Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peter Schenk, Matthäus Schenk OHG München

"Licht overaanbod aan steenfruit bepaalt de markt"

In de hallen van de groothandelsmarkt München domineert steenfruit momenteel de handel. Zo ook bij de stand van Matthäus Schenk OHG. "Tot nu toe bieden we uitsluitend Spaans steenfruit bij de stand aan. Franse partijen zullen we vermoedelijk vanaf volgende week aan kunnen bieden", vertelt eigenaar Peter Schenk bij navraag.

Over het algemeen wordt de productstroom bij steenfruit iets 'geremd', ziet de fruithandelaar. "We zien vooral in de afgelopen twee weken een lichte daling van de vraag. Ondertussen nam het aanbod aan abrikozen, perziken en nectarines uit alle teeltlanden geleidelijk aan toe. Hierdoor is er momenteel sprake van een licht overaanbod", aldus Peter.    

Rechts: De marktstand van Matthäus Schenk OHG op de groothandelsmarkt in München. Het bedrijf vertegenwoordigt het Spaanse merk BRIO exclusief in München.

Grote maten gezocht
Ondanks het rijkelijke aanbod is er vooral veel klein steenfruit verkrijgbaar. Dikkere exemplaren (maat 22) zijn daarentegen slechts in kleinere hoeveelheden verkrijgbaar. De kiloprijzen van het grotere steenfruit lijkt echter met 1,80-2,00 euro nog op gebruikelijk niveau te liggen.

Inmiddels is men overgestapt van aardbeien naar kersen en zomerfruit en het weer heeft volgens de eigenaar een grote invloed op de verkoop van het steenfruit. "Twee weken geleden heeft het hier in Duitsland vrijwel de hele week geregend en dat merkte men direct aan de omzet. Is het warm en zonnig buiten, dan wordt steenfruit vlotter verkocht."

'Oktoberfest wordt het volgende grote gat'
Over de lange termijn gezien ziet Peter enkele trends bij het steenfruit. "Platterina's en paraguayo's hebben vanwege hun smaak in de afgelopen vijf jaar continu aan betekenis gewonnen. Hoewel er in het seizoen ook wat partijen uit andere teeltlanden worden aangeboden, neemt Spanje ook in dit segment nog steeds een vooraanstaande positie in."

Verkooptechnisch gezien werkt de coronacrisis zich nog steeds op de fruithandel uit, zegt de leverancier van lokale weekmarkthandelaren en gastronomen. "Het is in Bayern nog steeds verplicht om mondkapjes te dragen en alle grote evenementen zijn afgezegd. Voor ons handelaren zal vooral het Oktoberfest het volgende grote gat worden", luidt het afsluitend.

Voor meer informatie:
Matthäus Schenk OHG
Peter Schenk
Thalkirchner Straße 81
81371 München (Großmarkt)
Tel.: +49 (0)89 765298
matthaeus-schenk@t-online.de  

Publicatiedatum: