaakt om tussen nu en 2022 in totaal € 1,5 mld te investeren. De investering wordt gebruikt om de leiderschapspositie in de Italiaanse sector te versterken. Het huidige winkelnetwerk zal met het kapitaal voortdurend worden verbeterd. Ook wordt uitgebreid in regio's waar Conad op dit moment nog een klein marktaandeel heeft. Conad had over 2019 een omzet van € 14,2  mld. Jaar op jaar gezien was dat een toename van 5,9%.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Tesco lobbyde tegen wet voor lagere prijzen
Tesco heeft in het verleden campagne gevoerd tegen een wetsvoorstel, dat ervoor zou zorgen dat leveranciers de prijs van producten zouden bepalen. Met name de in 1979 overleden Tesco-oprichter Jack Cohen zou een sleutelrol hebben gespeeld tijdens deze lobbycampagne. Tesco is sindsdien uitgegroeid tot de grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk met een marktaandeel van meer dan 25%. 
Bron: express.co.uk 

Rusland: X5 voltooit obligatieaanbod
De Russische supermarktketen X% heeft een obligatieaanbod van RUB 10 mld (€ 130 mln) voltooid. Het aanbod werd verstrekt door LLC X5 Finance. De obligaties hebben een couponrente van 5,65% en hebben een looptijd van 3 jaar. De opbrengst van de obligaties wordt gebruikt om de schuldenportfolio te verbeteren.
Bron: esmmagazine.com 

Amazon opent robot-dc in Australië
Amazon heeft plannen aangekondigd voor de bouw van een Amazon Robotics-distributiecentrum in het westen van Sydney. De nieuwe faciliteit krijgt een oppervlak van 200.000 vierkante meter en zal aan het eind van 2021 in bedrijf gaan. Het distributiecentrum moet door middel van robots zorgen voor een sneller tijdsbestek waarbinnen bestellingen worden verwerkt. De robots stellen de bestelling automatisch samen en leveren deze binnen de faciliteit af bij een medewerker. Het logistieke centrum krijgt in totaal een capaciteit voor de opslag van 11 mln producten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Lidl wil in Italië 50 nieuwe winkels en 2.000 nieuwe werknemers
Lidl wil voor het einde van het jaar in Italië 50 nieuwe vestigingen openen en 2.000 nieuwe medewerkers aannemen. Het nieuwe plan werd onder de naam "Lidl for Italy" gepresenteerd in een onlangs geopend filiaal in Milaan. Onder dit plan zal Lidl zijn investeringen toespitsen op drie verschillende gebieden, namelijk het creëren van werkgelegenheid, het verbeteren van de leveringsketen voor Italiaanse landbouwproducten en op het gebied van vastgoed en logistiek.
Bron: world-today-news.com 

Mercadona hervat in september online activiteiten in Spanje 
Mercadona heeft onlangs bekend gemaakt dat op 1 september in Spanje weer begonnen wordt met de online diensten van de supermarktketen. Tijdens de coronacrisis maakte de online supermarktsector een enorme opmars mee. Veel supermarkten die online thuisbezorging verzorgden, bezweken bijna aan de sterk toegenomen vraag. Mercadona heeft nu aangekondigd dat de mogelijkheden voor online thuisbezorging op 1 september in alle Spaanse regio's weer volledig voor handen zullen zijn.
Bron: euroweeklynews.com 

VAE: ZOOM start thuisbezorgdienst met Talabat
ZOOM, een in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde buurtwinkelketen, werkt samen met het thuisbezorgplatform van Talabat. Op deze manier kan ZOOM zijn kanalen voor online retail beter ontwikkelen. De samenwerking is een reactie op de toegenomen vraag naar online retail in verband met de uitbraak van het coronacrisis.
Bron: zawya.com 

Groupe Casino verkoopt Vindémia voor € 219 mln
Groupe Casino heeft de verkoop van de winkelketen Vindémia afgerond. Vindémia is gevestigd op de Afrikaanse eilanden Madagascar, Reunion, Mauritius en Mayotte. De verkoop van de keten heeft voor Groupe Casino € 207 mln opgeleverd , waarbij de keten werd gewaardeerd op € 219 mln op basis en vervolgens netto schulden werden verrekend. Inmiddels heeft het bedrijf € 186 mln al in ontvangst genomen. De verkoop van de keten vond plaats nadat de Franse mededingingsautoriteit hier toestemming voor had verleend.
Bron: esmmagazine.com 

VS: Stop & Shop investeert in e-commerce
Stop & Shop heeft fors geïnvesteerd in zijn online activiteiten. Ter ondersteuning van zijn online afdelingen heeft de retailer sinds maart meer dan 750 nieuwe werknemers aangetrokken. Stop & Shop is nu van plan om uit te breiden met drie nieuwe distributiecentra en minstens 50 afhaallocaties om zo het klantenbereik te vergroten. Op dit moment heeft Stop & Shop voor zijn thuisbezorg- en afhaaldiensten een distributiecentrum en 21 speciaal hiervoor ingerichte afdelingen bij fysieke winkels. Verder heeft het bedrijf zijn samenwerking met Instacart verder uitgebreid. Bij 321 van de meer dan 400 Stop & Shop-winkels kunnen nu boodschappen worden besteld via het Instacart-platform.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Walmart komt met vakantieprogramma's
Walmart komt met twee nieuwe vakantieprogramma's, nu veel Amerikaanse gezinnen wegens de coronacrisis hun zomervakanties in het water zien vallen. Samen met Tribeca Enterprises heeft Walmart een rondreizend filmprogramma opgezet, die parkeergelegenheden bij filialen van Walmart tijdelijk in openluchtbioscopen verandert. Het andere programma betreft een virtueel vakantiepark, waarbij de medewerking is verleend van enkele beroemdheden.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: National Grocers Association steunt herstelprogramma
De Amerikaanse National Grocers Association (NGA) heeft aangegeven zijn ondersteuning te verlenen aan een nieuw programma voor het herstel van de zelfstandige supermarktsector. Het programma heeft de naam GBAC STAR en omvat een uitgebreid plan dat de pandemie tegen moet gaan en gevallen van COVID-19 moet voorkomen of verhelpen. Naast de NGA wordt aan het programma gewerkt door de Worldwide Cleaning Industry Association en de Global Biorisk Advisory Council (GBAC).
Bron: progressivegrocer.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven