Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
DynaMarkets Monitor

Hernieuwd optimisme reefermarkt of tijdelijke piek?

Eind 2019 leek het erop dat er een storm op til was op de conventionele reefermarkt. Niemand kon toen nog weten dat de totale scheepvaartsector zich schrap moest zetten voor zwaar weer. Toen in China de eerste berichten over het nieuwe virus Sars-Cov 2 opdoken, konden weinigen voorzien hoe groot de impact hiervan zou zijn. 

Aan het begin van de pandemie, in maart en april, was er volop aandacht voor de problemen bij het koelcontainervervoer. Er werden talloze afvaarten geannuleerd. In combinatie met de totale ontwrichting van de supply chain als gevolg van de lockdowns, quarantaineverplichtingen en reisbeperkingen, kwamen veel zendingen vast te zitten, bij de bron, onderweg of in de terminal. 

Eind april doken er nieuwe problemen op, die voornamelijk te maken hadden met het vervoeren van verse AGF naar havens. De beperkte productiviteit in de magazijnen vanwege de Covid-19-maatregelen zorgden voor langere doorlooptijden. In veel havens in Latijns-Amerika verliepen de werkzaamheden naar omstandigheden echter vrij soepel hoewel er nu meer beperkende maatregelen zijn ingevoerd. Over het algemeen zagen havens de aantallen dalen. Toch bleef de conventionele reefermarkt het goed doen.

Wat gaat er de rest van het jaar gebeuren? Hoewel op een aantal belangrijke markten de pandemie over haar hoogtepunt lijkt te zijn, zoals in China en delen van Europa, is het epicentrum van de crisis  nu verschoven naar Latijns-Amerika, één van 's werelds grootste verladers van gekoelde vracht. Daarnaast zien de Verenigde Staten het aantal besmettingen toenemen nu een aantal staten op eigen houtje de beperkingen te vroeg heeft versoepeld. De reefersector zal dus rekening moeten houden met ernstige verstoringen van de supply chain omdat de oogst, verwerking en havenactiviteiten allemaal hinder ondervinden van de beperkende maatregelen, het hoge ziekteverzuim en de quarantaineverplichtingen in havens. Dit geldt zowel voor conventionele reeferschepen als gecontaineriseerd vervoer.  

Hoewel een pandemie zoals deze slechts één keer in de 100 jaar voorkomt, heeft zij wel een aantal beperkingen van het koeltransport blootgelegd. Aangezien vervoerders geen gespecialiseerde reeferdiensten aanbieden, is de beschikbaarheid van apparatuur en diensten afhankelijk van de bredere handelsstromen. Gekoelde vracht heeft vereist uniformiteit en continuïteit om de producten naar hun bestemming te kunnen vervoeren. 

Voor meer informatie:
Dynamar B.V.
Tel: +31 72 514 7400 
www.dynamar.com 

Publicatiedatum: